تمامی ویژگی‌های فنی مسابقات سراسری قرآن/ پاسخ به برخی ایرادات وارده
کد خبر: 3834713
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
میرزاجانی تشریح کرد:

تمامی ویژگی‌های فنی مسابقات سراسری قرآن/ پاسخ به برخی ایرادات وارده

گروه مسابقات ــ مسئول کمیته فنی مسابقات سراسری قرآن ضمن برشمردن تمامی نکات فنی این دوره از مسابقات در مرحله مقدماتی، به تبیین برخی ایرادات وارد شده به فهرست شرکت‌کنندگان حاضر در این دوره از مسابقات پرداخت.

چهارشنبه //////////// تمامی ویژگی‌های فنی مسابقات سراسری قرآن / پاسخ به برخی ایرادات وارده

به گزارش ایکنا؛ طی روزهای گذشته زمان و نوبت اجرای شرکت‌کنندگان د‌ر رشته‌های حفظ 20 جزء، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن کریم و قرائت تحقیق چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. این قرعه‌ها در حالی منتشر شد که ایراداتی هرچند جزئی داشت که با توجه به برگزاری مسابقات به صورت سراسری و ادعای حرفه‌ای بودن این مسابقات که بارها تکرار شده است، دیدن چنین ایراداتی در عین اینکه اجتناب‌ناپذیر است نیز می‌تواند محل اشکال باشد.

از جمله این ایرادات می‌توان به انتشار چندباره اسامی شرکت‌کنندگان رشته قرائت و تغییر تعداد افراد حاضر در این مرحله در هر کدام از این فهرست‌ها،‌ تکرار نوبت نمایندگان برخی استان‌ها و همچنین اختصاص سهمیه‌ای اضافه به جشنواره مدهامتان با دو عنوان مجزا اشاره کرد که در گزارشی جداگانه به آن پرداخته شده است.

در ادامه گفت‌وگویی با محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، برای رسیدن به پاسخ این ایرادات انجام شده است.

محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: بر اساس اسامی اولیه‌ای که از سوی ستاد اجرایی مسابقات در اختیار کمیته فنی قرار گرفت، جدول زمانبندی اولیه یا یک پیش‌نویس تهیه شد. نکته عجیب انتشار این پیش‌نویس بود که نباید این کار صورت می‌گرفت و در مراحل بعد که اسامی کامل شد، یک جدول زمان‌بندی مستند شکل گرفت و همان مبنای برنامه قرار گرفت.

انتشار اشتباهی جدول زمان‌بندی ابتدایی

وی افزود: اشکالی که پیش آمد این بود که همان جدول اولیه که نباید منتشر می‌شد، به عنوان برنامه زمان‌بندی اصلی منتشر شده و لذا دلیل اصلی این اضافه شدن‌ها همین موضوع بوده است.

میرزاجانی در مورد سهمیه‌ای که برای برگزیده جشنواره مدهامتان در نظر گرفته شده و ایرادی که در این راستا در اسامی منتشر شده وجود دارد نیز بیان کرد: در جدول اسامی و نوبت اجرای شرکت‌کنندگان در رشته قرائت تحقیق یک سهمیه برای نفر اول جشنواره قرآنی مدهامتان و یک سهمیه دیگر با عنوان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نگارش یافته بود، در حالی که این سهمیه در جدول باید با نام سهمیه جشنواره قرآنی فرهنگیان آموزش و پرورش درج می‌شد.

در این دوره تلاش شد تا زمان و نوبت اجرای متسابقان قبل از آغاز رقابت‌ها را به اطلاع آن‌ها برسانیم. همچنین در این دوره کارنامه هر شرکت‌کننده بلافاصله پس از اجرای وی صادر می‌شود تا در اختیار متسابق قرار بگیرد و از جزئیات امتیازاتی که در هر آیتم دریافت کرده است، مطلع شود

میرزاجاجی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های فنی این دوره از مسابقات نسبت به سال‌های گذشته، گفت: فراهم شدن شرایط فنّی بهتر برای متسابقان با دو مرحله‌ای شدن مسابقات سراسری با فاصله حدود یک ماه و نیم از جمله این ویژگی‌هاست و این اقدام از دوره گذشته آغاز شده بود اما در این دوره با پختگی بیشتری اجرا می‌شود.

تأثیر 30 درصدی اجرای مرحله مقدماتی و 70 درصدی اجرای مرحله نهایی در رتبه‌بندی

وی در نظرگرفتن نسبت تأثیر 30 درصد برای اجرای مرحله مقدماتی و 70 درصد برای اجرای مرحله نهایی در رتبه‌بندی و سطح‌بندی پایانی را از دیگر ویژگی‌های مسابقات برشمرد و افزود: اجرای مسابقه با رویکرد جذاب رسانه‌ای و پخش از سیمای جمهوری اسلامی ایران، در عین اعمال کلیه ملاحظات فنی یک رقابت استاندارد و همچنین صعود حدود 25 درصد متسابقان از مرحله مقدماتی به مرحله نهایی را می‌توان از دیگر ویژگی‌های فنی این دوره از مسابقات به حساب آورد.

مسئول کمیته فنی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ارتباط با متسابقان در فضای مجازی و ارائه اطلاعات فنی و تخصصی لازم به آن‌ها از سوی رئیس هیئت داوران در هر رشته، قبل از شروع مسابقات اشاره و اظهار کرد: در این دوره همچنین تلاش شد تا زمان و نوبت اجرای متسابقان قبل از آغاز رقابت‌ها را به اطلاع آن‌ها برسانیم و هر شرکت‌کننده بلافاصله پس از اجرای وی صادر می‌شود تا در اختیار متسابق قرار بگیرد و از جزئیات امتیازاتی که در هر آیتم دریافت کرده است مطلع شود.

میرزاجانی با بیان اینکه استفاده از تیم سه نفره داوری در هر بخش در غالب رشته‌ها را می‌توان ویژگی دیگر این دوره مسابقات بیان کرد، گفت: این کار صورت گرفته است تا ضریب دقت در نتایج افزایش قابل توجهی پیدا کند. بعد از اجرای هر شرکت‌کننده تحلیل و نکات آموزشی مختصری از سوی سرگروه داوری هر بخش بیان می‌شود که مطمئناً این بخش می‌تواند هم برای متسابق مفید باشد و هم مخاطبان تلویزیونی از آن بهره آموزشی لازم را ببرند.

وی به ارائه تحلیل مکتوب هیئت داوران از نقاط قوت و ضعف اجرای متسابقان اشاره کرد و در ادامه در مورد تیم داوری این دوره از مسابقات تصریح کرد: استفاده از تیم قوی داوری با ترکیبی از پیشکسوتان امر قضاوت و داوران نخبه جوان شامل 57 نفر از 14 استان کشور نکته مهمی است که می‌توان آن را در زمره یکی از ویژگی‌های فنی مسابقات به حساب آورد.

دفاع از افزایش تعداد داوران

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که امسال احساس ‌می‌شود تعداد داوران بسیار زیاد شده و آیا این در ایجاد اضطراب بین متسابقان اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: نظر بنده از نظر فنی این است که حضور تعداد زیاد داوران یکی از نقاط قوت مسابقات است. این یکی از درخواست‌های متسابقان در سال‌های گذشته بوده است. دقت در امتیاز دادن در هر بخش و هر رشته‌ای از مطالبات شرکت‌کنندگان در مسابقات در سال‌های گذشته بوده است که بالطبع برای دقیق‌تر کردن نتایج یکی از اقدامات منطقی این است که به جای استفاده از یک داور در هر بخش، از دو یا سه داور استفاده کنیم. در سال‌های گذشته معمولاً دو داور در هر بخش وجود داشت اما از سال قبل و به ویژه امسال استفاده از سه داور مورد تأکید قرار گرفته است تا نسبت به دقت بالای نتایج اقدام شود.

میرزاجانی به برگزاری نشست هم‌اندیشی داوران قبل از شروع مسابقات اشاره کرد و افزود: افزایش هماهنگی در امر داوری و نزدیک شدن نگاه‌های فنی از جمله اهداف برگزاری این نشست بوده که در حاشیه آن به چند تلاوت به‌صورت آزمایشی نمره‌دهی شد. همچنین بحث و بررسی موضوعات فنی و داوری در گروه مجازی در یکی از پیامرسان‌ها پیش از آغاز رقابت‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری بهتر مسابقات بوده است.

مسئول کمیته فنی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن با بیان اینکه دقت مضاعف در انتخاب قرعه‌های حفظ، قرائت و دعا از سوی اساتید، جهت اجرای بهتر عدالت نیز صورت گرفته است، از ارزیابی و بررسی عملکرد تیم داوری پس از پایان مسابقات خبر داد و اظهار کرد: در ترکیب داوری این دوره از مسابقات تلاش شده از سه گروه داوران استفاده شود: گروه اول؛ اساتید مبرز و با سابقه در امر داوری در سطوح ملی و بین‌المللی، گروه دوم؛ پیشکسوتان حوزه تلاوت و نغمه‌های قرآنی که به هرعلتی، عرصه قضاوت مسابقات سراسری جمهوری اسلامی ایران، تاکنون از وجود این عزیزان بی‌بهره بوده است و گروه سوم نیز تعدادی از جوانان نخبه، موفق و خوش‌آتیه‌اند که فرصت استفاده از تجربیات اساتید و بزرگان و همچنین بروز توانمندی‌ها در حوزه داوریِ سطوح عالی در اختیار ایشان قرار گرفته است.

انتهای پیام 

captcha