حذف فرصت‌های مطالعاتی دانشگاه تهران در صورت کاهش بودجه
کد خبر: 3834893
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
رئیس دانشگاه تهران خبر داد؛

حذف فرصت‌های مطالعاتی دانشگاه تهران در صورت کاهش بودجه

گروه دانشگاه - رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر قرار باشد امسال بودجه دانشگاه‌ها با کاهش همراه باشد، اولین بخشی که از صرف بودجه برای آن، در دانشگاه تهران باید صرف نظر کنیم، فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی‌مان خواهد بود.

کدام فعالیت‌ها اولویت دانشگاه تهران برای صرف بودجه نیست؟/ تقویت مبانی فکری در امر‌عفاف و حجاببه گزارش ایکنا؛ نشست خبری محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، امروز چهارشنبه ۲۳ مردادماه، در سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

نیلی احمدآبادی در این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته و تشریح برنامه‌های پیش رو پرداخت و گفت: در سال تحصیلی گذشته بیش از ۱۳ هزار دانشجو پذیرش کردیم، که چهار هزار نفر از این تعداد در مقطع کارشناسی در نوبت روزانه تحصیل کردند، هفت هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و هزار و ۲۰۰ نفر در مقطع دکتری به صورت جذب متمرکز مشغول تحصیل شدند.

وی با بیان اینکه امسال تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران از ۵۴ هزار نفر به ۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده، ادامه داد: بیشترین کاهش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بوده است. هدف از این اقدام هم افزایش کیفیت فعالیت‌های آموزشی دانشگاه و رعایت نسبت استاد به دانشجو است. در زمینه رعایت نسبت استاد به دانشجو، در مقایسه با شاخص‌های ملی و بین‌المللی در جایگاه خوبی قرار نداریم.

نیلی احمدآبادی با اشاره به برگزاری دوره‌های مهارت‌های نرم برای مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه در سال تحصیلی جدید، افزود: سعی داریم دستاورد‌های حاصل از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی را در اختیار جامعه قرار دهیم. یکی از مسیر‌های رساندن دستاورد‌های دانشگاه به بستر جامعه، پارک‌های علم و فناوری است، در پارک‌های علم و فناوری دانشگاه تهران و در قالب طرح رویش، ایده‌های دانشجویان تبدیل به کسب و کار می‌شود. از زمان آغاز این پروژه سه سال می‌گذرد و امسال نیز به قوت خود ادامه می‌دهد.

وی همچنین درباره کاربردی کردن رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: اخیرا در اقدامی موضوعات رساله‌های مورد نیاز دو مجموعه وزارت نفت و شرکت فولاد مبارکه طی توافقی دریافت شده تا پیش از پذیرش دانشجو براساس این موضوعات برنامه‌ریزی انجام شود و براساس این عناوین دانشجویان دکتری پذیرش شوند. مزیت این اقدام این است که خروجی کار دانشجویان، نیاز‌ها را پاسخ خواهد داد. معتقدیم این الگو را می‌توان برای دیگر رشته‌های تحصیلی هم اجرایی کرد.

یکی از خوشه‌های کلان مورد نیاز دولت، خوشه اقتصاد کلان، با توجه به موضوع انرژی است، در این زمینه دانشگاه پیشنهاداتی از اساتید اهل فن این عرصه جمع‌آوری کرده و آن را به زودی به سران سه قوه ارسال می‌کند
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف دانشگاه تمرکز بر دوره‌های کارشناسی است، ادامه داد: در دانشگاه تهران طی سال گذشته الگوی طرح کهاد معرفی و پیاده‌سازی شد که براساس آن، دانشجو می‌توانست بسته آموزشی دیگری از سایر دانشکده‌ها دریافت کند. امسال مدل دووجهی این طرح دنبال می‌شود. در این طرح اجباری وجود ندارد که دانشجو بیش از واحد‌های درسی خود را بگذراند. این طرح در قالب دروس اختیاری دانشجو اجرایی می‌شود و امکان گذراندن دروس از دو حوزه مکمل رشته دانشجو و یا حتی متفاوت از رشته تحصیلی، اما مورد علاقه فرد فراهم می‌شود.
 
راه‌اندازی نمایشگاه مجازی دستاورد‌های دانشگاهیان دانشگاه تهران
نیلی احمدآبادی در اختیار قرار دادن دستاورد‌های دانشگاهی به جامعه را یکی دیگر از رویکرد‌های این دانشگاه خواند و خبر از راه‌اندازی شبکه خبرنگاری دانشجویان دانشگاه تهران داد و گفت: با توجه به اینکه این اقدام در برقراری ارتباط با جامعه کافی نبود راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه در حوزه خوشه‌های کلان موردنیاز دولت، افزود: یکی از این خوشه‌ها، خوشه اقتصاد کلان، با توجه به موضوع انرژی است، در این زمینه دانشگاه پیشنهاداتی از اساتید اهل فن این عرصه جمع‌آوری کرده و آن را به زودی به سران سه قوه ارسال می‌کند. این اقدام در پی تلاش برای تدوین الزامات اصلاح در حوزه اقتصاد انرژی است؛ در کشور ما شدت مصرف انرژی، نرخ‌گذاری و کیفیت آن همواره مورد سوال قرار دارد.

به گفته رئیس دانشگاه تهران؛ این دانشگاه در زلزله سرپل ذهاب فعال بوده است، همچنین مسئولیت بررسی این رخداد از سوی رئیس جمهور به دانشگاه تهران واگذار شده بوده و این دانشگاه در زمینه سیلاب‌ها با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری گسترده‌ای داشته است.

نیلی احمدآبادی در این‌باره بیشتر توضیح داد و گفت: ۲۵۰ نفر متخصص و عضو هیئت علمی به صورت مستقیم با هیئت رسیدگی به سیلاب‌های اخیر همکاری داشته‌اند و بسیاری از افراد به صورت جسته و گریخته با این هیئت همکاری کردند. هفته آینده گزارش اولیه و روایت مستند از سیل را در اختیار متخصصان امر قرار خواهیم داد. در این مدت، تمام آنچه در فضا‌های مجازی در قالب عکس، فیلم و گزارش از سیلاب‌های اخیر منتشر شده، به صورت دیتابیس دسته‌بندی شده و این مجموعه در اختیار مهندسان مشاور، انجمن‌های علمی و متخصصان قرار می‌گیرد. اواخر مهر هم پیش‌نویس گزارش نهایی را منتشر خواهیم کرد. اما نکته مهم این است که در پی این اتفاق، ظرفیت بزرگی در سطح ملی ایجاد شد و کمیته‌های متخصص و شبکه‌ای ملی شکل گرفت. این گزارش‌ها می‌تواند ما را در کاهش آسیب‌های ناشی از سیل و حتی کاهش وقوع سیل یاری کند.

با ایجاد مراکز نوآوری و برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای ویژه دانشجویان تلاش می‌کنیم متناسب با نیاز بازار دانشجو در دانشگاه تربیت کنیم
وی با بیان اینکه دانشگاه تهران امسال اقدام به تأسیس باشگاه دانش‌آموزی کرد، گفت: دانش‌آموزان، دانشجویان آینده ما هستند و بسیار مهم است از این ظرفیت استفاده کنیم. دانشگاه می‌تواند با ارائه آموزش‌های تخصصی به دانش‌آموزان و فراهم‌آوری امکان حضور آنها، به‌ویژه دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم، در فضای دانشگاه از این ظرفیت برای آینده استفاده کند.

نیلی احمدآبادی همچنین از تلاش دانشگاه برای توسعه دوره‌های مهارت‌آموزی ویژه دانشجویان خبر داد و افزود: با ایجاد مراکز نوآوری و برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای ویژه دانشجویان تلاش می‌کنیم متناسب با نیاز بازار دانشجو در دانشگاه تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه فعالیت بین‌المللی در ذات دانشگاه وجود دارد، بیان کرد: امسال دانشگاه تهران ریاست یکی از بزرگترین اتحادیه‌های علمی تحت عنوان (AUP) را عهده‌دار شده است. دراین اتحادیه اجرای کارآموزی بین‌المللی را پیشنهاد کردیم، البته این دوره‌ها طی شبکه‌ای متشکل از دانشگاه‌های برتر دنیا برگزار می‌شود که دانشگاه تهران هم در این شبکه حضور دارد و سالانه حدود ۵۰ دانشجو در حوزه مهندسی در این دوره شرکت می‌کنند.

اگر قرار باشد بودجه دانشگاه‌ها با کاهش همراه باشد، امسال اولین بخشی که بودجه آن در دانشگاه تهران حذف خواهد شد، فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی دانشگاه خواهد بود
وی در ادامه این نشست پاسخگوی خبرنگاران شد و در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اینکه دانشگاه تهران برای استفاده بهینه از بودجه‌ای که امسال قرار است به طور کامل تخصیص پیدا نکند، کدام اولویت‌ها را کنار می‌گذارد، بیان کرد: امسال در بحث بودجه، سال سختی را پیش رو داریم و احتمالا به سختی بتوانیم سال را به پایان برسانیم. اما اینکه بگویم کدام یک از مأموریت‌های دانشگاه اضافی است که از فردا آن را کنار بگذاریم کار سختی است. بخشی از بودجه ما صرف حقوق و دستمزد‌ها می‌شود. اقدامی که در این‌باره انجام دادیم این بوده که طی پنج سال اخیر هیچ کارمندی در دانشگاه استخدام نشد. همچنین در جذب اعضای هیئت علمی، با دقت و صرفا متناسب با نیاز، اعضا جذب شدند. از طرفی، بخش عمده بودجه دانشگاه، صرف تغذیه و تأمین و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی می‌شود. ما از استاندارد خوابگاه‌هایمان هم راضی نیستیم. یارانه زیادی برای تأمین تغذیه در دانشگاه صرف می‌شود و فقط در سال جاری دو تا دو و نیم برابر بیشتر شده است. وقتی منابع مالی دانشگاه تأمین نشود، نهاد آموزش عالی دچار مشکل می‌شود. اگر بخواهم بگویم تجهیز آزمایشگاه‌ها و کلاس‌ها جزء اولویت‌های ما نخواهد بود، همین حالا هم از خیلی تجهیزات متناسب با ظرفیت اساتید و دانشجویان عقب هستیم. اما در بخش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری و اساتید، می‌توانیم ملاحظاتی داشته باشیم و اگر قرار باشد بودجه دانشگاه‌ها با کاهش همراه باشد، امسال اولین بخشی که بودجه آن در دانشگاه تهران حذف خواهد شد، فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی دانشگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران هیچ‌گاه اسراف نکرده است که بخواهد صرفه‌جویی کند و هیچکدام از مواردی که بیان شد، هزینه اضافی نیست، گفت: حتی در بحث مصرف انرژی هم تلاش کرده‌ایم با بکارگیری مدیریت سبز، هزینه‌ها را کاهش دهیم. همچنین بازسازی و مقاوم‌سازی بافت قدیمی دانشگاه ضروری و مهم است. سال گذشته دانشکده حقوق و علوم سیاسی به پایان رسید و امسال نوبت دانشکده ادبیات بود، اما بعید می‌دانم با وضعیت بودجه امسال این کار را بتوانیم انجام دهیم. اگر هزینه‌های دانشگاه در امر تغذیه جبران نشود، دانشگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. امیدواریم در این نوع تخصیص بودجه تجدیدنظر شود.
 
آخرین وضعیت طرح «شهر دانش» دانشگاه تهران
وی در بخشی از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت طرح شهر دانش دانشگاه تهران هم گفت: در این طرح، برخی ساختمان‌های منطقه اطراف دانشگاه، بین دانشگاه و مالکان خصوصی مشترک است، لذا باید استفاده ما متناسب با فعالیت مالکان باشد. اخیرا اختلافی بین دانشگاه و شورای عالی معماری و شهرسازی پیش آمد که ناشی از لغو مصوبات دولت از سوی این شورا بود. طرح شهر دانش متعلق به دانشگاه تهران نیست، بلکه طرحی ملی است و دانشگاه تهران تنها مجری آن است. این ایده نباید در پیچ و خم مسائل اداری گم شود، اگر این طرح به خوبی اجرایی نشود، بعید است تا مدت‌ها، مرکزی داشته باشیم که بتواند ارتباطی میان دانشگاه نسل سوم و چهارم برقرار کند. در ضمن اجرای این طرح، اخیرا برج بایوتکنولوژی را با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، راه‌اندازی کرده‌ایم که این پروژه در حال تکمیل است. در این برج، مجموعه‌ای از استارتاپ‌های مراکز شکوفایی در یک فضا گرد هم می‌آیند.

ایده شهر دانش نباید در پیچ و خم مسائل اداری گم شود، اگر این طرح به خوبی اجرایی نشود، بعید است تا مدت‌ها، مرکزی داشته باشیم که بتواند ارتباطی میان دانشگاه نسل سوم و چهارم برقرار کند
رئیس دانشگاه تهران همچنین درباره ورود دانشگاه به بحث آسیب‌های اجتماعی در سطح دانشگاه گفت: شورای بهداشت و روان دانشگاه حدودا سه سال است در دانشگاه دایر شده که وظیفه آن رصد وضیعت دانشجویان در حوزه آسیب‌های اجتماعی است. در این بحث هم معتقدیم؛ متوسط وضعیت دانشگاه از متوسط وضعیت جامعه در عرصه آسیب‌های اجتماعی، بدتر نیست. برداشتی که می‌شود این است که در دانشگاه وضعیت خوب نیست و این تصور اشتباه است. ما تلاش می‌کنیم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین درباره اجرایی شدن طرح حجاب و عفاف در دانشگاه تهران گفت: در اتفاقات اردیبهشت‌ماه امسال در فضای دانشگاه، قدری بزرگنمایی شد. محیط دانشگاه به‌گونه‌ای است که می‌تواند منجر به برخی تحرکات شود. برداشت ما این است که اگر عده‌ای از وضعیت حجاب و عفاف دانشگاه راضی نیستند، باید بدانند وضعیت پوشش در دانشگاه‌های ما نسبت به وضعیت پوشش در سطح جامعه، نامناسب‌تر نیست. با این حال، دانشگاه باید شاخص‌های ویژه علمی و آکادمیک خود را حتی در بحث پوشش دارا باشد. باید بپذیریم مسئله تغییر سبک زندگی به دانشگاه‌ها هم رسیده و دانشگاه جدا از جامعه نیست. برای ترویج عفاف و حجاب می‌توان از ظرفیت‌های آموزشی در قالب کلاس‌های درس معارف و یاری جستن از بحث‌های عقیدتی استفاده کرد. این موضوع همچنین باید در قالب کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه مطرح شود. تصور ما این است آن دسته از تشکل‌های دانشجویی که به ارزش‌های ملی و دینی پایبندتر هستند، لازم است به این موضوع ورود کنند. طبیعی است دانشگاه هم از ابزار قانونی خود برای برخورد با خاطیان در امر عفاف و حجاب استفاده خواهد کرد، اما تأکید ما حل شدن مسائل حوزه عفاف و حجاب از طریق تقویت مبانی فکری است.

انتهای پیام
captcha