راس دستگاه‌ها باید به پیشگیری از فساد اعتقاد داشته باشند
کد خبر: 3835106
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

راس دستگاه‌ها باید به پیشگیری از فساد اعتقاد داشته باشند

گروه اجتماعی ــ معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: اگر در راس دستگاهی اعتقادی به پیشگیری از فساد وجود نداشته باشد، آن مجموعه موفق نخواهد شد. اعتقاد از راس به بدنه تزریق می‌شود.

راس دستگاه‌ها باید به پیشگیری از فساد اعتقاد داشته باشندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید امیر مرتضوی معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی شامگاه گذشته 23 مردادماه در مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه که در مجموعه جشن‌گاه برگزار شد، با بیان اینکه نقش مردم در پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی غیرقابل انکار است، اظهارکرد: زمانه به ما نشان داده است که سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی توان پیشگیری به معنای واقعی را ندارند. بنابراین باید از مردم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به ویژه اگر مردم در قالب یک سازمان و موسسه بوده و اقدامات آن‌ها اصولی و هدفمند باشد، ما را در انجام رسالت پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه از فعالیت موسسه خیریه گلستان علی(ع) سال‌های زیادی است که می‌گذرد، عنوان کرد: از ویژگی‌های پیشگیری این است که نباید خیلی زود به دنبال نتیجه باشیم بلکه باید صبر و تحمل داشته باشیم. ما اعتقاد داریم پیشگیری مقدم بر درمان است.

مرتضوی با طرح این سوال که کدام سازمان و دستگاه در پیشگیری نقشی ندارد؟ بیان کرد: تمامی دستگاه‌ها و مردم که در رأس آن خانواده است، در پیشگیری نقش دارند. نقش خانواده، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در پیشگیری را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی در خصوص موفقیت در هدف خاطرنشان کرد: باید بتوانیم در کنار هم کار کنیم. به این معنا که رویکرد مشارکت جمعی داشته باشیم. به گفته مقام معظم رهبری یکی از حوزه‌هایی که ما در آن ضعیف هستیم، فرهنگ کار جمعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی افزود: اگر بهزیستی، شهرداری، دادگستری و... در کنار موسسه گلستان علی(ع) قرار نگرفته بودند، این موسسه موفق نخواهد بود.

مرتضوی با بیان اینکه موسسه گلستان علی(ع) 250 نفر را تحت پوشش خود قرار داده است، بیان کرد: زمانی یک کارخانه تعطیل شده و کارگران آن بیکار می‌شوند، ما بلافاصله آثار ناهنجاری و جرایم آن را در جامعه می‌بینیم. فرهنگ کار جمعی یک اصل است که باید انجام شود.

وی در خصوص اعتقاد و باور در کار، اظهارکرد: کسانی می‌توانند در حوزه پیشگیری موفق خواهند شد که اعتقاد داشته باشند. اگر در راس دستگاهی اعتقادی به پیشگیری از فساد وجود نداشته باشد، آن مجموعه موفق نخواهد شد. اعتقاد از راس به بدنه تزریق می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه باید در پیشگیری صبر و حوصله پیشه کرد، گفت: موسسه گلستان علی (ع) سرپرستی بچه‌ها را از کودکی قبول کرده و تا بعد ازدواج نیز مراقب آنان است. اگر در هر مرحله آن‌ها را رها کند، آسیب بیشتری وارد می‌شود. این کودک یا نوجوان به اینجا آمده تا کمی و کاستی‌هایش جبران شود. بنابراین مهم است که این روحیه را داشته باشیم.

در ایران 2000 عنوان مجرمانه داریم
وی با اشاره به اینکه در ایران 2000 عنوان مجرمانه داریم که این تعداد بسیار زیاد است، ادامه داد: همچنین آسیب‌های اجتماعی زیادی نیز داریم. اوضاع و احوال جامعه خیلی مساعد نیست. باید با کمک کنیم تا پیشگیری از جرایم و آسیب‌ها اتفاق بیافتد.

مرتضوی تاکید کرد: برخی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در قشر زنان و کودکان که آسیب‌پذیر هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این کار کمک بزرگی است. باید ما نیز به این افراد کمک کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی افزود: دادگستری خراسان رضوی به نوبه خود از افرادی که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گام برمی‌دارند، حمایت می‌کند. خوشبختانه تمامی دستگاه‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، روحیه فرهنگ کار مشارکتی را دارند. امیدواریم معضلات و ناهنجاری‌ها کاهش پیدا کند.

مرتضوی با بیان اینکه خبرنگاران رسالت بسیار مهمی دارند، بیان کرد: خبرنگاران باید خبر را به‌موقع، به‌هنگام، دقیق و صریح منتقل کنند. خبرنگار پل ارتباطی قوی بین مردم و سازمان‌هاست و نقش جدی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم دارد. اصحاب رسانه و مطبوعات به‌موقع و هوشمندانه عمل می‌کنند.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه پیشگیری موفق شویم، باید جرایم و آسیب‌های اجتماعی را هدفمند اولویت‌‌بندی کنیم که بعد از آن افراد تاثیرگذار نقش خود را ایفا کنند. یکی از موسسه‌های موفق مجموعه گلستان علی (ع) است.

انتهای پیام

captcha