نقش آستان قدس رضوی در حرکت اربعین تسهیلگری است
کد خبر: 3835170
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

نقش آستان قدس رضوی در حرکت اربعین تسهیلگری است

گروه فرهنگی ــ مدیر بنیاد کرامت امام‌رضا(ع) گفت: در حرکت اربعین، آستان قدس رضوی با کمک‌های مردمی کار می‌کند و به دنبال تصدی‌گری نیست، بلکه نقش خود را تسهیلگری تعیین کرده است.

نقش آستان قدس رضوی در حرکت اربعین تسهیلگری استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن منصوری، مدیر بنیاد کرامت امام رضا(ع) در دومین همایش بین‌المللی اربعین که 24 مردادماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد بیان کرد: این گردهمایی در راستای هم‌افزایی فعالان اربعین است و اکنون ۱۰۰ موکب‌دار عراقی و ۱۰ موکب‌دار بین‌المللی در جلسه حاضر هستند.

وی افزود: به موسم عاشقی اربعین نزدیک می‌شویم دسته‌ها و گروه‌های مذهبی ایران در نقاط مختلف خود را برای حرکت عظیم اربعین تجهیز می‌کنند.

منصوری اظهار کرد: اربعین تجلی همه زیبایی‌های بشری است. امتداد عاشورا در اربعین جان گرفته و بزرگ‌ترین حرکت مردمی در طول تاریخ بشری است. اینکه حدود ۲۰ میلیون نفر در جریان اربعین جمع شده و جریان مردمی شکل می‌گیرد، در واقع تمرین زمینه‌سازی ظهور و آماده‌سازی برای امر فرج است.

علت ماندگاری اربعین
مدیر بنیاد کرامت امام‌رضا(ع) گفت: در اربعین تلاش می‌کنیم از قافله خدمت جا نمانیم. اذن کربلا را باید از امام‌رضا(ع) گرفت. اربعین یعنی اگر وحدت، همدلی و انسجام حول مسئله ولایت و امامت اتفاق بیفتد، هیچ قدرتی یارای ایستادگی در برابر شیعیان و مسلمانان نخواهد بود.

وی بیان کرد: علت ماندگاری اربعین این است که جهت آن الهی و جریان آن مردمی است همچنان که زائران و خادمان آن نیز مردمی هستند.

منصوری ادامه داد: ما به عنوان مجری در آستان قدس رضوی دومین همایش بین‌المللی فعالان اربعین حسینی را شکل دادیم و از این امر چند هدف را دنبال می‌کنیم. اربعین اولین اجتماع پربرکت و در جریان این همایش تضارب افکار، گفت‌وگو و انتقال تجربه‌ها برای ما بسیار مهم است.

مدیر بنیاد کرامت امام رضا(ع) آگاهی‌بخشی و ارتقای مبانی معرفتی را از مسائل مهم اربعین برشمرد و افزود: بهترین اساتید محتوایی اربعین در این نشست دو روزه دعوت شدند و همایش در دو بخش عمده شامل ایراد سخنرانی‌ها و برگزاری کارگاه‌ها و پنل‌ها می‌شود. ما سعی می‌کنیم انتقال ظرفیت و دانش اربعین به تمام خدمت‌رسانان به درستی اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: ماموریت مجموعه آستان قدس رضوی حول چند محور است. آستان قدس رضوی به عنوان نهاد معتبر ملی و بین‌المللی در سال‌های اخیر در اربعین حضور داشته و امسال هم این حضور را ادامه خواهیم داد.

منصوری گفت: در بعد اجرایی آستان قدس رضوی با کمک‌های مردمی کار می‌کند و به دنبال تصدی‌گری نیست بلکه نقش خود را تسهیلگری تعیین کرده است.

وی عنوان کرد: سعی کردیم پشتیبان جریان‌های مردمی باشیم و در بعد مالی از کمک خیرین استفاده می‌کنیم. سعی کردیم جای دولت و مردم ننشینیم و نقش تسهیلگری داشته باشیم.

منصوری با اشاره به اینکه اربعین بزرگترین رخداد فرهنگی است، ابراز کرد: به دنبال بعد فرهنگی اربعین هستیم و برنامه‌های ستاد اربعین آستان قدس رضوی را که در قالب برنامه‌های فرهنگی و شامل کنگره‌های ملی، شعر، و مسابقات کتاب‌خوانی است را دنبال می کنیم.

وی گفت: محور بعد از مقوله فرهنگی، توسعه ابعاد بین‌المللی اربعین است. امروز شاهد هستیم از ۱۰ کشور موکب‌داران در جلسه حضور دارند.

مدیر بنیاد کرامت امام رضا(ع) بیان کرد: امسال درصدد هستیم، در حوزه بین‌المللی کاروانی از خادمان و موثران بین‌المللی را گرد هم آورده و فعالان رسانه‌ای بین‌المللی را از ۳۰ تا ۴۰ کشور برای اعزام به اربعین دور هم جمع کنیم.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های حوزه بین‌الملل تقویت روابط بین دو ملت ایران و عراق بوده و امسال مانند سال‌های گذشته موکب‌داران ارتباط خود را با موکب‌داران عراقی حفظ کردند که میزبان اصلی برنامه اربعین هستند.

منصوری با اشاره به اینکه میزبان اصلی در اربعین مردم عراق هستند، گفت: ارتباط وسیع و خوبی در این خصوص شکل گرفته و اکنون مواکب و مردم ایران و عراق با هم ارتباط دارند، خادمان آستان قدس رضوی در ایام اربعین از منازل و مواکب مردم عراق سرکشی و از آنان تقدیر و تجلیل می‌کنند و گام‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است.

انتهای پیام

captcha