ایران جزو کشورهای خشمگین جهان است/ لزوم توجه به مناطق حاشیه‌نشین
کد خبر: 3835174
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

ایران جزو کشورهای خشمگین جهان است/ لزوم توجه به مناطق حاشیه‌نشین

گروه اجتماعی ــ رئیس انجمن روانپزشکان استان قم ب اشاره به اینکه ۱۶ الی ۵۲ درصد افراد خصوصاً زنان و دختران در جهان مورد خشونت قرار می‌گیرند، اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مؤسسه مطالعاتی گالوپ ایران جزو کشورهای خشمگین جهان به شمار می‌رود،

ایران جزء کشورهای خشمگین جهان است/لزوم توجه به مناطق حاشیه نشینبه گزارش ایکنا از قم، نشست نقد و بررسی فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی شب گذشته، 24 مردادماه به همت مرکز بین‌المللی روانشناسی باور و با حضور جمعی از روانشناسان و روانپزشکان برتر استان قم در سینما آوینه برگزار شد.

عباس شهیدی، رئیس انجمن روانپزشکان استان قم در این نشست گفت: خشم نکته اولی است که از فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» برداشت می‌شود و بر اساس آمار ارائه شده از سوی مؤسسه مطالعاتی گالوپ ایران جزو کشورهای خشمگین جهان به شمار می‌رود، طبیعتاً خشم جزیی از ذات انسان‌هاست اما مهم‌تر از آن ابراز خشم یا همان پرخاشگری است که باید مورد ارزیابی قرار ‌گیرد.

وی افزود: آموزش مهارت‌های لازم برای زندگی مردم از جمله کنترل خشم بسیار ضعیف است و با وجود اینکه عوامل بیرونی از جمله فقر و بیکاری و..در بروز خشم حائز اهمیت است اما علم روانشناسی عمده علل بروز خشم را نگرش‌های درونی می‌دانند.

شهیدی با اشاره به اینکه فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ضرورت آموزش و مهارت در مناطق حاشیه‌نشین را به جامعه یادآوری می‌کند، بیان کرد: اختلاسگران، جاعلان اسناد و قاچاقچی مواد مخدر عموماً از نظر روانشناسی شخصیت «آنتی سوشیال» یا شخصیت ضداجتماعی دارند.

وی با یادآوری اینکه اختلالات شخصیتی علاوه بر ژنتیک به محیط اطراف افراد نیز بستگی دارد، گفت: اگر تمام خصوصیات افراد را تحت تأثیر محیط تلقی کنیم، تأثیر آموزش، ژنتیک و امکان تغییر و تحول شخصیت فرد زیر سؤال خواهد رفت و با این تفکر، افرادی که در محیط نامناسب به دنیا آمدند امکان تغییر و تحول ندارند، محکوم به نابودی هستند و قربانی می‌شوند در شرایطی که چنین موضوعی حقیقت ندارد.

همچنین در ادامه نشست نقد و بررسی فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» بهروز قلایی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره شخصیت «شهروز»؛ پسر کوچک خانواده که دارای شخصیت ضداجتماعی است، گفت: شهروز بسیاری از مسائل ناهنجار اجتماعی را انجام می‌دهد و این موضوع تا حدود زیادی وابسته به محیط اطراف و خانواده او بستگی دارد.

وی افزود: پدر نماد قدرت و عزت نفس یک خانواده است که در این فیلم این نماد به شدت ضعیف بود و بنایراین پدری که نتواند اعتماد و عزت نفس را به فرزندان خود انتقال دهد، تربیت فرزندانش تکمیل نشده ‌است و در نهایت همان‌گونه که در فیلم مشاهده کردیم، خانواده‌ای با این خصوصیت دچار فروپاشی می‌شوند.

در پایان نشست زینب‌سادات برقعی، وکیل پایه یک دادگستری درباره ابعاد حقوقی و قانونی مسائل مطرح شده در فیلم گفت: اولین موضوع شاخص این فیلم نگهداری و پخش مواد مخدر است که در جامعه مجازات مختلفی دارد، برای مثال اگر مواد مخدر در وسایل شخصی هرکس یا منزل شخصی او پیداکنند آن شخص مجازات خواهد شد مگر اینکه بتواند ثابت کند به او تعلقی ندارد.

وی افزود: مسئله دوم در این فیلم اقدام به قتل دختر خانواده است که متأسفانه برخی افراد تصور می‌کنند اقدام به قتل جرم نیست اما این خیال باطلی بیش نیست زیرا اگر فردی اقدام به قتل شخصی کند، حتی اگر آن شخص کشته نشود، بازهم مجازات دارد.

برقعی با اشاره به یکی از بخش‌های مهم فیلم مبنی بر «پخش فیلم خصوصی دختر در فضای مجازی» ادامه داد: اگر در فیلم خصوصی یک فرد که از سوی خطاکاران پخش شده ‌است به او هتک حیثیت شده باشد، برای فرد خاطی مجازات دارد.

انتهای پیام

captcha