آغاز فعالیت نقشه مهندسی فرهنگی کشور/ کمیته تلفیق برنامه‌های ۵ ساله دستگاه‌ها تشکیل می‌شود
کد خبر: 3835180
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد؛

آغاز فعالیت نقشه مهندسی فرهنگی کشور/ کمیته تلفیق برنامه‌های ۵ ساله دستگاه‌ها تشکیل می‌شود

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در اولین جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: هدف تدوین و تصویب سند مهندسی فرهنگی با کمک به ارتقای حوزه فرهنگ در کشور است.

آغاز فعالیت نقشه مهندسی فرهنگی کشور/ کمیته تلفیق برنامه‌های ۵ ساله دستگاه‌ها تشکیل می‌شود

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای  اولین جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که امروز، 24 مرداد در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ با بیان اینکه مهندسی فرهنگی برنامه محاسباتی یکپارچه در حوزه فرهنگ است، اظهار کرد: این سند در دو دولت به تصویب رسیده است و برای اجرایی شدن آن یک ستاد راهبری و هماهنگی در عالی‌ترین سطح تشکیل شده است؛ این ستاد تنها شورای تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ریاست آن را شخص رئیس جمهور عهده‌دار است و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور جلسات را برگزار می‌کند.
پیگیری تشکیل ستاد مهندسی فرهنگی از رئیس جمهور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاخیر پنج ساله در اجرای این سند گفت: هدف تدوین و تصویب این سند، کمک به ارتقای حوزه فرهنگ در کشور بود و تشکیل این ستاد هم در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اولویت شورا عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت؛ شخصا چند بار تشکیل ستاد مهندسی فرهنگی را از رئیس جمهور پیگیری کردم.

وی افزود: پیگیری‌های زیادی انجام شد و نامه‌ای که توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس جمهور نوشته شد؛ در این نامه ضمن تشریح وضعیت جامعه و اهمیت تشکیل این ستاد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رشد وضعیت فرهنگی از ایشان درخواست تشکیل جلسات به ریاست معاون اول را دادیم که با آن موافقت شد.

عاملی با اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی به ریاست جهانگیری در تاریخ ۲۸ تیرماه گفت: وزیر کشور، وزیر علوم، تحقیقات و فن­ آوری، وزیر بهداشت و درمان، وزیر ورزش و امور جوانان، وزیر آموزش و پرورش، رؤسای کمیسیون مربوطه مجلس مثل کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون فرهنگی، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، یکی از معاونین قوه قضائیه، چهار نفر نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر نماینده از شورای عالی حوزوی از اعضای ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور هستند و تمامی دست­ اندرکاران حقیقی و حقوقی، در حوزه فرهنگ در فرآیند تصمیم­ گیری ستاد راهبری نقش دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به سطح بالای اعضای ستاد راهبری مهندسی فرهنگی، تصمیماتی که برای تصویب وارد صحن این جلسه می‌شود باید از پختگی و اتقان کافی برخوردار باشند.
تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای بررسی دستور جلسات قبل از ورود به صحن اصلی ستاد

وی با اشاره به تصویب آئین نامه داخلی ستاد در اولین جلسه آن گفت: طبق این آئین نامه تشکیل ماهیانه جلسات منوط به تشکیل پیش جلسه‌ای با عنوان کمیته تخصصی ستاد راهبری مهندسی فرهنگی و بررسی دستور جلسات ستاد قبل از ورود به صحن جلسه اصلی است.

عاملی تاکید کرد: دستور جلسات قبل از طرح شدن در کمیته تخصصی و صحن ستاد راهبری مهندسی فرهنگی باید در کمیته‌های کارشناسی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت تشکیل کارگروه‌های تخصصی مهندسی فرهنگی در دستگاه‌های عضو ستاد راهبری گفت: تمام مواردی که از جانب ستاد به دستگاه‌ها ارجاع داده می‌شود در این کارگروه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ نظر‌های تخصصی دستگاه‌ها به تصمیم گیری بهتر و متقن در ستاد راهبری مهندسی فرهنگی منجر خواهد شد.

مشاور عالی فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمام دستگاه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی و غیره دارای ابعاد فرهنگی هستند و باید این دسته از فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد. حداقل ۱۰۰ برنامه جامع برای اجرای این سند، مانند سند معماری اسلامی ایرانی باید اجرا شود.
اسحاقی گفت: اجرای این سند غیر از اعضای سطح اصلی ستاد، در سطح دوم یعنی بخش استان‌ها هم توسط شورای فرهنگ عمومی پیگیری خواهد شد.

عاملی با تاکید بر اینکه دستور کار اصلی این جلسه بحث تقسیم کار ملی است، گفت: باید بر اساس سند مهندسی فرهنگی یک تقسیم کار ملی بین نهاد‌ها صورت گیرد که چگونگی مدل و الگوی تقسیم کار، دارای اهمیت فراوان است.

ارائه گزارش درخصوص وظایف کمیته تخصصی ستاد مهندسی فرهنگی

عاملی با اشاره به اینکه سند مهندسی فرهنگی اگر بخواهد اجرایی شود باید در دل برنامه‌های پنج ساله برود، گفت: در حال حاضر در سال سوم برنامه توسعه هستیم و باید به برش‌های سالیانه آن با موضوع مهندسی فرهنگی فکر کنیم. در سند مهندسی فرهنگی اتصال به برنامه‌های پنج ساله پیش بینی شده است و با توجه به اینکه قصد نداریم تکلیف اضافی برای بودجه کشور ایجاد کنیم امیدواریم در اتصال سند به برنامه‌های پنح ساله موفق شویم.

وی افزود: برای اجرای کامل و فراگیر سند نیاز به شورا‌های استانی داریم و برای اینکه تشکیلات جدید در کشور ایجاد نکنیم این وظیفه را به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار کرده ایم.

در ادامه غفاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این مساله که باید رسالت نظام آموزش عالی کشور در اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی مشخص شود، گفت: در دانشگاه‌ها با سه عرصه فرهنگ عمومی، فرهنگ ملی و فرهنگ حرفه‌ای مواجهیم که مأموریت‌های شناختی و ترویجی و بازشناسی آسیب‌ها در این حوزه متوجه آموزش عالی می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا؛ آموزش زبان و ادبیات فارسی، آموزش آموزه‌های دینی و انقلابی، بازشناسی فرهنگ دینی و ترویجی از جمله ماموریت‌های خاص وزارتخانه تعریف می‌شود و خودباوری، تقویت علم باوری و عقلانیت، اخلاق مداری، انس با قرآن و مکتب اهل بیت ماموریت‌های عام وزارتخانه خواهند بود.

ستاد راهبری مهندسی فرهنگی؛ تنها شورای اقماری که در سطح معاون اول برگزار می‌شود

در انتهای جلسه عاملی تاکید کرد: بنابر اعلام معاونت حقوقی رئیس جمهور ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در حکم ابلاغ رئیس محترم جمهور بوده و ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی تنها شورای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در سطح معاون اول و رئیس جمهور برگزار می‌شود و مصوبات آن لازم الاجراست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامه وی خطاب به اقشار جامعه به ویژه صاحبنظران و کارشناسان برای اظهار نظر و نقد سند مهندسی فرهنگی گفت: راه برای بازنگری و روزآمدسازی سند باز است و همانطور که مقام معظم رهبری مدظله العالی فرموده‌اند درخصوص تمام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع به‌روزرسانی وجود دارد.

وی افزود: طی جلسه‌ای با رؤسای سیزده دانشگاه برتر کشور کمیسیون معینی برای همین منظور شکل گرفت و نگاه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که هر چه تعداد لایحه‌ها در مصوبات بیشتر باشد بهتر است و تصمیم‌سازی از بدنه و ذی نفعان بسیار مثمرثمر‌تر خواهد بود.
حضور رؤسای دانشگاه‌ها در ستاد راهبری نقشه جامع علمی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها

عاملی گفت: نگاه تصمیم‌سازی از ذی‌نفعان منافاتی با بررسی موضوع در کمیسیون‌های تخصصی ندارد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به حضور رؤسای دانشگاه‌های کشور به عنوان عضو اصلی در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: در حال اصلاح مسیر برای حضور مؤثرتر و مشارکت بیش از پیش عوامل ذی نفع در تصمیم‌سازی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

عاملی تصریح کرد: ضروری است معاون اول رئیس جمهور نحوه مشارکت این کمیته با سازمان برنامه و بودجه را در قالب یک توافق نامه، اجرایی‌سازی و قانونی شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به درخواست نمایندگان دستگاه‌ها برای مشخص شدن مأموریت‌های آن‌ها در سند مهندسی فرهنگی گفت: این وظایف احصاء شده است که به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

captcha