آموزش و پرورش‌ ‌از مهم‌ترین بخش‌ها در ترویج فرهنگ قرآنی ‌است
کد خبر: 3835316
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

آموزش و پرورش‌ ‌از مهم‌ترین بخش‌ها در ترویج فرهنگ قرآنی ‌است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور مسابقات سراسری قرآن کریم‌ فعالان قرآنی را در جامعه الگوهای رفتاری دانست و گفت: مربیان، داوران و همه افرادی که در حوزه قرآن کریم فعالیت می‌کنند در سبک زندگی و رفتارهای عمومی و اجتماعی الگوی جامعه هستند.

فعالان قرآنی الگوی رفتاری جامعه هستند

ام‌البنین طالبی، قاری و مربی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه فعالان قرآنی زیر ذره‌بین عموم شهروندان هستند، بیان کرد: عموم شهروندان مربیان، قاریان و حافظان قران کریم را به عنوان یک فرد خاص می‌شناسند که به جهت انس با قرآن کریم از اعتماد ویژه‌ای برخوردار هستند بنابراین نحوه پوشش، رفتار و صحبت کردن و حتی نوع سبک زندگی فعالان قرآنی مورد توجه آحاد جامعه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کمبود کلاس‌ها، استادان و تجهیزات مربوط به آموزش قرآن در شهرستان‌ها افزود: متأسفانه در سال‌های قبل کلاس‌های خوبی برای آموزش قرآن در شهرستان‌ها وجود نداشت به گونه‌ای که من زمانی که در شهرستان آذرشهر ساکن بودیم به دلیل نبود کلاس‌های آموزشی در زمینه قرآن نتوانستم آن چنان که دلم می‌خواست فعالیت‌های چشمگیر و خوبی داشته باشم.

طالبی که تحصیلاتش را تا کارشناسی علوم قرآن و حدیث ادامه داده است، اظهار کرد: متأسفانه چون شهرستان بودیم کلاس قرآن نبود تا من در این کلاس‌‌ها شرکت کرده و پیشرفت کنم، بعد از دبیرستان تا هفت یا هشت سال اصلاً تلاوت نکردم تا اینکه سال ۱۳۸۷ با تشویق‌های خواهرم و همسرش در یک کلاس قرآنی شرکت کردم.

تلاوت‌های قبل از اذان را حفظ ‌بودم
از دوران کودکی علاقه زیادی به تلاوت قرآن داشتم تمام تلاوت‌های قبل از اذان را حفظ کرده بودم به طوری که بعد از مدتی پدرم نوارهای کاست استاد جواد فروغی را برایم تهیه کرد و من شب و روز به این نوارها گوش داده و می‌خواندم.

داور مسابقات قرآن کریم با اشاره به سبک قرائت خود گفت: از تلاوت استاد عبدالباسط، استاد منشاوی، استاد شحات انور و سایر اساتید برای تلاوت تقلید می‌کردم و از ۱۳۹۰ تا‌کنون کلاس تخصصی صوت و لحن را شروع کردم.

وی معتقد است انسان هر چقدر که بخواند و آموزش ببیند باز هم از دریای نورانی کلام وحی سیراب نمی‌شود بنابراین انسان همیشه تشنه یادگیری کلام وحی است به طوری که می‌گوید‌ هیچ وقت از یادگیری غافل نمی‌شوم، از سویی دیگر به علت کمبود استادان تخصصی و مجرب رشته‌های مختلف هر ماه به تهران رفته و در کلاس‌های تخصصی شرکت می‌کنم.

متأسفانه چون شهرستان بودیم کلاس نبود که من استفاده کنم، کمبود استادان مجرب و دعوت نکردن استادان به استان، کمبود دوره‌های تخصصی باعث شده است تا من هر ماه برای شرکت در کلاس‌های تخصصی به تهران بروم.

مربی و داور صوت و لحن مسابقات سراسری قرآن کریم با اظهار ناراحتی از مهجوریت قرآن کریم در جامعه اظهار کرد: متأسفانه آن چنان که باید و شاید انتظار داریم برخی از مسئولان به مهجوریت‌زدایی از قرآن اهمیت نمی‌دهند، قرآن کریم تنها در مراسم‌ خاص در صحنه است و بعد فراموش می‌شود.

نقش مسئولان در مهجوریت‌زدایی از قرآن
وی ادامه داد: نقش مسئولان در مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم در جامعه یک نقش اصلی و اساسی است، به نظر من عامل اصلی مسئولان هستند اگر برای قرآن کریم مانند رشته‌های دیگر در جامعه ارزش بدهند قرآن مهجور نمی‌ماند.

طالبی با اشاره به نقش نهادها و اداراتی که در ارتباط مستقیم با جوانان و نوجوان هستند، اظهار کرد: به‌عنوان مثال آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ترویج فرهنگ قرآنی است با اجرای برنامه‌های جذاب و اجرای محفل‌های قرآنی در مدارس می‌توان دانش‌آموزان را به سمت آموزش و یادگیری قرآن کریم سوق داد.

این مربی قرآن در کنار فعالیت‌های قرآنی به ورزش والیبال نیز مشغول است و پدر و مادرش را مشوق اصلی فعالیت‌های قرآنی و ورزشی خود از بچگی تا‌کنون اعلام می‌کند.

این بانوی ورزشکار ۹ سال است که به صورت حرفه‌ای ورزش والیبال را به عنوان ورزش مورد علاقه خود انتخاب کرده و آن را ادامه می‌دهد و از اینکه همزمان با فعالیت‌های قرآنی به فعالیت ورزشی نیز می‌پردازد احساس خوشحالی و رضایت خاصی دارد به طوری که می‌گوید: ورزش باعث شادابی و نشاط انسان می‌شود. پس لزومی ندارد که فعالیت یک‌سویه باشد.

انتهای پیام

captcha