عقب‌نشینی انگلیس نتیجه اتخاذ راهبرد «مقاومت فعال» است
کد خبر: 3835406
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
حسین کنعانی مقدم:

عقب‌نشینی انگلیس نتیجه اتخاذ راهبرد «مقاومت فعال» است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی آزاد شدن نفتکش «گریس ـ 1» و عقب‌نشینی انگلیس را نتیجه به‌کارگیری استراتژی «مقاومت فعال» خواند و گفت: ایران با توقیف نفتکش انگلیسی به مقامات لندن نشان داد که قدرت مقابله به مثل را دارد و برخلاف برخی دولت‌ها که فقط بلوف سیاسی می‌زنند، بلوف نمی‌زند و قدرتمندانه وارد صحنه می‌شود.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل عقب‌نشینی انگلیس و آزاد شدن نفتکش حامل محموله نفت ایران «گریس ـ 1» گفت: به‌کارگیری استراتژی «مقاومت فعال» از سوی جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از گام دوم کاهش تعهدات برجامی، که همان دنباله خط حضرت امام خمینی و تأکید همیشگی مقام معظم رهبری بر ایستادگی و مقاومت در برابر زورگویان است، به خوبی جواب داد، آن هم  در حالی که خیلی افراد تصور می‌کردند امکان مقاومت در برابر ابرقدرت‌ها آن هم در شرایط تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا وجود ندارد.

وی ادامه داد: اکنون مشاهده شد انگلیس که مدعی قدرت بلامنازع در منطقه خلیج فارس است مجبور به عقب‌نشینی می‌شود و چاره‌ای جز آزاد کردن نفتکش ایرانی ندارد. البته اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی و اسقاط پهپاد جاسوسی آمریکایی نشان داد که ایران قدرت مقابله با این قدرت‌ها را دارد و برخلاف برخی دولت‌ها که فقط بلوف سیاسی می‌زنند بلوف نمی‌زند و قدرتمندانه وارد صحنه می‌شود.

ایران توانایی مقابله به مثل دارد

کنعانی مقدم تأکید کرد: اگر این راهبرد در همه زمینه‌ها از جمله برجام و وادار کردن اروپایی‌ها برای عمل به تعهدات خود به کار گرفته شود، نتایج بهتری خواهیم گرفت.

دبیرکل حزب سبز درباره تحلیل‌های زیادی که بر قریب‌الوقوع بودن درگیری و جنگ در منطقه با اقدامات تقابلی ایران تأکید می‌کردند و عدم رخ دادن حتی یک درگیری کوچک پس از قدرت‌نمایی ایران گفت: تصور انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها این است که ایران هم مانند برخی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس گاو شیردهی است که هر وقت خواستند می‌توانند منافع خود را از آن تأمین کنند. اما نمایش اقتدار ایران نشان داد که قدرتی فراتر از تصور آنها دارد و توانایی مقابله به مثل بالایی داد و همین باعث شد که آنها در روش‌ها و برنامه‌های خود تجدید نظر کنند و بفهمند که ایران امروز ایران دوره پهلوی نیست که با یک تشر سفیر انگلیس کودتای 28 مرداد را راه بیندازند. امروز ایران قدرت و قابلیت‌هایی دارد که به راحتی می‌تواند منافع نامشروع ابرقدرت‌ها را در منطقه به چالش کشیده و آنها را به عقب‌نشینی وادارد.

قدرت‌نمایی ایران و چرخش امارات و عربستان

این کارشناس مسائل سیاسی درباره رابطه چرخش امارات به سوی ایران و تلاش عربستان برای خروج آبرومندانه از یمن با همین نمایش قدرت ایران در مقابل ابرقدرت‌ها گفت: وقتی ایران با قدرت علیه آمریکا و انگلیس وارد میدان مقابله شد معادلات منطقه‌ای دشمن کاملاً به هم ‌خورد و تصورات آنها از قدرت ایران دگرگون شد.

وی ادامه داد: در این وضعیت وقتی امارات و عربستان به عنوان متحدان منطقه‌ای آمریکا و انگلیس می‌بینند که ایران به راحتی مقابل این قدرت‌های فرامنطقه‌ای می‌ایستد و آنها نیز کاری از پیش نمی‌برند و از طرفی چون پشتوانه مردمی هم ندارند چاره‌ای جز بازگشت به سوی ایران یا اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ایران ندارند، چون می‌دانند اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند تمام منافع قدرت‌های بزرگ در منطقه به خطر می‌افتد.

کنعانی مقدم در پایان اظهار کرد: لذا می‌توان گفت اتخاذ راهبرد مقاومت فعال در مقابل ابرقدرت‌ها آثار خود را در منطقه نیز نشان داده و می‌توان متصور بود که در اثر این راهبرد از سطح تنش‌های منطقه‌ای کاسته شده و بحران یمن نیز به پایان برسد.

captcha