نمازشناسی؛ مبنایی‌ترین دانش در اثبات مسائل اخلاقی و فقهی
کد خبر: 3835529
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
مدرس مرکز نماز و مهدویت بیان کرد:

نمازشناسی؛ مبنایی‌ترین دانش در اثبات مسائل اخلاقی و فقهی

کانون خبرنگاران نبأ ــ آمنه لطفیان سرگزی با بیان اینکه نمازشناسی مبنایی‌ترین دانش در اثبات بسیاری از اصل‌ها و مسائل اخلاقی و فقهی است، گفت: گاهی روش اصلی در تبلیغ و ترويج اندیشه کلان نماز بیش از آنکه استدلالی باشد، توصیفی و تطبیقی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ گفتمان دینی «نماز، جوان و انتظار» صبح امروز، 26 مردادماه در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.
آمنه لطفیان سرگزی، مدیر کانون فرهنگی ــ تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی در این گفتمان با بیان اینکه مسجد متعلق به حق‌تعالی و محبوب جوان مسلمان است، گفت: نماز مرهمی است که انسان را به قله کمال و معنویت می‌برد؛ نماز نظام‌نامه انسان‌شناختی آگاهانه و واکاوی شخصیت در آیینه بشر کامل است.
وی با بیان اینکه نمازشناسی مبنایی‌ترین دانش در اثبات بسیاری از اصل‌ها و مسائل اخلاقی و فقهی است، افزود: گاهی روش اصلی در تبلیغ و ترويج اندیشه کلان نماز بیش از آنکه استدلالی باشد، توصیفی و تطبیقی است.
مدرس مرکز تخصصی نماز و مهدویت تصریح کرد: انسان، هویتی ترکیب شده از جسم و روح دارد و می‌تواند با اندیشه در وجود خود فرایند خداباوری را برای خود تسهیل بخشد و به منتهی اليه کمال برسد.
لطفیان سرگزی با اشاره به اینکه انسان در کنار کسب معرفت و درک نیازمندی خود، ناخودآگاه و سپس آگاهانه با نماز وارد اولین مرحله خود‌سازی می‌شود، ادامه داد: پرسش‌های اعتقادی مبدأ و خواستگاه حرکت آدمی است و او را وا می‌دارد تا به هر سویی سرک بکشد تا بفهمد که کیست چراکه انسان در نوجوانی و جوانی به‌طور ناخواسته مخزنی از پرسش‌های مختلف است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه گفت: قرآن و سنت معصومین(ع) مرجع و مبنای بازشناسی انسان از دیدگاه اسلام محسوب می‌شوند. در مواردی که عقل، فطرت و علم ساکت است، نقطه اتکا بر وحی خواهد بود و هر چه انسان جلو می‌رود وحی و آموزه‌های درون دینی فزونی می‌یابد.
وی با تأکید بر اینکه در بخش اخلاق قرآنی مباحث نفس‌شناسی، صفات اخلاقی، فضیلت و رذیلت‌شناسی، را بیشتر باید تبلیغ کرد، بیان کرد: هدف ادیان آسمانی، تنها تعالی روح نیست، بلکه به کمال و تعالی و خالص‌سازی جسم هم توجه شده است.
مدیر کانون فرهنگی ــ تبلیغی شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی اظهار کرد: خاستگاه اصلی بحث فطرت در علوم انسانی، دین اسلام است و امروزه شاهد اقبال فزاینده افراد بسیاری از جمله زنان و دختران به‌سوی اسلام و تشیع هستیم.
وی با اشاره به اینکه گرایش به عبادت و عبودیت مهم‌ترین و برترین میل در درون آدمی است، بیان کرد: برجسته‌ترین جلوه‌‌های عزت مؤمن، عمل به دستورات دینی و پذیرش مسئولیت با علم و يقين به اندازه توان است.
مدرس مرکز تخصصی نماز و مهدویت با بیان اینکه انتظار پدیدآورنده اندیشه نیروبخش و عمل‌آفرین است، گفت: خودبینی، تکبر و لج‌بازی مهم‌ترین عامل انحطاط انسانیت است، اگر خواهان رسیدن به مقامات شیعیان راستین و واقعی هستیم باید مسیری را بپیماییم که آنان پیموده‌اند.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه اظهار کرد: نمازهای جمعه و جماعت سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی و دفاع از انقلاب قرآنی است؛ مردم از طریق نماز جمعه فضای ذهن و زندگی خود را با نور ولایت روشن نگه می‌دارند.
محمود لطفیان
انتهای پیام
captcha