اخبار معارفی رسانه‌ها/ نشست هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور
کد خبر: 3835591
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

اخبار معارفی رسانه‌ها/ نشست هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 26 مردادماه می‌توان به برگزاری دومین نشست اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در اردبیل اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز شنبه، 26 مردادماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌ها منتشر شد، می‌توان به خبر برگزاری دومین نشست اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در اردبیل به عنوان یکی از مهمترین این اخبار اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 26 مردادماه و تا ساعت 15 تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و با توجه به ایام میلاد باسعادت امام هادی(ع) اغلب در حوزه معارفی و عترت منعکس شده‌اند.
«شیوه برخورد امام هادی(ع) با افرادی که در حق اهل‌بیت غلوّ می‌کردند»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه است که در رابطه با برخورد ائمه اطهار(ع) با غلات بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اهل‌بیت(ع) از آنجایی که به عنوان رهبران دینی جامعه شناخته می‌شدند، بیشتر در نگاه مردم و حاکمان مستبد عصر خویش قرار داشتند. طبعاً مدیریت این فضا برای جلوگیری از انحراف اسلام از خط اصلی خود در کنار تدابیر ایشان در تداوم مسیر امامت و حفظ شیعیان از توطئه دشمنان دشواری‌هایی را به همراه داشت.
خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احمد قادری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل مؤسسه امام هادی(ع) به بررسی نحله‌های فکری عصر امام دهم و روش برخورد حضرت با این جریانات پرداخت.
وی در بخشی از این گفت‌وگو درباره یکی از جریانات انحرافی عصر امام هادی(ع) یعنی اهل غلوّ می‌گوید اینها افرادی افراطی و بی‌منطق بودند که درباره مسئله امامت مبالغه بیش از اندازه داشتند و وجود امام را تا حد الوهیت بالا می‌بردند. حضرت در قبال این جریان سه محور رفتاری پیش گرفتند که مطالعه آنها برخی را در افتادن در ورطه غلوّ باز می‌دارد.
پس از رحلت پیامبر(ص) در تاریخ اسلام شاهد زایش فرقه‌های متعدد فکری و اعتقادی در امت اسلام هستیم. این رویه در طول تاریخ زندگانی سایر اهل‌بیت(ع) قوت گرفت. با توجه به این مسئله مهم‌ترین نحله‌های اعتقادی در زمان امام هادی(ع) چه گروه‌هایی بودند و چه چالشی ایجاد کردند؟
از مهم‌ترین نحله‌هایی که می‌توانم به آن اشاره کنم، مفوّضه و جبریّون بودند. مُفوّضه یعنی تفویض تمام کارها از سوی خدا به انسان. آن‌ها مدعی بودند خداوند جهان و پدیده‌ها و انسان‌ها را به این دنیا آورده، تکالیف و مقرراتی را معین و کار خلق را به خود آن‌ها واگذار کرده است و تا قیامت کاری به آن‌ها ندارد».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 121 قرآن کریم با صدای مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور مصری، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «لزوم حرکت هیأت‌ها به‌سمت آموزش‌های حوزه خانواده»، «حرکت کاروان شادی غدیر به سمت حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران»، «اثبات حقانیت امیر‌المؤمنین(ع) به استناد ۵۰ آیه قرآن در زیارت غدیریه»، «فعالیت‌های قرآنی مردمی ساماندهی، حمایت و هماهنگ می‌شوند» و «امام هادی(ع) در سیاه‌ترین دوران، تفکر شیعه را گسترش و ولایت فقیه را تثبیت کرد» بر روی خروجی این صفحه انعکاس یافته‌اند که اغلب این اخبار نیز در حوزه معارفی عترت جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «فعالیت‌های قرآنی مردمی ساماندهی، حمایت و هماهنگ می‌شوند» کرده که در رابطه با برگزاری دومین نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «دومین نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور، به میزبانی اتحادیه قرآنی استان اردبیل، در شهرستان اردبیل و همزمان با عید دهه ولایت برگزار شد.
رحیم قربانی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر گفت: این نشست از روز گذشته باحضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و برخی مسئولان دیگر استان آغاز شده و تا بعد از ظهر امروز ادامه دارد.
وی ادامه داد: بررسی فعالیت‌های سه‌ماهه پیش روی اتحادیه مدغم کشوری و اتحادیه‌های استان‌ها، بررسی وضعیت قرآنی کشور به ویژه بخش مردمی فعالیت‌های قرآنی و نقشی که نهادهای قرآنی در این رابطه دارند، رصد اتحادیه‌های کشوری و استانی در این مورد، اعلام مواضع اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل استان‌ها و برخی موضوعات دیگر در این نشست بررسی می‌شود.
قربانی از هماهنگی فعالیت‌های قرآنی مردمی و حمایت از آنها خبر داد و گفت: یکی از اهداف ادغام اتحادیه‌ها انسجام و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی مردمی و حمایت از آنها است و این موضوع هم در دستور کار اتحادیه قرار دارد. همچنین در این راستا طرح ویژه‌ای تدوین ‌شده که مورد بررسی اعضاء قرار خواهد گرفت».
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن به روی آنتن می رود» است که روز 23 مردادماه انتشار یافته و از آن زمان تا به امروز نیز هیچ خبری بر روی این صفحه منعکس نشده است.
همچنین تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «مسابقات سراسری قرآن از شبکه‌های مختلف برای عموم پخش شود» دارد، مربوط به روز 19 مردادماه بوده و از آن زمان به بعد نیز هنوز به‌روز رسانی نشده است.
ایرنا
«وزیر فرهنگ درگذشت حجت‌الاسلام آمیراحمد تقوی را تسلیت گفت»، «آزمون کتابخوانی غدیر فردا برگزار می‌شود»، «مواجهه امام هادی(ع) با اهل غُلو و خلق قرآن»، «مسجد باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد» و «واقعه غدیر یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام است»، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا به این ساعت را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و اغلب در حوزه معارفی عترت منعکس شده‌اند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «فلسفه امامت، حفظ دین، اجرای احکام الهی و عدالت در جامعه است»، «برپایی جشن بزرگ قرآن و ولایت در حرم کریمه اهل‌بیت(س)» و «شرایط سفر اربعین اعلام شد» را بر روی خروجی خود قرار داده که این سه خبر نیز در حوزه عترت منعکس شده و در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد چهار خبر طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران انتشار یافته که تمامی این اخبار در حوزه عترت قرار داشته و اغلب در رابطه با سیره امام هادی(ع) منتشر شده‌اند.
ایبنا
دو خبر با عناوین «افرادی مانند سروش و شبستری قرآنیت قرآن را حذف می‌کنند» و «ولی کیست و ولایت چیست؟» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده که یکی از این اخبار، قرآنی بوده و خبر دیگر نیز در حوزه معارفی عترت قرار دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «افرادی مانند سروش و شبستری قرآنیت قرآن را حذف می‌کنند» داشته و در گفت‌وگو با عبدالله نصری، مؤلف «بازگشت از قرآن» انعکاس یافته، آمده است: «عبدالله نصری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از شاگردان علامه جعفری، احمد فردید و مهدی حائری یزدی است. او صاحب آثاری چون انتظار بشر از دین، راز متن و انکار قرآن و ... است. نصری به تازگی نیز کتابی را به نام «بازگشت از قرآن» در نقد آراء و دیدگاه‌های مجتهد شبستری تحت عنوان «قرائت نبوی از جهان» به رشته تحریر درآورده که بهانه خوبی برای گفت‌وگو درباره موضوع بازگشت به قرآن است. گفت‌وگوی تفصیلی ایبنا را با این مولف و محقق حوزه اندیشه می‌خوانید:

وقتی می‌خواهیم این بحث را آغاز کنیم نخستین سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا باید به قرآن برگردیم؟
اگر عالمان دین، بحث بازگشت به قرآن را مطرح می‌کردند یک مبانی داشتند که باید به آن‌ها توجه کنیم، اولین مبنا این بود که انسان از لحاظ کلامی و فلسفی نیاز به آموزه‌های الهی دارد، لذا می‌بینیم برخی که وجهه کلامی دارند، بحث ضرورت بعثت و نبوت را مطرح می‌کنند و بعد سراغ بحث لزوم بازگشت به قرآن می‌روند و در موضوع بازگشت به قرآن چند پیشوند و مبنا دارند که ما باید به این مبانی توجه داشته باشیم.

یکی اینکه قرآن را کتاب الهی می‌دانستند دوم اینکه معتقد بودند تمام برنامه‌های مربوط به سعادت دنیوی و اخروی انسان در کتاب خدا موجود است و پیش فرض سوم این بود که آموزه‌های کتاب الهی خطاناپذیر است و چهارمین ویژگی این بود که این کتاب، تحریف نشده و بر اساس این پیش‌فرض‌ها بحث بازگشت به قرآن را مطرح می‌کردند».
میزان
«ساده‌زیستی یکی از صفات مهم «امام هادی (ع)»/امام دهم شاگردان برجسته‌ای را تربیت کردند» و «زیبایی و درخشش شیعیان در دوران امامت «امام هادی‌(ع)»/یافتن ویژگی‌های انسان‌ کامل در زیارت «جامعه کبیره»»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی عترت و در رابطه با امام هادی(ع) منتشر شده‌اند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز و در صفحه معارف خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «موانع رسیدن به رشد و کمال از نگاه امام هادی(ع)» به قلم عبدالکریم پاک‌نیا تبریزی کرده که در رابطه با سیره امام هادی(ع) منعکس شده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «در مطلب حاضر نویسنده با استناد به حدیثی از امام هادی(ع) به چند خصلت مذموم که موانع رشد و ترقی معنوی به شمار می‌‌رود، پرداخته است.
انسان برای رسیدن به قلّه كمال معنوی و نجات یافتن از سقوط در ورطه‌ هلاكت، نیازمند فراهم شدن مقدماتی است كه از جمله آنها رفع موانع و آسیب‌های روحی و روانی است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خود را به صفات زیبای اخلاقی بیاراید، لازم است كه وجودش را از آلودگی‌های نفسانی و شیطانی پاك سازد.
در این رابطه حضرت امام علی النقی(ع) می‌‌فرماید: «الْحَسَدُ مَاحِقُ الْحَسَنَاتِ وَ الزَّهْوُ جَالِبُ الْمَقْتِ وَ الْعُجْبُ صَارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ دَاعٍ إِلَى الغَمْطِ وَ الْجَهْلِ وَ الْبُخْلُ أَذَمُّ الْأَخْلَاقِ وَ الطَّمَعُ سَجِیَّهْ سَیِّئَةٌ؛ (1) حسد، نیكی‌ها را نابود می‌‌كند، خود‌برتربینی و تکبّر، دشمنی و نفرت می‌آورد، خودخواهی و خودپسندی، آدمی را از طلب علم باز می‌ دارد و حقّ‌ دیگران را ناچیز می ‌شمارد و موجب نادانی می‌‌شود، بخل، زشت‌ترین اخلاق به شمار می‌ رود و طمع، خوی بدی محسوب می‌‌شود.»
امام هادی(ع) در این سخن حكیمانه برخی از بیماری‌های اساسی روح را همانند: حسد،‌ تكبر، بخل و طمع كه مانع كمال انسانی است، مطرح فرموده و به كمال ‌جویان عالم هشدار می‌‌دهد كه تا این مرض‌ها معالجه و رفع نشود، سایر تلاش‌های انسان بی‌‌فایده خواهد بود».
انتهای پیام

captcha