کد خبر: 3835643
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:
گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر شعبه دوم مدرسه فقهی آل یاسین (امامت) با بیان اینکه حدیث ثقلین تفسیر آیه اعتصام است و نشان‌ می‌دهد که امامت مایه وحدت است، تأکید کرد: آنچه ما از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آموخته‌ایم این است که غدیر مایه وحدت است و نه برخلاف نظر برخی افراد موضوعی برای اختلاف.

غدیر///حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی فرقانی، محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی امامت و استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح یک شبهه و پاسخ به آن در مورد غدیر پرداخت و گفت: یکی از شبهاتی که گاه از زبان دوستان و عمدتاً از زبان دشمنان در مورد غدیر مطرح می‌شود این است که می‌گویند بحث در مورد غدیر بی‌فایده است زیرا این مسئله به بحث درباره امامت و خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله بازمی‌گردد و موضوعی تاریخی و مربوط به هزار و 400 سال قبل است و سخن گفتن از آن فقط سبب تشدید کینه‌ها و درگیری میان مسلمین خواهد شد.

وی افزود: این افراد می‌گویند سخن گفتن از غدیر با وحدت و تقریب اسلامی سازگاری ندارد و موجب دامن زدن به اختلافات خواهد شد؛ ولی این شبهه عمدتاً ناشی از این است که این افراد حقیقت وحدت را درک نکرده‌اند.

فرقانی با بیان اینکه ما باید حقیقت وحدت را تبیین کنیم اضافه کرد: همه مسلمین وظیفه دارند دین اسلام و ارزش‌های آن را حفظ و در گسترش معارف آن تلاش کنند و چون اسلام و مسلمین دشمنان مشترکی دارند این وظیفه بسیار سنگین‌تر است اما این به معنای شانه خالی کردن از وظایف دیگر نیست یعنی اتحاد به معنای آن نیست که ما حقایق مسلم تاریخی و دینی خود را نادیده بگیریم و از آن سخن نگوییم.

کارشناس ارشد رشته امامت اظهار کرد: غدیر یک مسئله محوری و مهم در تاریخ اسلام و با اصلی بنیادی به نام امامت پیوند خورده است و حقیقت مسلم اسلامی است که همه مسلمین وظیفه دارند در این زمینه بکوشند و نباید بحث وحدت بهانه‌ای برای سخن نگفتن در این زمینه باشد.

فرقانی با بیان اینکه ممکن نیست وحدت آنقدر مهم باشد که حقایق مسلم و ناب اسلام در پرتو آن مخدوش شود اظهار کرد: سیره نبوی هم مؤید این مسئله است زیرا حضرت می‌دانستند که بزگان بنی‌امیه و مخالفان پیامبر(ص) و منافقان با غدیر و امامت امام علی(ع) مخالفت خواهند کرد ولی این مخالفت و به قول امروز بحث وحدت سبب نشد تا از ابلاغ پیام رسالت و اعلان آن دست بردارند و قرآن هم فرموده که اگر این ابلاغ صورت نگیرد رسالت پیامبر ناتمام خواهد بود یعنی پیامبر(ص) به خاطر مصلحتی به نام وحدت، بیان حقیقت مسلم اسلامی را کنار نگذاشتند.

دفاع از غدیر به معنای درافتادن با دیگران نیست

فرقانی با بیان اینکه البته بیان حقایق اسلامی به خصوص در این زمان نباید با توهین، افترا و به جان هم افتادن مسلمین باشد یعنی ما برای بیان حقایق اسلامی با کسی دعوا نداریم تصریح کرد: همه مسلمین باید با حفظ عقاید قطعی و مسلم اسلامی در برابر دشمن مشترک بایستند و موضع داشته باشند و بیان حقایق هم برای حفظ شریعت و عقاید است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مراد از وحدتی که سخن از آن گفته می‌شود وحدت سیاسی است، بیان کرد: برخی تصور می‌کنند وقتی سخن از وحدت است وحدت عقیده مدنظر است در حالی که منظور ما از وحدت، وحدت سیاسی است یعنی در برابر دشمن مشترک، هم نظر باشند و لازم نیست هم عقیده باشند؛ امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب هم نظرشان همین بوده است؛ مقام معظم رهبری در فرمایشاتی فرمودند که شیعه باید با متانت راه خود را برود و ما تمسک به ولایت امام علی(ع) که نعمت بزر گ خداوند است داریم و ذره‌ای هم از آن کوتاه نمی‌آییم و از این عقیده برنمی‌گردیم ولی با کسی هم که به مولا علی تمسک ندارد دعوا نداریم.

مدیر شعبه دوم مدرسه فقهی آل یاسین (امامت) تصریح کرد: شیخ محمدعاشور، معاون رئیس الازهر و رئیس کمیته گفت‌وگوی مذاهب، در مطلبی تأکید کرده است که مقصود از اندیشه تقریب، یکی کردن مذاهب و روی‌گردانی از یک مذهب نیست که این به بیراهه بردن تقریب است لذا تقریب باید بر پایه بحث و پذیرش علمی باشد.

غدیر محور وحدت است

این دانش پژوه دکترای امامت با تأکید مجدد بر اینکه امام حق و غدیر باید محور وحدت مسلمین باشد تصریح کرد: قرآن کریم در آیه اعتصام «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» (آل عمران/ 103) بر وحدت و تمسک به حبل الله تأکید فرموده است؛ ما برای وحدت نیازمند قرآن ناطق در کنار قرآن صامتیم که همان امام است و تمسک به حبل الله بدون امام ممکن نیست زیرا ائمه مفسران حقیقی قرآن هستند و اگر در تفسیر قرآن میان مسلمین اختلاف رخ داد آن‌ها هستند که ختم کننده اختلاف و نظر نهایی را دارند.

این محقق تصریح کرد: در حدیث ثقلین، پیامبر قرآن و عترت را در کنار هم قرار داد و فرمود به این دو چنگ بزنید تا دچار تفرقه نشوید؛ در واقع حدیث ثقلین تفسیر آیه اعتصام است لذا اهل بیت(ع) محور وحدت اسلامی هستند و ما باید این نوع تبیین از غدیر و مسئله امامت را ارائه دهیم و در این صورت مخاطب خود را هم خواهد داشت. 

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: