وضعیت نگران‌کننده هنر مکتوب عاشورایی
کد خبر: 3835664
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
مهدی امین فروغی بیان کرد:

وضعیت نگران‌کننده هنر مکتوب عاشورایی

گروه ادب ــ دبیر گروه هنر کتاب سال عاشورا گفت: در گروه هنر نه از نظر کمی و نه از نظر کیفی شاهد اتفاق چشمگیری نبودیم. در رشته خوشنویسی فقط یک اثر، در رشته تجسمی دو اثر و در رشته عکاسی هم یک اثر داشتیم.

مهدی امین فروغی، دبیر گروه هنر جایزه کتاب سال عاشورایی، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره این جایزه گفت: کتاب سال عاشورا سومین دوره خود را برگزار می‌کند و همانند دوره‌های قبل علاوه بر فراخوانی که منتشر شد، در طول این دو سال به ویژه در ایام نمایشگاه کتاب با وجود تیم مجرب و کارآزموده‌ای، کتاب‌های گوناگون که با موضوع عاشورا چاپ و منتشر شده است خریداری شد و آثار پس از اینکه دسته‌بندی شدند در معرض داوری قرار گرفتند.

وی افزود: پس از ثبت آثار در دبیرخانه، روند داوری آغاز شد. در هر رشته داورانی کارآزموده که جملگی در رشته خود متخصص و صاحب آثار ارزشمند هستند، کتاب‌ها را بررسی کردند و با دقت فراوان در جلساتی مشترک به بحث و گفت‌وگو نشستند و حاصل تلاش این بزرگواران آن شد که می‌بینیم.

وی تصریح کرد: در گروه هنر نه از نظر کمی و نه از نظر کیفی شاهد اتفاق چشمگیری نبودیم. در رشته خوشنویسی فقط یک اثر، در رشته تجسمی 2 اثر و در رشته عکاسی هم یک اثر داشتیم. در رشته پژوهش هنری وضع از نظر کمی اندکی بهتر بود و با عناوین بیشتری روبرو بودیم. در مجموع باید گفت در حوزه‌های مربوط به هنر شاهد سیر نزولی هستیم.

امین فروغی گفت: عوامل بسیاری را می‌توان برشمرد، اما آنچه بیشتر به چشم می‌آید، وضعیت بد اقتصادی در سطح جامعه به ویژه در حوزه چاپ و نشر است و عدم حمایت‌های لازم مسئولان فرهنگی از پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان موجب کم‌کاری و دلسردی ‌آن‌ها شده است. فضاهای مجازی و گسترش آن هم از جمله دلایلی است که وضعیت کتاب و نشر را در کشور نامطلوب کرده است.

وی در پایان گفت: جشنواره کتاب سال عاشورا اتفاق مبارکی است که می‌تواند در حوزه کتاب‌های عاشورایی تأثیراتی مثبت از خود به جای بگذارد. یکی از این تأثیرات ایجاد انگیزه در پدیدآورندگان آثار است. دیگر آنکه آثاری که در حوزه عاشورا که حوزه‌ای مقدس است در معرض داوری قرار می‌گیرند، سره از ناسره جدا و این آثار به علاقه‌مندان معرفی شود.

انتهای پیام

captcha