تبریک سازمان همکاری اسلامی به مناسبت توافق تاریخی سودان  
کد خبر: 3835685
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

تبریک سازمان همکاری اسلامی به مناسبت توافق تاریخی سودان  

گروه بین‌الملل ــ یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، امضای سند قانون اساسی موقت و توافقنامه تاریخی انتقال حاکمیت مدنی در سودان را به ملت این کشور تبریک گفت.  

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «العین»؛ یوسف بن احمد العثیمین با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک به ملت سودان، گفت: سازمان همکاری اسلامی امیدوار است که مردم سودان زندگی جدیدی به سوی پیشرفت و موفقیت آغاز کنند.
 
در این بیانیه آمده است: طرف‌های این توافق در سودان به جهانیان ثابت کردند که منافع و امنیت کشورشان از هرچیز مهم‌تر است.
 
وی در ادامه بر حمایت این سازمان از سودان در تصمیمات بعدی این کشور تأکید کرد و نقش مهم سودان در سازمان همکاری اسلامی و تلاش‌های این کشور در جهت تقویت فعالیت‌های مشترک اسلامی را ارج نهاد.
 
پس از مدت‌ها درگیری در سودان، دیروز، 26 مردادماه، توافقنامه سیاسی میان شورای نظامی انتقالی و گروه‌های ائتلاف آزادی و تغییر در خارطوم با حضور مقاماتی از سایر کشورها امضا شد.
 
جشن مردم سودان
 
«محمد دقلو»، به نمایندگی از شورای نظامی انتقالی و «احمد ربیع»، به نمایندگی از ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر دو سند سیاسی و قانون اساسی را امضا کردند. همچنین، رئیس‌جمهور سودان جنوبی، رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، نخست‌وزیر اتیوپی، نخست‌وزیر مصر، وزیر خارجه بحرین و وزیر مشاور عربستان در امور خارجه از جمله مقاماتی بودند که در مراسم امضای توافق سیاسی و سند قانون اساسی میان شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر حضور داشتند.
 
مردم سودان پس از امضای این توافقنامه، در خیابان‌های پایتخت این کشور امضای سند قانون اساسی موقت را جشن گرفتند و با شعار «حکومت غیرنظامی» ابراز امیدواری کردند که این کشور پس از سی سال حکومت عمرالبشیر اکنون بتواند به اهداف خود برسد.
 
سخنان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان
 
همچنین، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان، طی سخنانی پس از امضای نهایی سند بیانیه قانون اساسی این کشور گفت: روزهای مذاکره ثابت کرد که برخی مردان انقلاب سرشار از روحیه وطن‌پرستی و اخلاص و شور و اشتیاق به وطن هستند و مشخص بود که گروه‌های اعلام آزادی و تغییر و دیگر گروه‌های انقلابی نیز درصدد اصلاح و تغییر شرکای وطن هستند. روزهای گذشته معدن گران‌بهای همه اقشار ملت سودان، که شامل همه گروه‌های حاضر در عرصه کشور است، کشف شد.
 
البرهان ادامه داد: در مقابل شما ایستاده‌ام که بگویم سهمیه امروز وطن است، وطنی که به وجود شما افتخار می‌کند، فرزندانی که اسم کشور را در برابر جهانیان سربلند نگاه داشتند.

وی از جوانان سودانی خواست که در مسیر سازندگی و پیشرفت حرکت کنند و کشور را به سمت قله‌های سرافرازی پیش ببرند.
 
تشکیل شورای حاکمیتی
 
منابع آگاه اعلام کردند که تشکیل شورای حاکمیتی نیز امروز، 27 مردادماه، اعلام می‌شود و قرار است طی دوره گذار سه ساله کشور را اداره کند و این دوره به برگزاری انتخابات ختم شود.
 
طبق گفته منابع، همچنین قرار است نخست‌وزیر سه‌شنبه هفته جاری تعیین شود و دولت نخستین نشست خود را در 6 شهریورماه برگزار کند. در عین حال، نخستین نشست مشترک کابینه و شورای حاکمیتی در دهم شهریورماه برگزار خواهد شد و احتمال دادند که طبق توافق با گروه‌های آزادی و تغییر، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی کنونی، ریاست شورای حاکمیتی را به مدت ۲۱ ماه برعهده بگیرد.
 
این منابع افزودند: شورای نظامی هویت چهار تن از اعضای خود را که قرار است در شورای حاکمیتی مشارکت کنند البرهان، محمد حمدان دقلو، یاسر العطا، شمس‌الدین الکباشی اعلام کرده و عضو پنجم را از بین جمال عمر یا صلاح عبدالخالق و بحری ابراهیم جابر انتخاب خواهد کرد.
 
انتهای پیام
captcha