قدرت‌نمایی ایران چاره‌ای جز عقب‌نشینی برای امارات و عربستان نگذاشته است
کد خبر: 3835753
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
احمد شوهانی:

قدرت‌نمایی ایران چاره‌ای جز عقب‌نشینی برای امارات و عربستان نگذاشته است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی نمایش قدرت ایران در مقابل آمریکا و انگلیس را عامل تغییر رویکرد امارات و عربستان در برابر ایران خواند و گفت: این دو کشور امنیت خود را با قدرت آمریکا پیوند زده بودند ولی با عدم پاسخ آمریکا به نمایش اقتدار ایران در خلیج فارس، چاره‌ای جز عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود نسبت به ایران ندارند.

احمد شوهانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره عقب‌نشینی انگلیس از ادامه توقیف نفتکش حامل نفت ایران و آزاد شدن آن گفت: قطعاً عامل اصلی این امر جدیت ایران در برخورد مشابه با انگلیسی‌ها بود. البته انگلیسی‌ها می‌دانستند کاری که کردند خلاف قوانین دریانوردی و کشتیرانی بین‌المللی بود اما اقدام قاطع ایران باعث شد آنها متوجه شوند ایران به هیچ وجه شوخی ندارد و اگر نفتکش «گریس ـ 1» را آزاد نکنند ممکن است با اقدامات متقابل بعدی ایران مواجه شوند و لذا چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشتند.

تغییر موضع عربستان و امارات در برابر ایران

شوهانی درباره تأثیر رویکرد تهاجمی ایران در برابر آمریکا و انگلیس در خلیج فارس بر چرخش امارات به سوی ایران و اعلام آمادگی عربستان برای گفت‌وگوبا ایران گفت: عربستان و امارات از گذشته‌های دور امنیت خودشان را با قدرت آمریکا و انگلیس پیوند زده‌ بودند و در قضایای اخیر نیز تصور می‌کردند با حضور ناوهای آمریکایی در منطقه کار ایران تمام است و حتی از پشت رجزخوانی می‌کردند. اما وقتی ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را ساقط کرد و آمریکا هم هیچ اقدام متقابلی نتوانست انجام دهد، سعودی‌ها و اماراتی‌ها فهمیدند اراده و قدرت ایران بسیار قوی‌تر از تصور آنهاست و اگر جنگی هم اتفاق بیفتد قطعا بازنده اصلی این جنگ خواهند بود.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: لذا با عقب‌نشینی آمریکا در خلیج فارس طبیعی است که امارات و عربستان از مواضع قبلی خود نسبت به ایران عقب‌نشینی کنند و حتی اماراتی‌ها نیروهای خود را از یمن خارج کردند و با برخی مقامات کشورمان دیدارهایی انجام دادند تا روابط تیره شده با ایران را بهبود بخشند و عربستانی‌ها نیز قطعاً چاره‌ای جز روی آوردن به ایران نخواهند داشت. این تحولات در حل و فصل بحران یمن تأثیرگذار خواهد بود.

قدرت دفاعی و دیپلماسی مکمل همدیگرند

شوهانی درباره نقش هماهنگی نیروهای مسلح و دستگاه سیاست خارجی در پیروزی‌های اخیر گفت: واقعیت این است که دیپلماسی بدون قدرت دفاعی و نظامی اثربخش نیست و از طرفی دیپلماسی قدرتمند می‌تواند بر سر میز مذاکره منافع ملی کشور را تأمین کند.

وی یادآور شد: درباره اقدامات اخیر در خلیج فارس نیز باید گفت که سیاست خارجی ما با حضور مؤثر رسانه‌ای و ارائه اسناد و مدارک مبنی بر مشروع بودن اقدامات قدرتمند نظامیان ایرانی در توقیف نفتکش انگلیسی و سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا، توانست افکار عمومی جهان را روشن کند و همگان پذیرفتند که اقدامات ایران قانونی بوده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح مکمل هم هستند، گفت: اینگونه نیست که برای نمونه آقای ظریف بازی خود را انجام دهد و سردار سلیمانی بازی دیگری انجام دهد، بلکه نظامیان و دیپلمات‌ها در کنار هم از منافع ملی کشور دفاع می‌کنند، ولی به دو شکل متفاوت این کار را انجام می‌دهند. در تحولات یکی دو ماه اخیر نیز اقدامات قدرتمندانه نظامیان کمک مؤثری به دیپلماسی کشور کرده و توانسته است قدرت چانه‌زنی دیپلماسی ما را بالاتر ببرد.

انتهای پیام

captcha