غدیر، راهی روشن را برای امت اسلام مشخص کرد
کد خبر: 3835790
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

غدیر، راهی روشن را برای امت اسلام مشخص کرد

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: غدیر، مکتبی انسان‌ساز و از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که راه هدایت از گمراهی و مسیر سعادت ابدی انسان‌ها را تا قیامت مشخص کرده است.

نفیسه ابوالحسنی، استاد حوزه علمیه خواهران  در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: با اراده خداوند بنابر آن بود تا با معرفی امیرالمومنین علی(ع) از سوی خاتم پیامبران(ص) جامعه‌ای علوی و ایمانی در پی حکومت نبوی شکل گیرد.


این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی لزوم اطاعت از ولی الهی و دوری از پذیرش حکومت طاغوت را از شاخصه‌های اصلی غدیر دانست و افزود: هدف ارائه چراغی بوده تا به واسطه آن راهی روشن و دور از کجی و تاریکی نمایان شود و در حکومتی بر مبنای اوامر الهی، انسانیت حقیقی تبلور یابد. غدیریان با تمسک به این امر، هیچ گاه زیر بار تظلم نمی‌روند و ولایت حق را بر باطل مقدم می‌دارند.


وی ادامه داد: آخرین سفیر الهی وجوب اطاعت از جانشین و باب هدایت امتش را اینچنین مورد تاکید قرار می‌دهد و از جدا شدن از ولایتش بر حذر می‌دارد: «ماضٍ حُکْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَالله لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ.... مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی. [هشدار که] اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. مخالفش طرد شده و به دور از رحمت و پیرو و تصدیق کننده‌اش در رحمت است. هر آینه خداوند، او و شنوایان سخن او و اطاعت‌کنندگان راهش را آمرزیده است... هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است...» و « مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ سَیَکُونُ مِنْ بَعْدی أَئمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی النّارِ وَیَوْمَ الْقِیامَةِ لایُنْصَرونَ. مردمان! به زودی پس از من پیشوایانی خواهند بود که شما را سوی آتش می‌خوانند و در روز رستاخیز تنها و بدون یاور خواهند ماند.»


استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم به کار ویژه‌های عمل به آموزه‌های غدیر در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ هرجا افراد ناکارآمد بر افراد شایسته مقدم شده‌اند، جامعه دستمایه انحرافات فکری، اخلاقی، رفتاری و عقیدتی شده است. با انتخاب امیرالمومنین (ع) به عنوان تراز حاکم برای جامعه اسلامی، الگوی اکمل برای رهبری و هدایت جامعه انسانی معرفی شد تا سنگ محکی همیشگی برای شناخت صحیح از ناصحیح و صواب از ناصواب باشد.


ابوالحسنی به کلام حضرت رسول اکرم (ص) در خطبه غدیر اشاره کرد و افزود: حضرت تمایزات مولای متقیان(ع) را به عنوان بهترین گزینه برای رهبری امت اسلامی برشمرد و فرمودند: «مَعاشِرَالنّاسِ، علی (فَضِّلُوهُ). مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِی، وَ کُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیْتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیّاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ (الَّذی ذَکَرَهُ الله فی سُورَةِ یس: (وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ). ...فَهُوَالَّذی یَهدی إِلَی الْحَقِّ وَیَعْمَلُ بِهِ، وَیُزْهِقُ الْباطِلَ وَیَنْهی عَنْهُ، وَلاتَأْخُذُهُ فِی الله لَوْمَةُ لائِمٍ. أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِالله وَ رَسُولِهِ (لَمْ یَسْبِقْهُ إِلَی الْایمانِ بی أَحَدٌ)، وَالَّذی فَدی رَسُولَ الله بِنَفْسِهِ، وَالَّذی کانَ مَعَ رَسُولِ الله وَلا أَحَدَ یَعْبُدُالله مَعَ رَسُولِهِ مِنَ الرِّجالِ غَیْرُهُ. أَوَّلُ النّاسِ صَلاةً وَ أَوَّلُ مَنْ عَبَدَالله مَعی. أَمَرْتُهُ عَنِ الله أَنْ یَنامَ فی مَضْجَعی، فَفَعَلَ فادِیاً لی بِنَفْسِهِ). هان مردمان! او را برتر بدانید. چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در جان من قرار داده و من نیز آن را در جان پیشوای پرهیزکاران، علی، ضبط کرده ام. او (علی) پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوری یاسین یاد کرده که: «و دانش هر چیز را در امام روشنگر برشمرده ایم...». او [شما را] به درستی و راستی هدایت می کند و [خود نیز] بدان عمل می نماید. او نادرستی را نابود می کند و از آن باز می دارد. در راه خدا نکوهش ِنکوهش گران او را از کار باز نمی دارد. او نخستین مؤمن به خدا و رسول اوست و کسی در ایمان، به او سبقت نگرفته است و کسی است که جان خود را فدای رسول الله نموده و با او همراه بوده است . تنها مردی بود که همراه رسول خدا عبادت خداوند می کرد و جز او کسی چنین نبود. اولین نمازگزار و پرستشگر خدا به همراه من است. از سوی خداوند به او فرمان دادم تا [در شب هجرت] در بستر من بیارامد و او نیزپذیرفت که جان خود را فدای من کند.


محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: وقتی مردم با شخصی بیعت می‌کنند و او را به عنوان ولی می پذیرند موظفند که در تمام مراحل در کنار او حضور گسترده داشته باشند. این مسئولیت‌پذیری در کنار هدایت و دستورات ولی امرشان، آنان را به مدینه فاضله آرمانی خواهد رساند. لذا برای داشتن جامعه ای رو به رشد، نیازمند تعامل همگانی آحاد جامعه هستیم. غدیر به انسان ها می‌آموزد که با حضور در کنار امام، باید در سرنوشت خود سهیم بود همین مسئله نیاز جامعه کنونی ما مسلمانان است تا دست توطئه اجانب و منافقان را کوتاه گرداند.
خانم ابوالحسنی با اشاره به فراز دیگری از خطبه غدیر گفت: اینک شما را می خوانم که پس از پایان خطبه‌ام با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. آگاه باشید من با خداوند و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدای عزّوجل برای امامت او پیمان می گیرم. «[ی پیامبر] آنان که با تو بیعت کنند هر آینه با خدا بیعت کرده اند. دست (سیطره) الهی ورای دستان (قدرت) آنان است و هر کس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته، و آن کس که بر پیمان خداوند استوار و باوفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد.»
وی با بیان اینکه معرفت به امام(ع)، ضامن سعادت جامعه اسلامی است، افزود: از جمله وظایف مردم نسبت به ولی و امامشان؛ ایجاد معرفتی کامل و صحیح نسبت به وجود اوست .نتیجه چنین معرفتی ، وفاداری در عمل و محبت ماندگار در روح و جان پیروان است . همان چیزی که پیامبر اکرم(ص)، تنها به عنوان مزد رسالتشان طلب کردند حال اگر چنین شناختی به‌درستی صورت نپذیرد، افراد از مسیر صحیح خارج شده و در دام گمراهی خواهند افتاد.


استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: متمسکان به معارف غدیر، در عصری که موعود غدیر- حضرت بقیة الله(عج) - در پرده غیبت است و استفاده از آفتاب وجودش نیازمند معرفتی جامع است، با ایجاد زمینه‌های شناخت کامل نسبت به ولی امر خود ، سعی در نزدیکی هر چه بیشتر نسبت به او دارند و تجدید بیعتشان با او همیشگی است.


وی ابراز کرد: خاتم پیامبران(ص) برای حاضرین در کنار برکه غدیر، ظهور آخرین ذریّه اش را چنین نوید می دهد: « أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی. أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ. أَلا إِنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ...آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست. او بر تمامی ادیان چیره خواهد شد آگاه باشید! که اوست حجّت پایدار و پس از او حجّتی نخواهد بود.درستی و راستی و نور و روشنایی تنها نزد اوست.»
خانم ابوالحسنی تصریح کرد: واقعه غدیر به ما می آموزد که ازسایه سارقرآن وعترت جدایی نیابیم و به عنوان شیعه وظایف خود را در قبال این دو یادگار به خوبی بشناسیم . مذهبی که رهبری چون امیرالمومنین علی( ع ) دارد مظهر سعادتمندی، معنویت، عقلانیت، مسئولیت پذیری، عدالت و امنیت است پس وظیفه ما به عنوان رهروانش چنین است که به‌درستی آن الگوها را بشناسیم و در همان مسیر قدم برداریم .

ی خاطر نشان کرد: در خطبه غدیرمی خوانیم؛ « مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ عَلِیّاً وَالطَّیِّبینَ مِنْ وُلْدی (مِنْ صُلْبِهِ) هُمُ الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَکْبَرُ، فَکُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَ مُوافِقٌ لَهُ، لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَی الْحَوْضَ. هان مردمان! همانا علی و پاکان از فرزندانم از نسل او، یادگار گران سنگ کوچک ترند و قرآن یادگار گران سنگ بزرگ تر. هر یک از این دو، از دیگر همراه خود خبر می‌دهد و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.»


استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: برماست که در عصرکنونی با کسانی که از روی عناد و یا غفلت تصویر نادرستی از اسلام ارائه می دهند برخورد کرده و به روشنگری بپردازیم. پس باید در مدرسه غدیر چنان آموخت که عملکرد هر یک از ما تجلی بخشی صفات و رفتار مولایمان علی ابن ابی طالب(ع) باشد.
انتهای پیام 

captcha