آمادگی تشکل‌های قرآنی برای ورود به فعالیت‌های جهادی
کد خبر: 3835911
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
قربانی تأکید کرد:

آمادگی تشکل‌های قرآنی برای ورود به فعالیت‌های جهادی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با تأکید بر اینکه خواستار این هستیم که ادغام اتحادیه‌ها به صورت جدی و سریع پیگیری شود، اظهار کرد: طولانی شدن موضوع ادغام در دوره گذشته، حداقل تجربه‌ای‌ است که هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی می‌تواند از آن استفاده کند.

رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به یکی از تأکیدات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در نشست مدیران اتحادیه قرآن و عترت و تشکل‌های مردم‌نهاد در اردبیل پیرو فرمایش مقام معظم رهبری درباره گروه‌های جهادی و توجه به آن‌ها و محرومیت‌زدایی در کشور، اظهار کرد: طی دیدار جمعی از نمایندگان گروه‌های جهادی در اوایل مردادماه با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ایشان بر «پیشرفت بدون حد در اندیشه و کار جهادی»، «لزوم تبدیل حرکت‌های جهادی به گفتمان عمومی» و «لزوم ثبات قدم در صراط مستقیم»، مقرر شد یکی از اقدامات ویژه اتحادیه مدغم، توجه به سازمان‌دهی مؤسسات قرآنی مردمی برای ورود به امر گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی و تشکیل گروه‌های تخصصی جهادی قرآنی باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس هماهنگی‌هایی از سوی اتحادیه کشوری انجام و فعالیت‌های ویژه اتحادیه‌های استانی تعریف و ساماندهی و فعالیت‌هایی برای مؤسسات قرآنی ـ مردمی آماده می‌شود که با قوت در راستای همگانی کردن گفتمان گروه برای محرومیت‌زدایی و انجام فعالیت‌های جهادی در بین جامعه قرآنی و بین قرآنیان و علی‌الخصوص مؤسسات قرآنی فراهم شود.

قربانی با تأکید بر اینکه شبکه گسترده‌ای هم که مؤسسات قرآنی ـ مردمی و خانه‌های قرآن دارند، می‌توانند تأثیر خوبی را در امر تشکیل گروه‌های جهادی و انجام فعالیت‌های مربوطه به وجود بیاورند، اضافه کرد: انتظار می‌رود نهادها، دستگاه‌ها، سازمان‌های فرهنگی و قرآنی از این حرکت جهادی حمایت و به صورت خودجوش در این زمینه ورود کنند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی کشور تصریح کرد: اتحادیه آمادگی دارد تا در سراسر کشور این موضوع را ساماندهی کند و ان‌شاء‌الله برنامه ویژه‌ای را برای عملیاتی کردن این قضیه به مؤسسات قرآنی سراسر کشور اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص مدت زمان تعیین شده برای این موضوع افرود: این کار باید تا شهریورماه انجام شود و با بررسی ابعاد مختلف این قضیه و ارتباط با دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه و ایفای نقش ویژه در همراهی آن دستگاه‌ها و همچنین نقش‌آفرینی‌های تخصصی که خود عزیزان قرآنی می‌توانند ایفا کنند، جمع‌بندی و ابلاغ خواهیم کرد.

قربانی در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه و اعتباری به این موضوع اختصاص داده می‌شود، اظهار کرد: معتقدیم فرمان رهبر در این زمینه را اگر به بودجه مختص کنیم، کاری از پیش نخواهیم برد، بلکه قدممان را برمی‌داریم و تا حد امکان سعی می‌کنیم که به بودجه هم وابسته نباشد و جامعه قرآنی در این موضوع دخیل شوند و دیگر نهادها، سازمان‌ها، دستگاه‌های قرآنی و فرهنگی در این زمینه ورود پیدا کنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور درباره روند ادغام پس از بیانیه حجت‌الاسلام عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و واگذاری مسئولیت قانونی اجرایی شدن مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن بر عهده هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، اظهار کرد: یکی از درخواست‌های جدی اتحادیه مدغم کشوری این است که طبق زمان سه ماهه‌ای که برای هیئت نظارت مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد معین شد، این هیئت سریعاً وارد کار شود و با وجود این تاکنون اقدامی انجام نشده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های اتحادیه مدغم کشوری، بیان کرد: حتی مکتوب به آن هیئت و دبیر محترم آن هیئت و هم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردیم تا این جریان به صورت جدی و سریع از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود. 

قربانی تأکید کرد: آفتی که گریبان ادغام اتحادیه‌های کشوری را گرفت و یکی از دلایلی که ادغام اتحادیه‌ها به تأخیر افتاد همین اهمال و عدم توجه برخی از مسئولان قرآنی علی‌الخصوص شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این امر بود که امیدواریم این قضیه به این آفت دچار نشود. طولانی شدن موضوع ادغام در دوره گذشته، حداقل تجربه‌ای است که هیئت جدید بتواند سریع‌تر فعالیت‌ها را پیگیری کند و دچار خطاهای سهوی و عمدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا سایر دستگاه‌ها نشود.
انتهای پیام

captcha