شبکه‌های استانی در حال قدرت گرفتن هستند
کد خبر: 3835916
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
دارابی:

شبکه‌های استانی در حال قدرت گرفتن هستند

گروه هنر ــ معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه به تدریج از نقش و تاثیرگذاری رسانه های ملی کاسته می شود گفت: در برابر آن این رسانه‌های محلی و بومی هستند که قدرت می‌گیرند زیرا دارای زبان، گویش، لهجه، مذهب، نژاد، آیین، سنت‌ها و پرچمدار میراث نیاکان خود هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما، علی دارابی در جمع اعضای کمیسیون سیمای این دوره جشنواره با بیان اینکه در عصر کنونی که عصر انفجار اطلاعات، عصر ارتباطات، جامعه اطلاعاتی و عصر فضای مجازی نامیده شده است باید گفت بخش عظیمی از جامعه پذیری نسل‌ها از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود اظهار کرد: حقیقت آن است که نفوذ و تأثیر رسانه‌ها تا جایی است که برخی از نظریه‌پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه‌ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می‌کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می‌آموزند.

وی افزود: بررسی‌های روان‌شناسی اجتماعی در زمینه نقش و قدرت رسانه‌ها نشان می‌دهد که رسانه‌ها دارای چنان قدرتی هستند که می‌توانند نسلی تازه در تاریخ انسان پدید آورند.

معاون امور استان‌های صداوسیما اظهار کرد: فراوانی جمعیت، تمرکز گروه‌های وسیع انسانی در شهرهای بزرگ، شرایط خاص تمدن صنعتی و پیچیدگی وضع زندگی اجتماعی، وابستگی‌ها و همبستگی‌های ملی و بین‌المللی، ناامنی و بحران‌ها، تحول نظام‌های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی، ترک سنت‌های قدیمی و مخصوصاً بیداری وجدان اجتماعی، همه از جمله عواملی هستند که روز به روز نیاز استان را به آگاهی از تمام حوادث و وقایع جاری محیط زندگی بیشتر می‌کند تا جایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و تحکیم مبانی دموکراسی و تفاهم بین‌المللی لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند.

وی ادامه داد: بهترین و مطمئن‌ترین امکانات وسایل زندگی برای زندگی جمعی و گروهی و داشتن اطلاعات و معلومات کافی و برخورداری از افکار و عقاید سالم و سازنده رابطه معناداری وجود دارد که تحقق آن از طریق وسایل ارتباط جمعی به خصوص رسانه‌های دیداری و شنیداری امکانپذیر است.

دارابی گفت: واقعیت آن‌ است که کارکرد رسانه‌ها دوسویه است، اگر کسب اطلاعات، کسب آگاهی در مورد جامعه و خویشتن، تقویت ارزش‌های فردی، یافتن الگوهای رفتاری، همانندسازی با ارزش‌های مورد اعتنای دیگران، آشنایی با دغدغه‌های دینی و مباحث ملی و در یک کلام هویت‌یابی را از کار ویژه‌های مثبت رسانه‌ها تلقی کنیم در عین حال باید از افزایش رفتار پرخاشگرانه، ترویج آرمان‌های بدلی و غیر اصیل، گسترش اندیشه‌های قالبی و کلیشه‌ای، ترویج رفتارهای پرخطر و نامناسب را باید از تأثیرات نامطلوب همین رسانه‌ها برشمرد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه در این میان فضای مجازی، اینترنت، رادیو و تلویزیون بیشترین تاثیرات را دارند اظهار کرد: اگر چه در میان رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیک چندین دهه تلویزیون قدرت‌نمایی و حاکم بلامنازع بوده است و فاصله زیادی با سایر رسانه‌ها داشت اما با رشد حیرت‌انگیز تکنولوژی و ظهور ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی امروزه تلویزیون رقیبان بس جدی پیدا کرده است که عرصه رقابت را سخت و دشوار کرده که باید برای پویایی و مانایی و مهم‌تر از آن میدان‌داری کردن خود سازوکارهای جدیدی را پیشه خود سازد.

وی اضافه کرد: برابر مطالعات انجام شده رسانه‌های ملی و حاکمیتی مثل رادیو و تلویزیون نقش مهمی در وحدت ملی و همبستگی اجتماعی دارند.

دارابی با بیان اینکه به تدریج از نقش و تأثیرگذاری رسانه های ملی کاسته می‌شود عنوان کرد: در برابر آن این رسانه‌های محلی و بومی هستند که قدرت می‌گیرند چرا که آنان زبان، گویش، لهجه، مذهب، نژاد، آیین، سنت‌ها و پرچمدار میراث نیاکان خود هستند.

وی تصریح کرد: در ایران برابر نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما شبکه های تلویزیونی استان‌ها بعد از شبکه سه سیما بالاترین مخاطب و رضایتمندی را دارند.

معاون امور استان‌های صداوسیما افزود: برای آنکه تلویزیون استان‌ها بتوانند در وهله اول ریزش مخاطب نداشته باشند و با حفظ مخاطبان فعلی به افزایش و رضایتمندی مخاطبان جدید دست پیدا کند مطالب بسیاری گفته شده که برخی از آنها عبارتند از شبکه محوری، مدیریت صحیح کنداکتور، تبلیغ و معرفی صحیح برنامه‌ها، برندینگ، توجه به هویت و غنای بصری، تولید برنامه‌های جذاب و پر محتوا، حذف برنامه‌های خنثی و کم بیننده، به روز بودن، زبان مردم بودن، تسهیل دسترسی به تلویزیون، حفظ مرجعیت رسانه‌ای، تولید برنامه‌های مکمل با فضای مجازی و رادیو، سهم‌بندی برای کارکرد رسانه تلویزیون، اختصاص بودجه و اعتبارات لازم برای برنامه‌سازی و استفاده از زیرنویس به مثابه یک شبکه مجازی ضمن اینکه اجتناب از آنتن‌فروشی و اختصاص ساعات زیادی از برنامه‌های تلویزیونی به پخش زنده و مستقیم مراسم اداری و تشریفاتی یکی از مهمترین این موارد است.

وی با بیان اینکه سیمای مراکز در چند سال اخیر کارهای بزرگی در حوزه مستند انجام داده اند افزود: از مستندهای اقتصاد مقاومتی، دفاع مقدس و مقاومت، اربعین و چهل سالگی انقلاب اسلامی گرفته تا برای سال جاری و سال‌های پیش رو (برنامه سه سالانه) بیش از 2000 مستند فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و در دستور کار است که «پدیده سیمای مراکز» در نهضت مستندسازی خواهد بود . برای اجرای آن اهتمام بایسته مورد انتظار است.

دارابی ضمن تشکر از سیمای مراکز استانی به دلیل فعالیت چشمگیر در حوزه تولید پویانمایی و برنامه‌های عروسکی عنوان کرد: حالا پویانمایی و برنامه‌های عروسکی دارای یک جشنواره تمام قد، مستقل و شناسنامه دار شده است که احیاء هنر و صنعت پویانمایی کار بزرگی بود که مراکز انجام دادند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری گفت: باید نوآوری و خلاقیت در تولیدات موج بزند. وظیفه ما در سیما، فراهم ساختن حضور گسترده مردم در انتخابات است.

وی افزود: شعار سال «رونق تولید» است. باید رونق کسب و کار، معرفی مولدان و کارآفرینان و تلاش برای برطرف کردن مشکلات حوزه تولید را در دستور کار قرار دهیم همچنین بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند به برنامه‌سازی تلویزیونی در ساختارهای مختلف است.

دارابی خواستار نظارت موثر و کارآمد و اثرگذار به عنوان اصل حاکم در سیما شد و گفت: این نظارت قبل، حین و بعد از برنامه‌ها را شامل می‌شود.

انتهای پیام

captcha