تناقض در ابلاغیه‌های شورای توسعه مانع اجرای طرح آزمون‌های حفظ عمومی قرآن است
کد خبر: 3835923
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
قره‌شیخلو:

تناقض در ابلاغیه‌های شورای توسعه مانع اجرای طرح آزمون‌های حفظ عمومی قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تناقض در ابلاغیه‌های شورای توسعه را دلیل اصلی اجرا نشدن طرح آزمون‌های حفظ عمومی قرآن در سال جاری دانست.

به گزارش ایکنا؛ چندی پیش و طی نشست خبری که مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، جهت ارائه گزارش عملکرد سال 97 این سازمان و نیز ویژه‌برنامه‌ای که در سال 98 برگزار کرد، از اجرای طرح ویژه‌ای در این سال خبر داد و اظهار کرد: برنامه ویژه و جدیدی که قرار است در سال ۹۸ اجرا شود و امیدواریم که نهادهای بالادستی نیز در برگزاری و اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند، بحث برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم است.

این آزمون به توفیق الهی به صورت غیرمتمرکز در فواصل زمانی مختلف هر فصل یک‌بار در مؤسسات قرآنی مجاز در سراسر کشور برگزار خواهد شد و اگر شرکت‌کنندگان در آزمون بتوانند حد نصاب لازم را به دست آورند، مدرک عمومی حفظ قرآن کریم به ایشان اعطا خواهد شد.

همچنین، بنا بر این شده است تا همانند آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم، دبیرخانه آزمون حفظ عمومی قرآن کریم نیز در سازمان دارالقرآن باشد تا در این زمینه موازی‌کاری صورت نگیرد. البته آیین‌نامه برگزاری این آزمون بعد از ماه مبارک رمضان به استان‌های مختلف ابلاغ خواهد شد.

همانطور که اشاره شد و مسئولان سازمان دارالقرآن نیز در این نشست خبری بر آن تأکید کردند، قرار بر این بوده است تا آزمون حفظ عمومی قرآن کریم حداقل هر فصل از سال در سطح کشور برگزار شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است. هم‌اکنون نزدیک به نیمی از سال گذشته است، اما خبری از برگزاری این آزمون‌ها نشده و بسیاری از مشتاقان حضور در این آزمون و دریافت مدرک حفظ عمومی قرآن، در انتظار برگزاری آن‌اند. جهت پیگیری چرایی و علل عدم برگزاری این آزمون به گفت‌و‌گو با مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

قره‌شیخلو در این زمینه بیان کرد: درباره آزمون حفظ عمومی قرآن، جلسات متعددی برگزار شد تا فضای جدیدی برای حفاظی که در بخش‌های تخصصی مانند صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدا به صورت تخصصی کار نکرده بودند، باز شود و آن‌ها نیز در آزمون‌های حفظ شرکت کنند.

وی ادامه داد: آزمون‌هایی که هم‌اکنون برگزار می‌شود، آزمون‌های تخصصی حفظ هستند، یعنی افراد هم باید حافظ باشند و هم در بخش‌های صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدا نیز حد نصاب لازم را دارا باشند. در طول این چهارده سال که آزمون‌های تخصصی حفظ را به‌عنوان دبیرخانه آزمون‌ها برگزار کردیم، با افرادی مواجه شدیم که حد نصاب لازم در زمینه حسن حفظ را دارا بودند ولی چون در بحث تجوید، صوت و لحن کار نکرده بودند، نمی‌توانستند مدرک دریافت کنند و علی‌رغم اینکه حافظ قرآن بودند، حذف می‌شدند.

ملاک اصلی‌ آزمون‌ها حفظ حسن باشد

رئیس سازمان دارالقرآن تصریح کرد: به‌همین دلیل سازمان دارالقرآن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور پیشنهاد داد که در کنار برگزاری آزمون‌های تخصصی، آزمون‌های عمومی را نیز طراحی کنیم تا ملاک اصلی در این آزمون فقط حسن حفظ باشد. در این رابطه جلسات متعددی برگزار شد و در نهایت نیز شورای توسعه ابلاغیه‌ای برای نهادهای مربوطه صادر کرد که طی آن قرار شد تا دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی که در سازمان دارالقرآن قرار دارد، دبیرخانه حفظ عمومی نیز محسوب شود.

قره‌شیخلو ادامه داد: پس از صدور این ابلاغیه، سازمان دارالقرآن نیز آئین‌نامه داخلی مربوط به آزمون حفظ عمومی را تهیه کرد که در آن نحوه آزمون‌ها، گروه‌بندی‌ها، هیئت‌های علمی که باید در استان‌ها تشکیل شود و ... تشریح شده بود و در شرف ابلاغ این آئین‌نامه‌ها به استان‌ها بودیم که شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابلاغیه دیگری صادر کرد که باعث شد تا اجرای طرح با مشکل روبه‌رو شود.

هر نهادی برای برگزاری آزمون می‌تواند مجوز بگیرد

وی افزود: طبق ابلاغیه اول شورای توسعه، ضوابط و مقررات مربوط به آزمون‌ها باید در دبیرخانه تعیین شود و هر نهاد و سازمانی نیز که بخواهد آزمون‌ها را برگزار کند، می‌تواند مجوز لازم را از دبیرخانه اخذ کرده و بر اساس استانداردهایی که دبیرخانه تأیید می‌کند، به برگزاری آزمون‌ها اقدام کند. ولی در بخش‌نامه دوم شورای توسعه، با این امر روبه‌رو شدیم که نهادهایی مانند آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (برای آزمون‌های کتبی که برگزار می‌کنند) از این امر مستثنی شده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه این موضوع باعث شد تا به شورای توسعه اعلام کنیم که بین ابلاغیه اول و دومی که در این رابطه صادر شده تناقض وجود دارد، گفت: البته شورای توسعه و دبیر این شورا به ما اعلام کردند که تناقضی در این زمینه وجود ندارد ولی ما دوباره به ایشان اعلام کردیم که در این ابلاغیه‌ها تناقض وجود دارد.

وی بیان کرد: پس از اعتراض دوباره ما به شورای توسعه، به دلیل اینکه دبیر شورا، ستاد حفظ را به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار کرده‌اند، نامه مجدد اعتراضی ما را به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر ستاد راهبری حفظ، ارجاع داده و از ایشان درخواست کرده که به صورت خیلی فوری در این رابطه جلسات هماهنگی برگزار و تکلیف طرح مشخص شود.

ناهماهنگی‌ها حل شود

قره‌شیخلو با بیان اینکه ناهماهنگی‌‌ در شورای توسعه باعث عدم اجرای آزمون‌های حفظ عمومی تا امروز شده است، اظهار کرد: این مسئله باید حل شود و اگر قرار است این برنامه به صورت یکپارچه در کشور انجام شود و آمار آن شفاف و متمرکز باشد، باید نظم و انضباط دقیقی نیز برای اجرای آن وجود داشته باشد و همه نهادها نیز با استانداردهای دبیرخانه آزمون هماهنگ باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن بیان کرد: اگر این قضیه به صورت درست و شفاف طراحی شود، آماده‌ایم تا مسئولیت اجرای آن را برعهده بگیریم، ولی اگر موضوع شفاف نباشد و هر نهاد و دستگاهی بخواهد به اجرای طرح اقدام کند، سازمان دارالقرآن این مسئولیت را نمی‌پذیرد.


انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۰۹:۱۷
0
0
این هم نمونه دیگری از وضعیت دبیرخانه و شورای محترم
شورایی که باید به تنظیم وظایف دستگاه ها بپردازد اسیر درخواست های دستگاه هاست
تمرکز در امور قرآنی و ایجاد یک سازمان واحد و انتزاع امور حاکمیتی از همه دستگاهها در یک ساختار میتواند مشکل را به صورت ریشه ای حل نماید.
captcha