تأثیر تکنولوژی نانو بر سبک زندگی/ نقش ارزش‌ها در طراحی فن‌آوری
کد خبر: 3835937
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
در نشست شب‌های فن‌آوری بیان شد:

تأثیر تکنولوژی نانو بر سبک زندگی/ نقش ارزش‌ها در طراحی فن‌آوری

گروه سلامت ــ در نشست شب‌های فن‌آوری ضمن تبیین نحوه کاربرد اثرهای فن‌آوری نانو بر سبک زندگی، جنبه‌های مثبت و منفی این فن‌آوری تشریح شد.

تأثیر تکنولوژی نانو بر سبک زندگی/ نقش ارزش‌ها در طراحی فن‌آوریبه گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین نشست تخصصی شب‌های فن‌آوری با موضوع فن‌آوری نانو و سبک زندگی، عصر امروز 27 مردادماه در فرهنگ‌سرای فن‌آوری اطلاعات برگزار شد.
عماد احمدوند، مدیر گروه ترویج و فرهنگسازی ستاد توسعه فن‌آوری نانو، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با بیان اینکه هر حوزه علمی و تکنولوژی اثرگذاری خاصی دارد، گفت: این در حالی است که نانو در تمامی حوزه‌ها اثر دارد، چرا که نانو در هر ماده‌ای در مقیاس بسیار ریز اثر خاصی می‌گذارد.
وی افزود: فن‌آوری نانو یعنی اینکه در یک ماده بتوانیم اثرات آن در مقیاس نانومتریک( یک میلیاردم) را شناخته و ضمن کنترل آن بتوانیم در آنها تغییر ایجاد کنیم.
احمدوند ادامه داد: ما می‌توانیم با کنترل اتم‌ها و مولکول‌ها، تغییراتی را به وجود آوریم، مثلاً در پزشکی اثرگذاری دارویی و حذف اثرات جانبی مهم‌ترین هدف است، در فن‌آوری نانو مواد دارویی را در یک کپسول با ابعاد نانومترویک حبس کرده و این کپسول در زمان مصرف بر روی سلول سرطانی نشسته و ضمن باز شدن، اثر بیشتری را بر روی سلول سرطانی باقی می‌گذارد و کار به سایر سلول‌های سالم ندارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که در ابعاد نانومتریک مواد، محصولات ویژگی‌های خاصی داشته و باید بتوانیم ضمن شناخت این ویژگی بتوانیم با تغییراتی در آن محصولاتی را تولید کنیم.

احمدوند یادآور شد: در حال حاضر رتبه ایران در میان کشورهای صاحب فن‌آوری نانو رتبه چهارم دارد و حدود ۳۷ هزار نفر نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. همچنین تاکنون ۶۰۰ محصول نانو نیز تولید شده است.

در ادامه این نشست، محمد نمازی، دکترای فلسفه علم و فن‌آوری نیز با بیان اینکه ما نیازمند سخن گفتن در رابطه با تاثیرگذاری فن‌آوری بر روی زندگی خود هستیم، گفت: از آغاز جنگ جهانی اول نگاه بدبینانه‌ای در رابطه با تکنولوژی وجود داشت، اما از آغاز دهه ۱۹۹۰ نگاه دیگری شکل گرفت؛ نگاهی مبتنی بر اینکه می‌توان تکنولوژی را کنترل کرد.

نمازی در ادامه با تأکید بر نقش ارزش‌ها در شکل دادن به فن‌آوری گفت: یک نمونه آن ربات‌هایی هستند که در حوزه سلامت از انسان نگهداری می‌کنند، طراح ارزش‌های خاص خود را در این رباط گذاشت.

وی با بیان اینکه هدف اصلی در سرمایه‌گذاری در این فن‌آوری که بهتر شدن زندگی است را نباید گم کرد، گفت: همچنین نباید فن‌آوری را ابزار حل مسائل قشر خاصی بدانیم، از سوی دیگر نباید تکنولوژی‌زده شد و از آثار منفی آن غافل شد.

نمازی ادامه داد: در فرایند توسعه فن‌آوری، جنبه‌های غیرفنی را در نظر گرفته و مردم را در جریان توسعه فن‌آوری محرم بدانیم.

وی یادآور شد: هدف از بهتر شدن زندگی در کاربرد فن‌آوری شامل هزینه کمتر، مصرف کمتر و ایمنی، راحتی و زیبایی بیشتر، اثرات جانبی کمتر و اثربخشی بیشتر و آلودگی کمتر است.

وی افزود: تکنولوژی علاوه بر جنبه مثبت، جنبه منفی نیز دارد، مثلاً راحتی بیشتر فن‌آوری نانو موجب تنبلی شده و زیبایی بیشتر این فن‌آوری تجمل‌گرایی را رواج می‌دهد.

به گزارش ایکنا در ادامه این نشست، پنل پرسش و پاسخی در بین حاضران در نشست و سخنرانان برگزار شد.

انتهای پیام

captcha