هنرمندان دینی در ششمین دوره جایزه هنری غدیر تجلیل شدند
کد خبر: 3835956
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸

هنرمندان دینی در ششمین دوره جایزه هنری غدیر تجلیل شدند

گروه هنر ــ حبیب‌الله صادقی در آیین ششمین دوره جایزه هنری غدیر که شامگاه امروز با تجلیل از چهار هنرمند دینی برگزار شد، اظهار کرد: اگر ما تلاشی را امروز در عرصه هنر دینی دنبال می‌کنیم، به خاطر ایثار جوانانی است که با مدد از فرهنگ غدیر، در مقابل دنیا مقاومت کردند.

هنرمندان دینی در ششمین دوره جایزه هنری غدیر تجلیل شدند

به گزارش ایکنا؛ آیین ششمین دوره جایزه هنری غدیر امروز ۲۷ مردادماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد. در این مراسم از حبیب‌الله صادقی، احمد عبدالرضایی، ابراهیم ظریف صنایعی و احمد علوی تجلیل شد.

در ابتدای مراسم، علیرضا زند وکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن خوشامدگویی به میهمانان برنامه، اظهار کرد: غدیر جریانی تأثیرگذار در تاریخ اسلام است که همه مسلمانان بر صحت و وثوق آن تأکید دارند. این واقعه که از آن به عنوان عید نام می‌بریم، می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان این سرزمین باشد.

بعد از سخنان زند وکیلی، حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش در سخنانی گفت: هنر هیچ‌گاه نمی‌تواند گوشه‌ای از عظمت غدیر و شخصیت امیرالمومنین(ع) را تصویر کند، اما این اتفاق توجیهی برای کم‌کاری در این حوزه نیست. به همین جهت باید تأکید ویژه‌ای بر هنر با محوریت مولا داشت.

وی با بیان اینکه توکل به امام علی(ع) این سرزمین را از هجمه‌های بسیاری در امان نگه داشته است، تصریح کرد: رزمندگان اسلام با دستان خالی هشت سال در جنگ تحمیلی مقاومت کردند که این مقاومت نیز از فرهنگ ولایت نشئت گرفته است.

صادقی افزود: من از عزیزانی که در شهرداری این چنین برنامه‌هایی را برنامه‌ریزی کردند، تشکر می‌کنم، زیرا فرهنگ هنر دینی را با حمایت خود از هنرمندان این عرصه به بهترین نحو انجام می‌دهند.

هنرمندان دینی در ششمین دوره جایزه هنری غدیر تجلیل شدند

وی با پاسداشت یاد شهدا، جانبازان و آزادگان بیان کرد: اگر ما تلاشی را امروز در عرصه هنر دینی دنبال می‌کنیم، به خاطر ایثار جوانانی است که با مدد از فرهنگ غدیر، در مقابل دنیا مقاومت کردند.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی فرهنگ علوی تصریح کرد: در گذشته، فرهنگ علوی را تنها در دوران صفویه داشتیم، زیرا در ادامه یک جریان سکوت پیش آمد تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، این فرهنگ مجدداً احیا شد.

این نقاش در انتهای سخنانش به بیان درخواستی از مدیران هنری پرداخت و گفت: حال که ما هنوز در آستانه راه هستیم، از همه مدیران هنری درخواست می‌کنم تصور نکنیم با چند برنامه می‌توان به کمال رسید. امروز قول می‌دهم بر اثر سفارشی که از درون می‌گیرم، آثاری را با محوریت اهل بیت(ع) خلق کنم تا به این موزه اهدا کنم تا با همت دیگر هنرمندان، این موزه مهمترین موزه جهان اسلام باشد.

در ادامه مراسم، احمد عبدالرضایی، خوشنویس در سخنانی تصریح کرد: من خوشنویسی را از کودکی آغاز کردم، ولی برای خودم مشخص نشده چه عاملی مرا به سمت خوشنویسی سوق داد. من تا دبیرستان در هر مسابقه‌ای که در اراک برگزار می‌شد، نفر اول بودم، بدون اینکه معلمی در خوشنویسی داشته باشم.

هنرمندان دینی در ششمین دوره جایزه هنری غدیر تجلیل شدند

وی ادامه داد: در ایام دبیرستان اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را می‌نوشتم. سال ۵۶ با انجمن خوشنویسان آشنا شدم و تا به امروز ۴۰ سال است که خوشنویسی می‌کنم.

این خوشنویس با بیان اینکه رشته تخصصی وی خطوط نسخ و ثلث است، گفت: این خطوط عربی هستند و به همین جهت، تمایل شدیدی دارم که به نگارش احادیث بپردازم. همین اتفاق باعث شد من به صورت تخصصی خوشنویسی اسلامی کنم.

وی تأکید کرد: من حتی دیوان حافظ ننوشته‌ام و همواره یا حدیث نوشته‌ام یا کتابت قرآن کرده‌ام. این اتفاق به نظرم، اتفاقی نیست، بلکه فکر می‌کنم خیری در آن است.

این کاتب قرآن تأکید کرد: من بارها تشویق شده‌ام و به همین دلیل، امیدوارم در ادامه راه از جوانان تجلیل به عمل آید. نکته پایانی را اینگونه بیان می کنم که خوشنویسی تنها هنری است که حرف زشت در آن زده نشده است.

پس از سخنان این خوشنویس، سیدآرش شهریاری، نوازنده به اجرای برنامه پرداخت.

هنرمندان دینی در ششمین دوره جایزه هنری غدیر تجلیل شدند

در ادامه، احمد علوی، شاعر در این برنامه سخن گفت. وی کلامش را با شعرخوانی در مدح امام علی(ع) آغاز کرد و به پایان رساند.

ابراهیم ظریف صنایعی، هنرمند آیینه‌کار نیز در بخشی از این مراسم اظهار کرد: من این هنر را مدیون اهل بیت(ع) هستم و امیدوارم در ادامه راه شامل مرحمت اهل بیت(ع) شوم و هیچ‌گاه از کار کردن در این زمینه دست نکشم.

وی در انتهای سخنانش تأکید کرد: اگر عزت و احترامی در عرصه هنر داریم، به لطف نظر اهل بیت(ع) است. به همین دلیل به هنرمندان توصیه می‌کنم که هنر خود را به عطر اهل بیت(ع) خوشبو کنند.

در انتهای این مراسم از چهار چهره فرهیخته اهل هنر تجلیل به عمل آمد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha