بیعت با علی(ع) بیعت با خداست
کد خبر: 3836043
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
شیخ حسین انصاریان:

بیعت با علی(ع) بیعت با خداست

گروه اندیشه ــ استاد برجسته اخلاق طی سخنانی با اشاره به برخی از آیات و روایات، بیان کرد: طبق آیات قرآن، بیعت با پیامبر(ص) به منزله بیعت با خداست و از همین رو می‌توان بیعت با علی(ع) را نیز بیعت با خدا دانست.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، از اساتید برجسته اخلاق، روز گذشته 27 مرداد‌ماه، در حسینیه بیت الاحزان اصفهان به طرح بحث در زمینه عظمت حضرت امیر(ع) پرداخت و بیان کرد: اگر بخواهیم علی(ع) را در یک جمله معرفی کنیم، باید از جمله‌ای که شاید چندهزار سال قبل علمای علم منطق گفتند و آن این است که «تعریف باید منطقی باشد» استفاده کنیم. خودشان هم معنی می‌کنند و می‌گویند که تعریف از هرچه و هرکه باشد باید جامع و مانع باشد. امام علی(ع) بالاترین مصداق این تعریف است. یعنی جامع همه ارزش‌ها و مانع همه نقص‌ها هستند. در واقع انسان در وجود مقدس ایشان کمالی را گُم نمی‌بیند و نقصی هم دیده نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: رسول خدا(ص) وقتی این مطلب را فرمودند هنوز امام علی(ع) به سی سال نرسیده بودند و فرمودند اگر آنگونه که هستی تو را معرفی کنم، می‌ترسم که بعد از مرگ من مردم تو را عبادت کنند. پیامبر اکرم(ص) در مورد علی(ع) چند صد روایت را فرمودند که شیعه و سنی آن‌ها را نوشته‌اند و بهترین مدرکش نیز احقاق الحق است که نزدیک چهل جلد است و شما در این کتاب از مهم‌ترین کتب اهل سنت ارزش‌های امام علی(ع) را از زبان رسول خدا(ص) می‌بینید. یک کتاب دیگر که قبلاً یازده جلد بود و بعد از حکومت بعثی عراق توانستند به کتابخانه‌‌ای بسته شده دست پیدا کنند نیز الغدیر است که به 18 جلد رسید. یک کتاب دیگر نیز به نام عبقات است که در هند نوشته شده و 60 جلد دارد که در مورد اظهار نظرهای پیامبر(ص) در مورد حضرت امیر(ع) که اگر بخواهیم این کتاب را بخوانیم باید یک عمر را صرف کنیم.

کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست

انصاریان بیان کرد: بر اساس همین روایات است که ارزش‌های امام علی(ع) بیان شده و شعرا در مدح حضرت وارد شعرگویی شده‌اند و انواع شعرها را به صورت عالمانه گفته‌اند. چون بیشتر این شعرا فیلسوف و حکیم بوده‌اند. یکی از شعرا گفته است «کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست، که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم». این شعر نیز بر مبنای این روایت است که پیامبر(ص) فرمود اگر جن و انس جمع شوند و دریاها مرکب شوند، از نوشتن فضائل تو عاجز هستند.

وی در ادامه افزود: البته باید این روایات نیز تبیین شوند تا مخاطب خوب آن را بفهمد. مثلا خواجه عبدالله انصاری هزار فضلیت را نقل کرده که در مسائل اخلاقی، عرفانی و فکری است و کتابش منازل السالکین نام دارد. اما یک نفر نمی‌تواند بگوید که فضائل حضرت(ع) بیشتر از این هزار مورد نبوده است. هر ویژگی علی(ع) ریشه در نبوت انبیا و عقل کامل و قرآن مجید دارد و وقتی آن‌ها را تجزیه می‌کنید از شماره بیرون می‌رود و دیگر جن و انس هم نمی‌توانند آن را بنویسند. یک شاعر عرب نیز می‌گوید که ننشینید و فکر کنید در جهان علی(ع) دیگری هم به وجود می‌آید. می‌گوید بعید است که روزگار مانند تو را بیارود و ثابت است که روزگار بعد از آمدن تو از آوردن مانند تو عقیم است.

این استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: تمام ارزش‌های وجود او در حد کمال بوده و در این نسخه الهیه یک عیب هم دیده نمی‌شود. برای شناخت ایشان نیز باید به روایاتی که از پیامبر(ص) صادر شده توجه کنیم که البته برخی از روایات پیامبر(ص) هم درکش بسیار مشکل است و قبل از اینکه روایت را بخوانم باید پیامبر(ص) را توصیف کنم و به همین منظور به چند آیه از قرآن اشاره می‌کنم.

بیعت در قرآن به معنای به عهده گرفتن حقیقتی است

وی با اشاره به آیه 10 سوره فتح بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ». اینهایی که می‌آیند و به توحید با تو بیعت می‌کنند و متعهد می‌شوند که دین را قبول کرده‌ایم، بیعتشان به معنای بیعت با خدا است. بیعت در قرآن به معنای دست دادن نیست بلکه به معنای به عهده گرفتن حقیقتی است. بیعت شکنی نیز بسیار کار زشتی است که پیامبر(ص) اسلام از بیعت‌شکنان جمل به ناکثین تعبیر کرد. یعنی اینهایی که بیعت کردند و حق را فهمیدند اما عمل زشتی انجام دادند و بیعت را شکستند. لذا اسلام طلاق بی‌دلیل را نیز اصلا قبول ندارد و مصداق ظلم می‌داند. طلاق با علت شرعی نیز اینطور است که پیامبر(ص) در مورد آن فرمود بدترین کار مکروه است. یعنی در حلال‌هایی الهی همین یک مورد را داریم که مارک مکروه به آن زده شده است.

انصاریان تصریح کرد: در اینجا که بحث طلاق به میان آمد نیز باید به صفات شیعیان اشاره کنم که شیعه هرگز اهل ناراحتی و این مسائل نیستند. مرحوم صدوق در قرن سوم اوصاف شیعه را تبدیل به کتاب صفات الشیعه کرده است. بنابراین شیعه آدمِ رها و سرخودی نیست و از همه بالاتر اینکه ائمه(ع) فرمودند شیعه ما حرام‌خوار نیست. شیعه یعنی باید از همه ملت‌ها در اخلاق و رفتار و کردار متفاوت باشد. یک مرجعی داشتیم که نمونه نداشت. 99 سال هم عمر کرد و احدی از خانواده و شاگردانش از او یک مکروه معمولی ندیدند تا از دنیا رفت که مصداق شیعه واقعی این افراد هستند.

بعثت خاص حضرت علی(ع)

وی در ادامه با اشاره به روایت رسول خدا(ص) در مورد حضرت امیر(ع) بیان کرد: حالا روایتی که رسول خدا(ص) فرمود این است که علی جان! بعثت و پیامبری من برای مردم به صورت عامه بود، یعنی به صورت عام به تمام مردم جهان مبعوث به رسالت شدم ولی این بعثت برای تو به صورت خاص بوده است. بار دیگر برای تبیین عظمت قرآن به آیه قرآن اشاره می‌کنم. فرمود کسانی که با تو بیعت می‌کنند و تعهد اخلاقی و انسانی می‌دهند که پایبند به دین تو باشند، حقیقت این است که با خدا بیعت کرده‌اند. بسیار مهم است که خداوند در قرآن پیامبر(ص) را جای خود بگذارد. آیه دیگری نیز داریم که «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»، یعنی کسی که از پیامبر(ص) اطاعت کند به طور یقین از خدا اطاعت کرده است. یعنی اطاعت از رسول و خدا یک اطاعت است. این پیامبر به امام علی(ع) می‌فرماید تمام انسان‌هایی که وارد قیامت می‌شوند هر کدام متکی به یک چیزی هستند اما من در قیامت فقط متکی به تو وارد می‌شوم. یعنی اگر خدا به من بگوید در این 63 سال عمرت چه کار کردی؟ من به خدا نمی‌گویم به نماز و روزه‌ام متکی هستم، بلکه می‌گویم من علی(ع) را ساختم و همین برای من بس است.

انتهای پیام

captcha