نگهداری قرآن‌های دیجیتال در موزه تازه تأسیس قزاقستان
کد خبر: 3836101
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

نگهداری قرآن‌های دیجیتال در موزه تازه تأسیس قزاقستان

گروه بین‌الملل ــ نسخه دیجیتال قرآن به زبان‌های مختلف در موزه فرهنگ اسلامی که به تازگی در قزاقستان تأسیس شده، نگهداری می‌شود و قابل دسترسی است.

به گزارش ایکنا؛ نخستین موزه فرهنگ اسلامی به نام «حلیفا آلتای» هفته گذشته به مناسبت عید قربان در مسجد مرکزی استان «قزاقستان شرقی» افتتاح شد و در آن آثار گوناگونی نگهداری می‌شود.

این موزه در کنار تاریخ اسلام، سنت و آداب و رسوم ملت قزاقستان را معرفی می‌کند و در آن نسخه الکترونیکی قرآن به زبان‌های قزاقی، عربی، انگلیسی و روسی قابل دسترس است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان؛ دانیال احمد‌اف، استاندار قزاقستان شرقی با معرفی این موزه در صفحه فیس بوک خود نوشت: این موزه چند بخش از جمله بخش مربوط به پیدایش و ترویج اسلام در سرزمین قزاق‌ها و بخش اسلام امروز را دارد و در آن کتاب‌هایی با قدمت صد و دویست ساله دریافت‌شده از دانشگاه کمبریج انگلستان و ترکیه همچون نسخه خطی دیوان «حکمت» احمد یسوی(متصوف و شاعر ترک و بنیانگذار طریقت یسویه) و داستان اغوزنامه(دَه دَه قورقود)، در معرض دید مردم قرار گرفته است.

وی همچنین اضافه کرد: ماکت‌های کعبه و شهر قدیمی «آتلاخ» قزاقستان نیز در موزه فرهنگ اسلامی در قزاقستان شرقی به نمایش گذاشته شده است.

 

نگهداری قرآن‌های دیجیتال در موزه تازه تأسیس قزاقستانانتهای پیام

captcha