4 نکته که پیامبر(ص) در غدیرخم بر آن تأکید کردند
کد خبر: 3836122
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

4 نکته که پیامبر(ص) در غدیرخم بر آن تأکید کردند

گروه حوزه‌های علمیه ــ پیامبر اکرم در آن حماسه عظیم پس از اعلام جانشینی حضرت امیر(ع)، روی چهار نکته برای ماندگاری غدیر تاکید فرمودند؛ نکته اول آنکه مسلمین پس از بيعت وفادار بمانند، دوم آنکه با دوستان امام على(ع ) دوست و با دشمنانش دشمن باشد، سوم، حادثه روزغدير را به آنان كه حضور نداشتند ابلاغ كنند و نکته چهارم؛ غدير را زبان به زبان، به نسل‌هاى آينده منتقل كنند.

به گزارش ایکنا از قم، در آستانه عید غدیر خم به گفتگو با یکی از مبلغین با سابقه حوزه علمیه قم و از مدرسین رسانه نشستیم تا در خصوص غدیر و آنچه در چله دوم انقلاب باید به آن بیشتر توجه شود، گفت‌وگویی داشته باشیم. آنچه در ذیل می‌آید، پاسخ‌های کریم دلفانی به سؤالات ایکنا است:


ایکنا: فرهنگ سازی پیام غدیر در جهان اسلام را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه راهکارهایی برای ترویج آموزه‌های آن در سطح نخبگان جهان اسلام دارید؟

دلفانی: تبلیغ غدیر و آموزه‌های آن که بخش قابل توجه و حساسی از وقایع تاریخ اسلام را به خود اختصاص داده است به هیچ وجه منافاتی با تقریب مذاهب اسلامی ندارد و نباید به بهانه و یا استدلال تقریبی از اصول مسلم اسلام و وقایع تاریخی که حتی بسیاری از بزرگان دیگر مذاهب روی آن صحه گذاشته‌اند کوتاه آمد یا آن را کم رنگ جلوه داد.
بنا براین باتوجه به شرایط روز و عصرانفجاراطلاعات، باید گفت که جهان تشیع نتوانسته است غدیر را آنگونه که در شان و جایگاه این واقعه تاریخی است در سطح بین‌الملل، رسانه ای و فرهنگ‌سازی کند، وآنچه اتفاق افتاده را نمی‌توان قابل اقناع دانست. پیامبراسلام در آن حماسه عظیم پس از اعلام جانشینی حضرت امیر، روی چهار نکته برای ماندگاری غدیر تاکید فرمودند؛ نکته اول آنکه مسلمین پس از بيعت وفادار بمانند، دوم آنکه با دوستان امام على(ع ) دوست و با دشمنانش دشمن باشد، سوم، حادثه روزغدير را به آنان كه حضور نداشتند ابلاغ كنند و نکته چهارم؛ غدير را زبان به زبان، به نسل‌هاى آينده منتقل كنند.
این تاکیدات پیامبراسلام مسئولیت نخبگان تشیع را بسیار سنگین کرده است و بر این اساس می‌بینیم شخصیت‌هایی مانند علامه امینی و دیگر عالمان دلباخته و مخلص تشیع همه مشکلات را با جان و دل خریدند تا حقیقت غدیر در فرازو نشیب‌های تاریخ گم نشود و اینک که آن معارف زلال در دست ماست، رسانه‌های جهان تشیع و کسانی که دل در گرو ولایت علی(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت دارند در شرایط فعلی نقش موثر و وظیفه خطیری را در این خصوص برعهده دارند.
معارف غدیراعم از اصل واقعه غدیر، حواشی روز حادثه، موضع گیری‌های خواص مسلمین، رخدادها و تحلیل‌ها و نیز اتفاقات به وجود آمده پس از رحلت جانگداز حضرت ختمی مرتبت(ص)، از چنان استحکام و اتقان علمی برخورداراست که در قالب‌های گوناگون بتوان آن را به جهان ارایه داد.


ایجاد شهرک سینمایی برای بهره‌برداری از حقیقت غدیر

غدیر باید خود دارای رسانه‌های متکثر و متنوع از خبرگزاری گرفته تا روزنامه و نشریات متعدد و شبکه ماهواره‌ای و نیز ایجاد صفحات گوناگون در شبکه‌های اجتماعی با زبان‌های روز دنیا و حتی ایجاد شهرک سینمایی برای بهره‌برداری از حقیقت غدیردر قالب فیلم‌های سینمایی و سریال‌های فاخرباشد و این وظیفه کسانی است که در رشته‌های گوناگون هنری، رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی تحصیل کرده‌اند و باید دین خود را به مظلومیت‌های امام عارفان ادا کند.
صاحبان تریبون‌های موثر و قلم به دستان فخیم، باید با بهره‌گیری از تاکیدات پیامبر اسلام که در آن اجتماع عظیم خطاب به مردم تاکید فرمودند؛ غدير فراموش نشود را نصب العین خود قرار داده و ضمن حفظ حرمت و مقدسات سایر مذاهب اسلامی حقیقت غدیر را با ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی مذهبی و دینی در سطح دانشگاه‌های جهان اسلام، نخبگان دیگر مذاهب را نیز به مناظره علمی دعوت کنند و قضاوت را به افکار عمومی و برداشت‌های مسلمین بسپارند.
همه می‌دانند و بر این مطلب صحه گذاشته و می‌گذارند که آخرین فرستاده خدا در آخرین سفر حج در آن انجمن بین‌المللی فرمود: مردم! من امامت على(ع ) را در ميان شما باقى مى‌گذارم زیرا مامور ابلاغ آن بوده‌ام و به شما رسانده‌ام، كه حجت آشكارى بر هر حاضر و غائب است. به آنها كه امروز هستند و آنان كه در اين جمع نيستند ونیز آنان كه هم اكنون از مادر متولد شدند يا در آينده متولد خداهند شد.بر حاضران در صحنه غدير واجب است كه امر الهى را به ديگران كه حضور ندارند برسانند، و بر پدران واجب است كه حماسه غدير را به فرزندان خود تا قيامت بشناسند.
این صریح فرمایش و دستور حضرت خاتم الانبیاء است و در عصر انفجار اطلاعات باید از این فرصت استفاده کرده و مظلومیت و مهجوریت غدیر را به گوش حق طلبان و آزادی خواهان جهان که کم هم نیستند برسانیم.


ایکنا: عمل به آموزه‌های غدیر در شریط کنونی چه کاربردهای سیاسی و اجتماعی دارد؟

دلفانی: پس از آن كه رسول خدا(ص) در غدير خم رسالت خود را با اعلام جانشينى و امامت اميرالمؤمنين(ع) به انجام رساند، آيه كمال بخشيدن به دين نازل شد و خداوند فرمود: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم؛ آیه 3 سوره مائده.
نكته قابل توجه آيه اكمال دين اين است كه خداى متعال اتمام نعمت بر خلق را با موضوع ولايت از پيوندى ناگسستنی برخوردار فرموده و همان گونه كه كمال يافتگى دين در گرو ولايت محمد(ص)و خاندان پاك اوست، مسلمانان را نیزاز تماميت نعمت‌ها برخوردار مى‌كند.
هرچند نعمت مورد نظر آيه كريمه، همه نعمت‌های ظاهرى و باطنى مانند؛ عدالت، مساوات، همبستگى، برادرى، اخلاق، علم، رفاه و آسایش و آزادى و... را شامل مى‌شود و ره‌آورد رابطه مستقيم و تنگاتنگ با ولايت اميرالمؤمنين(ع)، برخوردارى از نعمت‌هاى مشروع مادى را روشن مى‌كند، چرا كه ولايت‌محوری ، از اركان اساسى و مهم رسيدن به جامعه مبتنى بر آزادى، عدالت و ارزش ها و فضايل اخلاقى و انسانى مى باشد و جامع مبتنی بر آموزه های غدیر، دیگر شاهد فساد اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و اختلاس های سرسام آور که هرروز در رسانه تیتر می‌شود را شاهد نخواهد بود.
در واقع پذيرفتن ولايت اميرالمؤمنين(ع) با تمام لوازم آن، كه خداوند در غدير خم آن را بر مسلمانان واجب گرداند، اثر تكوينى داشته، مردم را از خيرات و بركات بى‌شمار آسمان و زمين بهره‌مند مى‌كند. زیرا خداى متعال درباره تأثيرپذيرى از فرمان خود مى‌فرمايد: وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالاْنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لاَاكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم... ؛اگر آنان به تورات و انجيل و آن چه از جانب پروردگارشان به سوى شان نازل شده است، عمل مى كردند، قطعاً از بالاى سرشان بركات آسمانى و از زير پاهایشان بركات زمينى بخورند./ مائده 66

ایکنا: اگر بخواهیم غدیر را به زبان و شرایط روز تعریف کنیم تعریف شما از آن چیست؟

دلفانی: اگر كسى غدير را در يك جمله معرفى كند، مى‌تواند بگويد:غدير نماد تمام فداكارى‌هاى رسول گرامى اسلام(ص) و گنجينه تمام احكامی است كه خداى متعال بر پيامبر خويش نازل کرد، غدير بوستان تمام فضايل و مکارم اخلاقی است، همه تحولات مدنى و فرهنگى و معنوى، وام‌دار غدير هستند غدير، مدرسه اميرالمؤمنين(ع) است كه مى‌تواند تمام بشريت را برای دنیایی آباد، آزاد و به دور از بی‌عدالتی و ظلم و نیز تامین رفاه و آسایش همه طبقات جامعه برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی تربیت کند.

گفت‌و‌گو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام

captcha