تدوین طرح جامع ارتقا و توسعه اورژانس اجتماعی/ 150 مرکز اورژانس حتی خودرو ندارد
کد خبر: 3836148
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
قبادی‌دانا:

تدوین طرح جامع ارتقا و توسعه اورژانس اجتماعی/ 150 مرکز اورژانس حتی خودرو ندارد

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح مشکلات کارشناسان اورژانس اجتماعی از تدوین طرح جامع ارتقا و توسعه این مرکز خبر داد و گفت: تجهیزات موجود مناسب 20 سال پیش هستند و باید به روز شوند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم تقدیر از 124 کارشناس اورژانس اجتماعی کشور امروز دوشنبه 28 مردادماه، با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور و برگزیدگانی از مراکز اورژانس اجتماعی سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، گفت: امروز از 124 نفر از کارشناسان اورژانس اجتماعی به نمایندگی از چهار هزار و 500 کارشناس اورژانس اجتماعی سراسر کشور تجلیل به عمل می‌آید.

وی بهزیستی را سازمانی دوست‌دار خانواده و کودک برشمرد و گفت: با توجه به ماده 80 برنامه ششم توسعه قرار بود همه شهرهایی که بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارند، دارای اورژانس اجتماعی شوند که این مهم محقق شده است و اکنون در تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر مرکز اورژانس اجتماعی داریم. 

مسعودی‌فرید از بازنگری راهبرد اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: استانداردسازی کیفیت خدمات اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های ماست. از نظر کمی تعداد مراکز به عدد خوبی رسیده است اما باید ارتقای کیفیت خدمات داشته باشیم.

20 تا 25 درصد از مردم از فعالیت‌های اورژانس اجتماعی اطلاع دارند

فرید ارتقای آگاه‌سازی مردم را از دیگر اقدامات طرح بازنگری راهبرد اورژانس اجتماعی اعلام کرد و گفت: 20 تا 25 درصد مردم از فعالیت‌های اورژانس اجتماعی اطلاع دارند و باید از طریق کانال‌های مختلف، اورژانس اجتماعی به مردم معرفی شود. همچنین باید اقدامات اورژانس IT محور شود و بتوانیم ثبات شغلی برای مددکاران اورژانس اجتماعی ایجاد کنیم.

فرسودگی تجهیزات و نبود بودجه حمایت از آسیب‌دیدگان را دچار چالش کرده است

علی‌رغم سختی‌ کار بسیار بالا و مواجه شدن با شرایط و رخدادهای بسیار ناگوار، سختی کار به کارشناسان تعلق نمی‌گیرد و فرسودگی تجهیزات و نبود بودجه موجب شده است حمایت از آسیب‌دیدگان دچار چالش شود

در ادامه اکرم خمسه، یکی از مددکاران اورژانس اجتماعی به نمایندگی از سوی همکاران خود به بیان مشکلات مددکاران پرداخت و گفت: وضعیت قرارداد مددکاران اورژانس اجتماعی «مشغول به فعالیت» است و کارشناسان این مرکز به دلیل عدم امنیت شغلی به استخدام سایر سازمان‌ها در می‌آیند. از سوی دیگر علی‌رغم سختی‌ کار بسیار بالا و مواجه شدن با شرایط و رخدادهای بسیار ناگوار، سختی کار به کارشناسان تعلق نمی‌گیرد و فرسودگی تجهیزات و نبود بودجه موجب شده است حمایت از آسیب‌دیدگان دچار چالش شود.

در ادامه مراسم تقدیر از مددکاران اورژانس اجتماعی کشور، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، با تأکید بر اینکه از ابتدای کار خود در بهزیستی و از همان روز اول با مشکلات مددکاران اورژانس اجتماعی آشنا شده است، گفت: بهزیستی متولی سلامت اجتماعی در کشور است و از 22 هزار پرسنل این سازمان، چهار هزار و 500 نفر در اورژانس اجتماعی کار می‌کنند و قرارداد آنها خرید خدمت است. به حدی من با این مسئله درگیر هستم که حتی شب‌ خواب اورژانس اجتماعی و مشکلات آن را می‌بینم.

وی در ادامه به تأثیر منفی عدم امنیت شغلی مددکاران اورژانس اجتماعی اشاره کرد و گفت: اورژانس اجتماعی نیاز به انباشت تجربه و ارتقای دانش و مهارت دارد اما به دلیل شرایط استخدامی این کارشناسان جذب سایر مراکز می‌شوند و متأسفانه اکنون حتی با کمبود بودجه برای پرداخت حداقل حقوق این کارشناسان مواجه هستیم.

اورژانس اجتماعی 150 شهر فاقد خودرو است

قبادی‌دانا افزود: در 150 شهر کشور اورژانس اجتماعی خودرو ندارد و در برخی از شهرها هم از خودروهای استیجاری استفاده می‌شود و به لحاظ نیروی انسانی و لجستیکی دچار مشکل هستیم. تجهیزات مراکز نیز به روز نشده و برای 20 سال پیش مناسب بود و ما سیستم رصد مناسب نداریم که نیاز است از نرم‌افزارهای به روز در این زمینه استفاده شود.

وی نبود سازوکار قانونی برای ورود مددکاران اورژانس اجتماعی به خانه و محل کار افراد و نیز نبود حمایت از این مددکاران را نیز یادآور شد و گفت: با سازمان‌های مرتبط وارد مذاکرده شده‌ایم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که طرح جامعی برای ارتقا و توسعه اورژانس اجتماعی ارائه دهیم؛ این فعالیت آغاز شده است و سایر نهادها هم قول همکاری در این زمینه به ما داده‌اند و امیدواریم با مصوبه هیئت وزیران این طرح به تصویب رسد.

در ادامه معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ ضمن حمایت از فعالیت‌های اورژانس اجتماعی بر همکاری بهزیستی و معاونت امور زنان در خصوص مباحث مرتبط با خانواده و آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: از تمام مسئولان و قانون‌گذاران در این حوزه می‌خواهم هرچه سریع‌تر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کنند تا بازدارندگی جدی در مقابل خشونت علیه کودکان ایجاد شود.

نبود سازوکار قانونی برای ورود مددکاران اورژانس اجتماعی به خانه و محل کار افراد و نیز نبود حمایت از این مددکاران

ابتکار به لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت نیز اشاره کرد و گفت: این لایحه مدتی است که به قوه قضاییه ارجاع داده شده و ما نشست‌های خوبی با بخش‌های مختلف این قوه داشته‌ایم؛ نظرات و اصلاحات خوبی نیز بر این لایحه اعمال شده است و آیت‌الله رئیسی در خصوص این لایحه به ما قول داده‌اند که امیدواریم در حداقل فرصت لایحه ارائه شود.

وی خطاب به رئیس قوه قضاییه گفت: مهلت تمام شده است؛ لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را تصویب کنید تا یک لایحه قوی در شأن کشورمان در این زمینه داشته باشیم.

بنابر گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم از 124 کارشناس مراکز اورژانس اجتماعی کشور تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

captcha