بازگویی اصالت و فرهنگ فراموش شده ایرانی در «بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای»
کد خبر: 3836195
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

بازگویی اصالت و فرهنگ فراموش شده ایرانی در «بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای»

گروه فرهنگی ــ کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه از فرهنگ و اصالت خویش دور افتاده‌ایم و در دامن فرهنگ پوچ و بی اصالت غرب گرفتار شدیم، گفت: هدف اصلی ما از تولید نمایش «بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای» بازگویی بخشی از اصالت و فرهنگ‌ فراموش شده ایرانی است.

بازگویی اصالت و فرهنگ فراموش شده ایرانی در «بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای»به گزارش ایکنا از قم، محمدرضا شاه‌مردی کارگردان نمایش « بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای» امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: این نمایش تولید گروه فرهنگی و هنری هیژان است که برای شرکت در بیست‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی قم با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی آماده شد.

وی افزود: آبان ماه سال جاری در قالب جشنواره تئاتر استانی قم این نمایش با 6 گروه دیگر حاضر در جشنواره به رقابت بپردازد.

شاه‌مردی بیان کرد: در سال‌های اخیر متوجه شدم که در حوزه اصالت‌های فرهنگی دچار عقب‌ماندگی جدی هستیم و مردم بعضا از تاریخ آگاه نیستند و شاید این امر منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد و لذا از سال 91 تا امروز تلاش کردم تا با هدف آشنا کردن مردم با سنت‌های اصیل و فرهنگ و تمدن ایرانی نمایش‌های تاریخی بسازم.

وی ادامه داد: اتفاق تلخ و دردناک در نمایش « بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای» این است که عده‌ای از تماشاچیان حاضر در سالن برخی از دیالوگ‌های رد و بدل شده بین بازیگران را متوجه نمی‌شوند در حالی که دیالوگ‌ها به لحاظ ادبیاتی آسان شده و رقیق شده 400 سال گذشته است اما آن‌قدر از فرهنگ و اصالت خویش دور افتاده‌ایم و در دامن فرهنگ پوچ و بی اصالت غرب گرفتار شدیم که تمدن قوی خود را از لحاظ شرقی، آسیایی و مسلمانی بودن فراموش کردیم.

کارگردان نمایش « بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای» یادآور شد: ایران با زبان و فرنگ اصیل خویش می‌تواند دنیا را مبهوت کند، هدف اصلی ما از تولید این نمایش بازگویی بخشی از اصالت و فرهنگ‌های ایرانی است.

شاه‌مردی در خصوص قصه اصلی این نمایش اظهار کرد: نمایش « بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای» ماجرای قتل یک پادشاه در مراسم جشن سالیانه است و چون همه احساس می‌کردند که رستم همیشه حرص و طمع پادشاه شدن را داشته، انگشت اتهام به سمت او نشانه گرفتند، اسطوره سیمرغ ، رستم را به سفر زمان می‌فرستد تا طوطیای زمان را بسوزاند و زمان را به عقب برگرداند و اینگونه رستم کاری کند که پادشاه کشته نشود اما رستم در پایان این قصه تصمیم دیگری را می‌گیرد.

وی در پایان گفت: نمایش « بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای» از 20 مردادماه تا  ششم شهریورماه ساعت 21 در خانه نمایش قم واقع در بلوار غدیر کوچه 49 روی صحنه می‌رود.

یادآور می‌شود، مرتضی مرتضوی نویسنده، علی فهیمی و احسان گائینی تهیه‌کنندگان نمایش « بمانی رفتی، بمانی رفته‌ای» هستند.

انتهای پیام

captcha