چالش‌های اصلی حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران
کد خبر: 3836253
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶

چالش‌های اصلی حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران

یک مؤلف و مدرس اینفوگرافیک و دیتاژورنالیسم گفت: حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران با 13 چالش اصلی روبرو است که از جمله آنها، چالش تولیدات علمی در این حوزه است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک ایران با توجه به نو بودن این حوزه دچار مشکلات مختلف و متفاوتی است که هنوز درباره آنها تعاریف درستی ارائه نشده است.

بنابر این گزارش، «مریم سلیمی» مدرس دانشگاه، حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک را دچار چالش‌هایی دانست که از جمله آنها، چالش انتخاب نام، خلط نیوزگرافیک و اینفوگرافیک، چالش دسترسی به داده‌ها و اطلاعات، چالش ورود غیرعلمی‌ها به این حوزه، چالش عدم کار تیمی، چالش تولید نیوزگرافیک، چالش عدم تنوع، چالش سرفصل‌ها و منابع درسی دانشگاهی، چالش تولیدات علمی، چالش دستمزد، چالش اعمال سلایق، چالش علاقه صرف و چالش مرجع علمی هستند.

چالشی به نام انتخاب «نام»

وی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره بحث چالش‌های انتخاب نام گفت: اینفوگرافیک (infographic) یا همان information graphicدر جریان ترجمه در ایران، دچار چالش نام است. به جز بهره گیری از کلمات اینفوگرافیک و اینفوگرافی برای آن، از کلماتی به عنوان معادل آن استفاده می شود: اطلاع نگاشت، اطلاع نگار، نگاره اطلاع رسان، داده نما، گرافیک اطلاع رسان، گرافیک اطلاعاتی، داده های دیدنی، اینفونگاره و... .

سلیمی اضافه کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برای این کلمه، واژه «اطلاع نگاشت» را برگزیده است ولی به هر تقدیر، هنوز در بین عامه مردم، اهالی فن و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اتفاق آرا برای نام در این خصوص دیده نمی شود. برخی سایتهای تخصصی حوزه اینفوگرافیک، بعضاً به انجام نظرسنجی هایی برای انتخاب نام اقدام می‌کنند که خود مویدی بر همین مسأله هستند.

دفاع و ثبت حدود 60 پایان نامه در حوزه اینفوگرافیک در طول 15 سال

وی ضمن بررسی قریب به 60 پایان نامه دفاع و ثبت شده از سال 82 تا ابتدای اسفند 97 گفت: از دیگر چالش‌های حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک چالش تولیدات علمی است. توجه به اینفوگرافیک در حوزه پایان نامه‌ها روند به رشد را نشان می‌دهد. این روند نیز از زمانی که گرافیک خبری به سرفصل دروس پایان نامه ارشد اضافه شده یعنی تقریبا از سال 94 به این سو، شتاب گرفته است. با این حال اگر توجه شود، سال 82 از اولین پایان نامه با این موضوع دفاع شده و از آن سال تا اسفند 97 یعنی زمانی حدود 15 سال، حدود 60 پایان نامه دفاع و ثبت شده، به لحاظ کمی رقم پایینی بوده است.

علاقه بیشتر زنان نسبت به مردان به انجام کار مطالعاتی و تحقیقاتی

وی با اشاره به جنسیت افرادی که به کار روی پایان نامه در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک علاقه نشان داده‌اند، اظهار داشت: آمارها حکایت از این دارد که از این تعداد پژوهشگر 42 نفر زن (72 درصد) و 16 نفر زن (28 درصد) مرد هستند. یعنی زنان بیش از مردان به کار مطالعاتی و تحقیقاتی در این حوزه علاقه نشان داده‌اند.

وی گفت: پایان نامه‌های دفاع شده را در 13 دسته‌بندی می‌توان جای داد که مبتنی بر نتایج حاصله، بیشترین فراوانی موضوعی به حوزه آموزشی اختصاص داشته و در رتبه‌های بعدی ارتباطی- رسانه‌ای و گرافیکی- تخصصی، اطلاع رسانی ، پزشکی و سلامتی قرار دارند.

سلیمی اضافه کرد: بررسی دانشگاه‌هایی که پایان نامه‌هایی با موضوع اینفوگرافیک در آنها دفاع شده نشان می‌دهد، 45 مورد از پایان نامه‌ها در دانشگاه‌های تهران و 13 مورد در دانشگاه‌های شهرستان دفاع شده‌اند. گرچه توجه شهرستان‌ها به این موضوع قابل تقدیر است ولی هنوز بیشتر توجه‌ها به اینفوگرافیک به دانشگاه‌های تهران مربوط است.

توجه به اینفوگرافیک در رشته‌های مختلف؛ رتبه اول متعلق به رشته‌های زیرمجموعه هنرهای تجسمی

وی افزود: نگاهی به رشته تحصیلی افرادی که موضوع پایان نامه خود را اینفوگرافیک و نیوزگرافیک انتخاب کرده اند حاکی از این است که عمده افراد در رشته‌های ارتباط تصویری و تصویرسازی و... از رشته های زیرمجموعه هنرهای تجسمی در این حوزه به ارائه پایان نامه پرداخته‌اند. در رتبه‌های بعدی علوم ارتباطات، علوم تربیتی،کتابداری و اطلاع رسانی، زبان انگلیسی، پرستاری ،مدیریت و... قرار دارند. این یعنی، اینفوگرافیک به طور بین رشته‌ای، در رشته‌های بسیار دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

فراوانی بیشتر واژه اینفوگرافیک در پایان نامه‌ها

وی گفت: بررسی کلمات مورد استفاده معادل اینفوگرافیک در عنوان پایان نامه‌ها نشان می‌دهد، بیشترین فراوانی ابتدا به خود کلمه اینفوگرافیک و بعد به گرافیک اطلاع رسان و نگاره اطلاع رسان مربوط است. تنها در یک مورد، در عنوان پایان نامه به داده نما اشاره شده بود. از دیگر کلمات معادل مورد استفاده می‌توان از اطلاع نگاشت و اینفوگرافی نیز یاد کرد.

وی افزود: چالشی که در رسانه‌ها مورد اشاره قرار گرفت، در این حوزه نیز صادق است؛ تنوع نام معادل برای کلمه اینفوگرافیک که این مسأله کار را برای پژوهشگر به منظور بررسی در پیشینه تحقیق پایان نامه‌هایشان با چالش مواجه می‌کند.

تعداد کم کتاب‌های استخراج شده از پایان نامه‌ها

سلیمی با انتقاد از اینکه کتاب‌های کمی از این پایان نامه‌ها استخراج و منتشر شده‌اند، بر لزوم توجه به تولیدات علمی اعم از پایان نامه، مقاله، کتاب و... در این حوزه تأکید کرد.

وی برای دسترسی به جزئیاتی در خصوص 13 چالش مذکور و به خصوص اطلاعاتی در خصوص پایان نامه‌های دفاع و ثبت شده در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک، علاقمندان و به ویژه دانشجویان را به مطالعه مقاله ای تحت عنوان «چالش‌های اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران» منتشر شده در یکصد و دهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات دعوت کرد که فایل پی دی اف آن قابل دسترس در مگ ایران نیز هست.

انتهای پیام

captcha