هنر می‌تواند شکلی فاخر برای تبیین واقعه غدیر باشد
کد خبر: 3836261
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
یک کارشناس سینما:

هنر می‌تواند شکلی فاخر برای تبیین واقعه غدیر باشد

گروه هنر ــ حجت‌الاسلام والمسلمین علی آتش‌زر گفت: هنر می‌تواند عرصه‌ای پویا و اثرگذار برای تبیین وقایع و مناسک آیینی باشد و پرداختن به مقوله غدیرخم هم در این قالب می‌تواند شکلی فاخر داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی آتش‌زر، کارشناس رسانه در گفت‌‌و‌گو با ایکنا درباره چرایی و چگونگی پرداختن به فرهنگ غدیر در هنر اظهار کرد: غدیر خم یکی از بنیان‌های اجتماعی جامعه اسلامی است و فرهنگ اجتماعی جامعه مسلمان منوط به مفهومی است که ما از واقعه غدیر استنباط می‌کنیم. برای مثال، همبستگی مردم و ارتباط درونی که آن‌ها با رهبری دارند با مفهوم ولایت بهم گره خورده است.

وی افزود: مفهوم ولایت چندین معنا دارد. معنای اول دوستی است. معنای دیگر ولایت به حمایت از یک فرد بر می‌گردد، یعنی بخش عمده‌ای از جامعه حامی فردی باشند. تعریف دیگری که برای ولایت می‌توان بر شمرد به سرپرستی است. به هر حال تعاریفی که ذکر شده، وقتی در یک معنا جمع می‌شود، مفهوم ولایت شکل می‌گیرد.

آتش‌زر ادامه داد: با توجه به توضیحات ارائه شده، درمی‌یابیم ولایت دارای ابعاد پیچیده‌ای است که هم اجتماعی است هم فردی، همانگونه که می‌توان ویژگی درونی و بیرونی بودنش را توامان برای آن در نظر گرفت، بنابراین ولایت این پتانسیل را دارد تا در ابعاد مختلف زندگی تبیین شود، حتی وقتی از عشق سخن می‌گوییم می‌توان رگه‌هایی از ولایت را در آن مشاهده کرد.

این کارشناس رسانه با تأکید بر این‌که قالب‌های مختلف هنری باید به چنین موضوعاتی توجه ویژه داشته باشند، گفت: درباره کارکرد هنر در پرداختن به چنین موضوعاتی همین اندازه بس که بگوییم هیچ حوزه‌ای به اندازه هنر قادر نیست تصویرگر مناسبی برای زیبایی‌های غدیر باشد. مفهوم ولایت تنها در تشیع مورد توجه نیست، البته اگر اندیشه‌های اهل تسنن را بررسی کنیم درمی‌یابیم ولایت یک مفهوم محوری است، پس از این معنا حتی می‌توان در جهت وحدت جهان اسلام هم بهره گرفت.

وی متذکر شد: یکی از حوزه‌هایی مهم اندیشه به بحث انتظار بازمی‌گردد که قادر است تصویرگر گوشه‌ای از عظمت غدیر و ولایت آن باشد. این حوزه جدا از عظمت موضوع جذابیتی دارد که می‌شود بر مبنای آن آثار سینمایی فراوانی تولید کرد. بخشی دیگر از پردازش غدیر در هنر به تصویرسازی از مناسک  برمی‌گردد، به ویژه تصویرگری از عاشورا می‌تواند قدمی خوب در این زمینه باشد. 

این کارشناس رسانه تأکید کرد: همیشه پرداختن به موضوعات دینی با یک خطر جدی روبه‌رو است، آن هم تصویرسازی نادرست از این دست موضوعات است که باعث می‌شود مخاطب نسبت به این قبیل موضوعات شعارزده و دلزده شود.


انتهای پیام
captcha