عدالت؛ اساسی‌ترین تأکید امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 3836281
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲

عدالت؛ اساسی‌ترین تأکید امیرالمؤمنین(ع)

گروه معارف ـ یک استاد دانشگاه با بیان اینکه مطرح کردن موضوع مهمی همچون جانشینی پیامبر(ص) نیاز به فضای بزرگی برای اجتماعی مردم داشت، گفت: این موضوع در بیابانی خشک و بی‌آب و علف در کنار آبگیری با آب شیرین در وسط آن مطرح شد، این نقطه جغرافیایی خود دارای بار مفهومی بالایی است چرا که ولایت همچون آب گوارای شیرین آن بیابان است.

آبگیر شیرین غدیرخم بهترین مکان انتخابی پیامبر برای معرفی وصی/ عدالت؛ اساسی‌ترین تأکید امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغهحجت‌الاسلام محمدرضا محمدی پیام، معاون فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: حضرت علی(ع) تنها توانست 4 سال و اندی در منصب خلافت و حکومت قرار گیرد.

محمدی‌پیام با بیان اینکه امام علی(ع) پس از پیامبر(ص) به عنوان جانشین ایشان انتخاب شده بود، گفت: امام از اولین روز پس از رحلت پیامبر امام و حاکم جامعه بودند اما این مهم در مقام عمل به فعلیت نرسیده و از سوی جامعه به ایشان داده نشده بود.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه طی دوران حکومت 5 ساله حضرت علی(ع) توسط ایشان نوشته شده است، گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و دوران خلافت امام علی(ع) با توجه به شرایط حاکم بر جامعه همچون تبعیض و انحرافات سیاسی و حاکمیتی بیشترین تأکید ایشان در کتاب نهج البلاغه بر موضوع «عدالت» است.

محمدی پیام با بیان اینکه امام علی(ع) به امام عدل و عدالت شهرت دارد، اضافه کرد: همانطور که نویسنده مسیحی،جرج جرداق عنوان می‌کند «علی صدای عدالت انسانی است» با اینکه همه معصومین و اهل بیت(ع) عادل بوده‌اند اما عدالت را همواره با علی(ع) عنوان می‌کنند.

معاون فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر ادامه داد: در کتاب تفسیر قرآن تبیان حضرت علی(ع) به عنوان «علی(ع)قتیل فی المحراب عباده لشدته عدل الله؛ علی(ع) کشته شده در محراب عبادت از شدت عدالت بود» ذکر می‌شود.

وی با بیان اینکه عدالت، مهمترین و محوری‌ترین کلیدواژه در خصوص حضرت علی(ع) در همه اعصار به ویژه در دوران حکومت ایشان است، گفت: در بازه 30 ساله از زمان رحلت پیامبراکرم(ص) تا شهادت امام علی(ع) هیچ گاه موضوع عدالت به اندازه خلافت ایشان و در نهج‌البلاغه که محصول حکومت 5 ساله ایشان است مطرح نبوده است.

تحقق عدالت در جامعه جهانی

محمدی پیام با بیان اینکه عدالت در حوزه سیاست، حکومت و اجتماع آن چیزی است که همواره مدنظر امام بوده است، گفت: عدالت را باید در سه بعد، «جامعه جهانی، جامعه حاکمیتی و جامعه بشری» بررسی کرد، عدالت در «جامعه جهانی» اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد به مرور به وضعیت بدتری نیز تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی روز به روز از عدالت فاصله می‌گیرد، گفت: بی‌شک خداوند به وسیله امام زمان(عج)، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و زمانی ایشان ظهور خواهند کرد که جهان سرشار از جور و ظلم باشد لذا انتظار جهان برای تحقق عدالت، شکل‌گیری حکومت مهدوی است.

این مدرس دانشگاه اشاره‌ای به عدالت در فضای حاکمیتی کشور داشت و گفت: مردم تا حدی متأثر از فضای جهانی بوده و از عدالت فاصله گرفته‌اند اما از آنجا که کشور ما کشوری مسلمان، شیعه و اسلامی است، جامعه شیعی ما نیز بر معیار‌های علوی و عدالت خواهانه خود باقی است.

محمدی پیام ادامه داد: هر چه حاکمیت کشور شیعی، به معیار‌های علوی و جامعه شیعی نزدیک‌تر باشد امید بیشتری نسبت به تحقق عدالت در آن جامعه وجود دارد، اگر دولت‌مردان، منتخبان واقعی جامعه شیعی باشند قطعا معیارهای علوی نهج‌البلاغه و ارزش‌های عدالت‌گرایانه در آنها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: اما اگر حکم‌رانان و مسئولین کشور از طریق پول، معرفی(پارتی) و انتخاب‌های فریب کارانه و یا توسط بخشی از جامعه که با معیار‌های شیعی فاصله دارند انتخاب شده باشند هر روز فاصله از معیار‌های عدالت گرایانه امام علی(ع) بیشتر خواهد شد.

نفاق؛ مهم‌ترین بازدارنده تحقق عدالت

معاون فرهنگی دانشگاه علوم قرآنی ملایر خاطر نشان کرد: این موضوع حالت عکس نیز دارد اگر به دنبال مسئولین منتخب واقعی جامعه شیعی در پست‌های حاکمیتی هستیم باید توجه کنیم که آن فرد تا چه اندازه به معیار‌ها و آموزه‌های نهج البلاغه نزدیک بوده و عامل به آن است.

محمدی پیام با اشاره به اینکه ما نباید نسبت به معیار های علوی در جامعه سخت گیرانه عمل کنیم، گفت: ما نباید در سنجش اعمال حکم‌رانان کشور نسبت به شاخص‌ها و معیار‌های علوی سخت‌گیرانه عمل کنیم.

این مدرس نهج‌البلاغه ابراز کرد: هیچ احدی را یارای مقایسه با وجود نازنین حضرت علی(ع) نیست بنابراین چاره‌ای جزء سنجش عمل مسئولین و حکم‌رانان نسبت به معیار‌های غیر معصومین وجود ندارد، به عبارتی باید شاخص‌های ذکر شده در نهج‌البلاغه را با اندکی تساهل نسبت به افراد اعمال کرد چرا که احدی را همچون علی(ع) خالصانه، الهی و توام با عدالت محض در گفتار و رفتار نیست.

وی بیان کرد: همانگونه که امیرالمومنین(ع) خود عنوان می‌کنند «شما می‌توانید با ورع، تلاش، عفت و پایداری در مسیر علی(ع) قدم بردارید»، این جمله ناظر بر جمع ثروت، تصرف در لذایذ دنیا و شهوات و قدرت و جایگاه‌های اجتماعی و سیاسی دارد.

شناسایی شاخصه‌های نفاق در جامعه تمدن یافته

محمدی پیام با اشاره به اینکه بزرگترین فساد و بیماری حاکمیت و جامعه اسلامی پس از تحقق آن «نفاق» است، گفت: مهمترین دغدغه‌ای که باید ذهن جامعه و مسئولین به ویژه بدنه حاکمیت اسلامی را به خود معطوف کند، مسئله دورویی و دوگانگی ظاهر و باطن افراد است.

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان ابراز کرد: بیماری نقاق همچون خوره و سرطان از درون بسیار آهسته جامعه و حاکمیت اسلامی را تحت تأثیر قرار داده و و در نهایت نابود می‌کند بنابراین باید شاخصه‌های نفاق در جامعه تمدن یافته اسلامی شناسایی شده و تعلیم داده شود تا مردم صرف یک لبخند و پیشانی پینه بسته به کسی اعتماد نکرده و رأی ندهند.

وی گفت: در جامعه غیر اسلامی افراد جاهل نیاز به پنهان کاری ندارند اما به مرور که جامعه اسلامی مقتدرتر می‌شود زشت کاران توان به کار بستن منویات خود را از دست داده و به ناچار با چهره‌ای موافق با جماعت اهداف خود را به صورت مخفی و زیر پوستی دنبال می‌کنند که از این حالت به «نفاق» تعبیر می‌شود.

دلیل انتخاب مکان غدیرخم برای معرفی وصی

وی اشاره‌ای به برخی شبهات جریان غدیر داشت و گفت: یکی از شبهات مطرح در این زمینه علت بیان خلافت حضرت علی(ع) در مکان غدیر خم است که علت آن را می‌توان به ماندگار شدن این حرکت در تقاطعی سه راهه عنوان کرد.

محمدی پیام با بیان اینکه فضای مکه در آن دوران فضای باز، وسیع و گسترده‌ای نبود، ادامه داد: از آنجا که پیامبر به روش‌های مختلف از پیش اعلام کرده بود که این آخرین حج وی است لذا حجاج بسیاری از سرزمین‌های مختلف در مکه جمع شده بودند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: لذا برای بیان موضوع مهمی همچون جانشینی پیامبر(ص) نیاز به فضای بزرگی برای اجتماعی مردم بود و بنابراین در بیابانی خشک و بی آب و علف با آبگیری با آب شیرین در وسط این بیان این موضوع مطرح شد، گفتنی است این نقطه جغرافیایی خود دارای بار مفهومی بالایی است چرا که ولایت همچون آب گوارای شیرین آن بیابان است.

وی با اشاره به اینکه ولایت نقطه اجتماع و اتحاد جامعه است، ادامه داد: موضوع خلافت و جانشینی امام علی(ع)، چندین بار به صورت آشکار توسط پیامبر در مکان و زمان‌های مختلف بیان شده بود اما اعلام علنی این خلافت در مراسم حج الوداع نشان از اهمیت والای امامت و معرفی ایشان به گروه‌ها و قبایل مختلف مردم داشت.

این مدرس نهج‌البلاغه در راستای رفع برخی شبهات جریان غدیر و جانشینی امام علی(ع) به معرفی چند کتاب پرداخت و گفت: کتاب «اسرار غدیر» تألیف محمد باقر انصاری و «حقیقت جاویدان» به قلم مقاتله‌ابن‌عطیه دو کتاب مفید در جهت رفع شبهات خلافت و جریان غدیر است.

انتهای پیام

captcha