شعرخوانی گروهی و پوشیدن لباس سفید؛ آداب اندونزیایی‌ها در غدیر
کد خبر: 3836369
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
یادداشت وارده /

شعرخوانی گروهی و پوشیدن لباس سفید؛ آداب اندونزیایی‌ها در غدیر

گروه بین‌الملل ــ مردم اندونزی همزمان با عید غدیر اقدام به شعرخوانی گروهی می‌کنند و لباس و کلاه سفید می‌پوشند و انواع عودها را بخور می‌دهند.

به گزارش ایکنا از اندونزی؛ حادثه عاشورا و واقعه غدیر در طول تاریخ نزد مسلمانان اهل‌سنت و شیعه اندونزی از جایگاه ویژه‎ای برخوردار بوده است. برای مثال مراسم عزاداری عاشورا در شهرهای مختلف این کشور و به‌ویژه شهر «بنگکولو» به مدت 10 روز از آغاز محرم‌الحرام تا پایان روز عاشورا ادامه پیدا می‌کند و صدها هزار نفر در این مراسم شرکت می‌کنند. این مراسم با آداب خاصی که با نام تابوت شناخته شده، برگزار می‌شود. در این مراسم تابوتی را به عنوان نماد تشییع بدن مطهر سیدالشهدا(ع) حمل می‌کنند و در پایان در دل دریا قرار می‌دهند.

شعرخوانی گروهی و پوشیدن لباس سفید مردم اندونزی در عید غدیر

در همین راستا و به دنبال انجام دیگر مراسم‌های مذهبی، واقعه غدیر را می‌توان دومین رویدادی برشمرد که همواره مورد توجه ویژه مسلمانان اهل‌سنت و شیعه اندونزی بوده است. مراسم عید غدیر در این کشور همراه با آیین‌های خاصی به سبک عربی و برگرفته از آداب یمن برگزار می‌شود.

در این روز، زن و‌ مرد و بزرگ و کوچک با پوشیدن لباس و کلاه سفید و بخور دادن انواع عودها برای مدت طولانی سر پا می‌ایستند و به صورت دسته‌جمعی اشعاری را در مدح پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) می‌خوانند.

شعرخوانی گروهی و پوشیدن لباس سفید مردم اندونزی در عید غدیر

بیش از دو میلیون نفر از سادات در اندونزی ساکن هستند که اغلب آن‌ها از اهل‌سنت هستند و در این روز مردم را به خانه‌های خود دعوت کرده و با انواع شیرینی و غذا از صبح تا شام از آن‌ها پذیرایی می‌کنند.

حضور مردم در نزد قبور اولیاء و بزرگان طی این روز نیز یکی از برنامه‌های غدیر در اندونزی به شمار می‌آید. این مراسم سابقه طولانی در اندونزی دارد، ولی متاسفانه برخی افراد از فلسفه این مراسم آگاه نیستند.

مرکز اسلامی جاکارتا نیز همگام با سایر مسلمانان با برگزاری همایش‌های علمی در دانشگاه‌ها و همچنین برگزاری مراسم با شکوه این عید را در اندونزی جشن می‌گیرد.

یادداشت از حجت‌الاسلام مجید حکیم الهی؛ نماینده مقام معظم رهبری در اندونزی

captcha