غدیر؛ نقطه عطف رسالت
کد خبر: 3836372
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

غدیر؛ نقطه عطف رسالت

گروه معارف: روز هجدهم ذی الحجه برابر شده با یکی از تاثیرگار ترین وقایعی که منجر به تاسیس مذهب شیعه شد، روزی که شاید بشود به عنوان بزرگترین عید شیعیان نیز نامبرد.

غدیر، نقطه عطف رسالتروز هجدهم ذی الحجه برابر شده با یکی از تاثیرگار ترین وقایعی که منجر به تاسیس مذهب شیعه شد، روزی که شاید بشود به عنوان بزرگترین عید شیعیان نیز نامبرد. در بیست و چهارم ذی القعده سال دهم هجری که پیامبر اسلام به همراه هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج از مدینه راهی مکه شدند، حجی که آخرین حج حضرت محمد (ص) بود که به حجه الوداع شهرت یافت.

در این واقعه وقتی اعمال حج پایان یافت همراه مسلمانان مکه را به سوی مدینه ترک کردند و در روز هجدهم ذی الحجه به محلی به نام غدیرخم رسیدند که در این زمان آیه غدیر (آیه 67 سوره مائده)  یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ اِنَّ اللّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ که بنا بر نقل صحابه پیامبراین آیه به وسیله جبرئیل و در واقعه غدیرخم بر ولایت علی (ع) نازل شد.

در آن مکان پیامبر اسلام دستور به توقف داد و بعد از اقامه نماز و خواندن خطبه ای طولانی بعد از ذکر مقدماتی فرمود: " فَمَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاه " و مردم با حضرت علی (ع) به عنوان امام و پیشوا و سرپرست مسلمانان بعد از پیامبر اسلام (ص) بیت کردند.

گرچه تعصب‌های مذهبی موانع بسیاری برای اثبات این آیه به وجود آورد ولی احادیث معتبری از کتب اهل سنت مهر تاییدی بر نزول این آیه در حقانیت و سرپرسی حضرت علی (ع) است.

حجت‌الاسلام عزالدین تقی‌زاده کارشناس مسائل دینی و مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که پیامبر گرامی اسلامی به اصحابش در مورد اهمیت واقعه غدیر می‌فرماید که جبرئیل بر من نازل شد و گفت: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»، افزود: در خطبه ارزشمند غدیر نه فقط در مورد امام علی(ع) بلکه در مورد اولاد معصومین(ع) و حتی امام زمان(عج) و بحث مهدویت نیز اشاره شده است.

وی با اشاره به این‌که پیامبر گرامی(ص) اسلام بطور صریح در آن زمان(در واقعه غدیر) جایگاه ولایت و امامت را خطاب به امت اسلامی بیان می‌کند، افزود: از این رو در امتداد غدیر، بحث ولایت حضرت علی(ع)، ولایت ولی عصر(عج) و در نتیجه امروز نیز بحث ولایت فقیه به عنوان تئوری مدرن مردم سالاری دینی مطرح می‌شود.

حجت الاسلام تقی زاده، با تاکید بر این‌که بزرگ‌ترین درس و پیام غدیر، وحدت و یکپارچگی امت اسلام است، اظهار کرد: وحدت در بین تمام مذاهب دنیای اسلام حول محور ولایت، بزرگترین درسی است که می‌توان از واقعه غدیر فراگرفت.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که به خاطر اهمیت و جایگاه والای عید غدیر، این واقعه ارزشمند هرگز نباید مورد غفلت قرار گرفته و فراموش شود، گفت: باید پیام غدیر به نحو اولی در جامعه اسلامی تبیین شود.

وی با بیان این‌که طبق روایات، واقعه غدیر با حضور 120 هزار صحابه و حجاجی که پیامبر گرامی اسلام را در حجه الوداع همراهی می‌کردند به وقوع پیوست، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام در واقعه غدیر با بیان "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" خطاب به امت اسلام می‎فرمایند که جایگاه ولایت، امامت و خلافت اسلامی را تا روز قیامت، نسل به نسل و زبان به زبان به فرزندانتان منتقل کنید.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با بیان این‌که مسیر ولایت و امامت توسط خداوند در راستای مدیریت نظام توحیدی ترسیم شده است، از این‌رو باید غدیر را گرامی بداریم، اظهار کرد: عید غدیر، به خاطر حادثه‌ای که آن اتفاق افتاده و جایگاه حکومت سیاسی اسلام تبیین شده است، عیدالله اکبر بوده و بین تمامی اعیاد اسلام، اهمیت بسزایی دارد.

اگر غدیر فراموش شود، عاشوراها پیش خواهد آمد

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با تاکید بر این‌که اگر غدیر فراموش شود، عاشوراها پیش خواهد آمد، افزود: چنانچه در تاریخ دیدیم درنتیجه غفلت صحابه از پیام غدیر، فدک غصب شده و حضرت مجتبی(ع) به شهادت می‎رسد و در نتیجه عاشورا به وجود آمده و حتی موضوع غیبت پیش می‌آید؛ تمامی این وقایع در نتیجه انکار و غفلت از غدیر و پیام آن است.

وی تشریح کرد: بر این اساس، در جامعه اسلامی باید به طور اساسی به موضوع غدیر پرداخت شود و این موضوع باید در بستر خانواده و اجتماع در قالب صحبت‌ها، میزگردها، گفتمان‌ها، جلسات تبیین خطبه غدیر، بحث عقد اخوت و... و همچنین جشن و سرور حول محور غدیر تبیین شود.

خطبه غدیر، منشور سیاسی برای تبیین ولایت سیاسی اسلام است

وی با بیان اینکه خطبه غدیر سندی بی بدیل و نسخه‌ای ارزشمند است، افزود: این خطبه با بحث توحید و حمد الهی شروع شده و با تذکرات فراوان خطاب به امت اسلامی همراه است؛ خطبه غدیر، یک منشور سیاسی و تبیین ولایت سیاسی اسلام است که توسط پیامبر گرامی اسلام مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که باید خطبه غدیر در جامعه تبیین شده و حفظ شود، افزود: برای این‌که از معارف علوی بهره‌مند شویم باید به خطبه غدیر رجوع کنیم، چرا که یک سند عالی است که باید حفظ و تبیین شود.

عید غدیر، شناسنامه شیعیان است

حجت الاسلام حسن شعبانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که عید غدیر خم، شناسنامه شیعیان است، گفت: این روز نزد مسلمانان و به ویژه شیعیان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اهمیت عید غدیر خم برای مسلمانان اظهار کرد: باید مراسم‌های مربوط به این مناسبت به بهترین وجه در محلات و مساجد برگزار شود و اقشار مختلف مردم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن دست به دست هم بدهند.

حجت الاسلام شعبانی با اشاره به اهمیت نهج البلاغه خوانی در جامعه اظهار کرد: مردم باید برای ترویج نهج البلاغه و آموزه‌های آن در سطح جامعه همت کنند و به صورت گروهی در منازل، مساجد و حسینیه‌ها به نهج البلاغه خوانی اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی یادآور شد: اگر بتوانیم فرهنگ نهج البلاغه را در بین اقشار مختلف مردم رواج دهیم، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان از بین رفته و سبک زندگی انسان‌ها دچار تحول مثبتی می‌شود.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در تاریخ اسلام، غدیر و امامت همان اندازه اهمیت دارد كه روز مبعث؛ زیرا غدیر، امامت را به وجود آورد و ادامه رسالت بود.

وی از دلایل مضاعف شدن فضائل عیدغدیر گفت و افزود: مضاعف شدن فضائل در عیدغدیر بخاطر این است كه عید غدیر آموزه وحیانی است که مبانی و جریان اسلامی ریشه دار و پابرجایی در بر دارد كه بنیان عدالت و امامت یکی از ارکان آن است.

وی با استناد به آیه ۵ سوره ابراهیم خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: روزهاى الهی را به یادشان بیاور همانا در این براى هر شكیباى شكرگزار، عبرت‌هایى است» هرچند همه روزها، متعلق به خدا و ایام الهى است، همانگونه كه همه مكان‌ها متعلق به خداست، اما عنوان قرآنی «ایام اللَّه» مسلما تاکید به روزهاى خاصى دارد كه سرنوشت سازی ممتازی را جهت تعالی جامعه مسلمین طبق مبانی اسلامی رقم می زند.

حجت‌الاسلام احمدی روز غدیر را به منزله روح از انسان دانست و ادامه داد: روز غدیر نسبت به مبعث، به منزله باطن از ظاهر و به منزله روح از انسان است؛ زیرا هر چه در مبعث از خیر و سعادت وجود دارد، مشروط به ولایت امیر مؤمنان و امامان است.

امام جمعه شهرستان هریس یادآور شد: ولایت امیرالمومنین علی(ع) همچون فرآن برای تمامی اعصار و قرون تا روز قیامت پابرجاست.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: ولايت على بن ابيطالب(ع) ولايت‏ خداست، دوست داشتن او عبادت خداست، پيروى كردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدايند، جنگ با او، جنگ با خدا و صلح با او، صلح با خداى متعال است.

حجت‌الاسلام احمدی ضمن بازگو نمودن گشوده شدن فصلی سرنوشت ساز در زندگى مومنان تاکید کرد: به طور قطع بزرگداشت فرمان الهی در یوم الله غدیرخم به عنوان فضیلتی انکار ناپذیر برای تمام مومنان است، زیرا با فرمان الهی ولایت امیرالمومنین امام علی(ع) در عیدغدیر فصل تازه‏ و سرنوشت سازی در زندگى مومنان گشوده شد و فضیلتی به آنها داده شد که بنیان حق و عدالت بر پایه آن است و با بزرگداشت این روز الهی توسط تمام مسلمانان است که ریشه ظلم و بدعت کاملا خشک خواهد شد.

انتهای پیام

captcha