فضایل و مناقب امام علی(ع) از نگاه مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف
کد خبر: 3836380
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

فضایل و مناقب امام علی(ع) از نگاه مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف

گروه بین‌الملل ــ مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف طی یادداشتی به تبیین فضایل و مناقب امام علی(ع)، جوانب واقعه غدیر و صفات مولای متقیان از نگاه نبی مکرم اسلام پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسین کاردان، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف، یادداشتی درباره عید غدیر در اختیار این رسانه قرار داده که در آن به موضوعاتی همچون ویژگی‌های صاحب غدیر، خلاصه واقعه غدیر، امتیازات غدیر و شاخصه‌های این واقعه در کنار خطبه پیامبر اکرم(ص) پرداخته است.

در بخش ویژگی‌های صاحب غدیر آمده؛ خلقت نور رسول‌الله و امیر مؤمنان همراه هم انجام شد و هر دو از صلب حضرت عبدالمطلب بودند که یکی از عبدالله و دیگری از ابوطالب زاده شدند.

در کتاب مناقب از سلمان روایت می‌شود که گفت از پیامبر شنیدم که فرمودند: «كُنْتُ أَنَا وَ عَلِيٌّ نُوراً بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَبَّقاً يُسَبِّحُ اللَّهَ ذَلِكَ النُّورُ وَ يُقَدِّسُهُ‏ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ‏ آدَمَ بِأَرْبَعَةَ عَشَرَ أَلْفَ عَامٍ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى آدَمَ رَكَّبَ ذَلِكَ النُّورَ فِي صُلْبِهِ فَلَمْ نَزَلْ‏ فِي شَيْ‏ءٍ وَاحِدٍ حَتَّى افْتَرَقْنَا فِي صُلْبِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَجُزْءٌ أَنَا وَ جُزْءٌ عَلِيٌ‏؛ من و علی نوری در هم تنیده و به هم آمیخته در بین دستان خدای عزو جلّ بودیم که این نور خدای را تسبیح و تقدیس می‎کرد که این امر چهارده هزار سال قبل از آن بود که خداوند آدم را خلق کند. پس هنگامی که خدای تعالی آدم را خلق کرد، این نور را در کمر آدم قرار داد، ما همواره با هم بودیم تا اینکه در کمر عبدالمطلب جدا شدیم، پس بخشی از آن نور من شدم و جزئی از آن علی شد.»

تشبیه امام به پیامبران

پیامبر اکرم(ص) در هر فرصتی و به هر جماعتی امام(ع) را به مردم معرفی می‎کرد. همچنین پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را به پیامبران دیگر تشبیه می‌کرد؛ «من اراد ان ينظر الی نوح فی عزمه، و الی آدم فی علمه، والی ابراهيم فی حلمه، والی موسی فی فطنته، والی عيسی فی زهده فلينظر الی علی بن ابيطالب؛ هر كه می‎خواهد نوح را در عزمش ببيند، هر كه می‌خواهد آدم را در علمش ببيند، هر كه می‌خواهد موسی را در ذكاوتش ببيند، هر كه می‌خواهد عيسی را در زهدش ببيند، پس به علی بن ابيطالب نظر كند.»

همچنین رسول‌الله، منزلت امام علی را نزد خود به منزلت هارون نزد موسی تشبیه کرد. همچنین ایشان اعلام کرد که علی در علم بسیار حاذق و دانشمند است و جمله «انا مدینة العلم وعلی بابها» را عنوان کرد. همچنین به محبوبیت علی (ع) در نزد خداوند بارها اشاره کرده است. «اَللَّهُمَّ اِئْتِنِي بِأَحَبِّ خَلْقِكَ إِلَيْكَ يَأْكُلُ مَعِي مِنْ هَذَا اَلطَّيْرِ».

در این یادداشت در موضوع خلاصه واقعه غدیر به شش مورد اشاره شده است که نزول تکوینی و ساختاری امامت (بلغ ما انزل الیک من ربک)، یگانه راه الهی (فان لم تفعل فما بلغت رسالته)، آخرین واجب (الیوم اکملت لکم دینکم)، روز تمام شدن نعمت که همان ولایت است (و اتممت علیکم نعمتی) و روز رضایت الهی، غدیر بوستان همه فضائل و ولایت مهمترین عامل ماندگاری کیان دین و ملت اسلام است و در پایان، غدیر نماد ارزش‌هاست و به عیدالله اکبر و افضل اعیاد معروف است.

عیدالله اکبر

عبدالرحمن بن سالم از امام صادق(ص) پرسید، آیا مسلمانان غیر از روز جمعه، عید قربان و عید فطر، عید دیگری دارند؟ فرمود عیدی گرامی‌تر و بزرگتر از آنها، روزی که پیامبر خدا، امیرالمؤمنین را به خلافت نصب کرد.

علما در این باره تأکید کرده‌اند که در روز عید غدیر لباس نو بپوشید و به دیدن یکدیگر بروید. همچنین در این روز صدقه و اطعام بدهید و زیارت امین‌الله بخوانید. در این روز احسان کردن مورد تأکید قرار گرفته است. خداوند از غدیر حمایت صریح کرده است.

در این یادداشت درباره امتیازات غدیر نیز به تجمیع تبلیغ پراکنده از ابتدا تا انتها نسبت به امیر مؤمنان، صراحت کلام پیامبر و روشنی مقصود ایشان در کلام و عمل، نزدیک بودن زمان آن به شهادت پیامبر و اعلان آن حضرت نسبت به شهادتشان که تأثیر عمیقی بر این مسئله داشت، وقوع آن در میان جمع بی‌نظیری از مسلمانان و نزول کلام خداوند قبل و بعد از اعلام این خبر و بیعت کردن تمام آن جماعت با امیر مؤمنان طی سه روز و بیان شعر شعرا از جمله حسان بن ثابت.

انتهای پیام

captcha