درگیری شدید نیروهای منصور هادی با نظامیان تحت حمایت امارات
کد خبر: 3836396
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

درگیری شدید نیروهای منصور هادی با نظامیان تحت حمایت امارات

گروه بین‌الملل ـ منابع محلی از تشدید درگیری میان نیروهای نظامی وابسته به دولت مستعفی عبدربه منصور هادی با نظامیان شورای انتقالی جنوب(تحت حمایت امارات) خبر می‌دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری القدس العربی؛ یک منبع مسئول محلی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که درگیری شدیدی از امروز، 29 مردادماه، در استان «ابین» واقع در جنوب یمن میان نظامیان دولت مستعفی منصور هادی و نیروهای کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی جنوب، آغاز شده است.

براساس گزارش این منبع محلی، این درگیری‌ها ساعتی پس از محاصره مقرهای پلیس و پادگاه نیروهای امنیتی ویژه در شهر زنگبار، مرکز  استان ابین آغاز شد.

برخی منابع خبری نیز از کشته و زخمی شدن چند نفر از شبه نظامیان عبدربه منصور هادی از جمله یک فرمانده آنان در درگیری با نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات در ابین یمن خبر می‌دهند.

دولت رئیس جموری مستعفی و فراری یمن امروز در واکنش به سلطه نیروهای شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) بر یک پادگان در استان ابین (زادگاه عبدربه منصور هادی)، اعلام کرد که این تحولات غیر موجه و مردود است.
 
دولت منصور هادی هشدار داد که این تحولات می‌تواند تلاش‌های عربستان را در زمینه میانجی‌گری برای پایان دادن به بحرانی که در پی سلطه نیروهای شورای انتقالی بر تعدادی از موسسات دولتی در عدن به وجود آمد، به شکست بکشاند.

وزارت خارجه دولت مستعفی و فراری یمن نیز در بیانیه توئیتری خود اعلام کرد: تشدید تنش‌ها در استان ابین از سوی نیروهای شورای انتقالی، غیرقابل توجیه و مردود است و می‌تواند تلاش‌های عربستان را با شکست مواجه کند.

اختلاف بین شبه نظامیان شورای انتقالی با شبه نظامیان دولت هادی از بیش از یک هفته پیش در شهر عدن در جنوب یمن آغاز و باعث وقوع درگیری بین دوطرف و کشته شدن و زخمی شدن شماری از آنها شد.

در نهایت، شبه نظامیان شورای انتقالی مورد حمایت امارات توانستند مراکز دولتی و نظامی بویژه کاخ ریاست جمهوری به نام «کاخ المعاشیق» را به کنترل خود در بیاورند.

این اقدامات در سایه سکوت عربستان انجام شد اما در نهایت، با شدت گرفتن اختلافات بین دوطرف در سایه اختلاف پشت پرده امارات و عربستان، شاه و ولیعهد سعودی با عبدربه منصور هادی گفت‌وگو کردند و سپس محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در دیداری غیرمنتظره برای مذاکره با مقامات سعودی به این کشور سفر کرد.

دولت سعودی دو طرف درگیر در عدن را دعوت به گفت وگو کرد و دولت هادی عقب‌نشینی شبه نظامیان شورای انتقالی از مراکز دولتی و پادگان‌های شهر عدن را شرط گفت وگو با این شورا اعلام کرد. در پی این امر، کمیته‌ای از عربستان برای نظارت بر روند عقب نشینی شبه نظامیان شورای انتقالی از این مراکز دولتی و پادگان‌ها وارد عدن شد.

هرچند ظاهر اوضاع حکایت از فروکش کردن تنش بین دو طرف و موفقیت عربستان در مهار بحران داشت، اما شورای انتقالی جنوب خبرها درباره عقب‌نشینی از مراکز دولتی و پادگان ها در شهر عدن را تکذیب کرد و همزمان طرفداران این شورا نیز در حمایت از اقدامات آن تظاهرات کردند.

دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن نیز اقدام شورای انتقالی در گرفتن مقرهای دولتی و پادگان‌ها و تخلیه نکردن آنها را «کودتا» توصیف کرد.

حال اختلاف بین شورای نظامی و دولت هادی به استان ابین رسیده و آنها در این استان با یکدیگر درگیر شده‌اند که حکایت از تداوم بحران و اختلافات دارد.
 
انتهای پیام
 
captcha