شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند بازنگری جدی/ اعمال فشار برای نپرداختن به اولویت‌هاست
کد خبر: 3836403
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
حاج ابوالقاسم بیان کرد:

شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند بازنگری جدی/ اعمال فشار برای نپرداختن به اولویت‌هاست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که اخیراً دوره حضور او در این شورا پایان یافته است، برخی اعمال فشارها را مانع اصلی پرداختن به اولویت‌ها در این شورا برشمرد و گفت: فاصله گرفتن از بازی‌های جناحی و توجه به دغدغه‌های ملی به جای سازمانی از جمله مواردی است که باید در شورای توسعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

چهارشنبه ////// شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند بازنگری جدی / اعمال فشار برای نپرداختن به اولویت‌ها

به گزارش ایکنا؛ در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که ماه مبارک رمضان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، «حمیدرضا مستفید»،‌ «محمدعلی خواجه‌پیری» و «لاله افتخاری» به عنوان سه عضو صاحب‌نظر قرآنی انتخاب شدند تا از این پس به جای «عباس سلیمی»،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید بهمنی» و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد حاج‌ابوالقاسم» در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشته باشند.

ایکنا در پی رسالت رسانه‌ای خود به دنبال گفت‌وگو با این اعضا درباره اولویت‌های کاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دغدغه‌های آن‌ها برای حضور در این شورا و نیز کارکرد آن در گذشته و حال است. بر همین اساس با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت‌وگویی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، پیشکسوت و صاحب‌نظر قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در مورد عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رعایت اولویت‌های این شورا تصریح کرد: اعتقاد دارم شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به آنچه باید باشد عقب است و اولویت‌های قرآنی کشور در این شورا متأسفانه به دنبال فشارها و تصمیمات برخی از دوستان قرآنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی در ادامه به بیان نمونه‌ای از این موارد پرداخت و افزود: بعد از مدت‌ها تلاش برای تصویب اتحادیه مدغم قرآنی و انسجام فعالیت‌های قرآنی، شاهد فوت زمان و بازگشت به قبل در تصمیم‌گیری ها بودیم و عملاً نتایج زحمات گذشته بر باد رفت.

اعتقاد دارم شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به آنچه باید باشد عقب است و اولویت‌های قرآنی کشور در این شورا متأسفانه به دنبال فشارها و تصمیمات برخی از دوستان قرآنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد

حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه تصور می‌کنم شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند بازنگری جدی در روند فعالیت‌های خود است، ابراز کرد: شورا باید فعالیت‌های قرآنی کشور را به بهترین نحو مدیریت کند و با ابزارهایی که در اختیار دارد، نظارت شدیدی بر این فعالیت‌ها داشته باشد و به گزارشگیری بپردازد تا فعالیت‌های موفق و اثرگذار را مورد حمایت بیشتر قرار داده و فعالیت‌های ناموفق را با آسیب‌شناسی و مشاوره به سمت توفیق سوق دهد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که به نظر شما انتخاب اعضای این شورا تشریفاتی است یا محلی برای استفاده از نقطه نظرات آنان، گفت: البته واقعیت این است که عضویت در این شورا تشریفاتی نیست و دغدغه‌های صاحب‌نظران نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، اما روند جلسه به گونه‌ای است که صاحب‌نظران قرآنی در جلسه اقلیت دارند و سه نفر بیشتر نیستند که گاهی وقت شورا به مطالبی که گفته شد سپری می‌شود و در حقیقت جایی برای بهره از تخصص صاحب‌نظران حاضر در جلسه باقی نمی‌ماند. با این وصف نمی‌توان گفت حضور صاحب‌نظران در این شورا تشریفاتی است اما می‌توانم بگویم برنامه‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که عملاً حضور صاحب‌نظران قرآنی کم‌اثر یا بی‌اثر جلوه می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: در شورای توسعه فرصت برای طرح مطالب و بیان انتقادات نیز به وجود می‌آید و آنچه شاید محل تأمل است نبود تحمل برای شنیدن انتقادات و رفع آن باشد.

عضو حقیقی سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این گفت‌وگو به بیان توصیه‌هایی برای اعضای حقیقی و جدید این شورا پرداخت و گفت: معتقدم اولویت اصلی بعد از هماهنگی مؤسسات قرآنی و انسجام آنها و همچنین فاصله گرفتن از بازی‌های جناحی و سیاسی، تمشیت فعالیت‌های قرآنی کشور به همت این شوراست. باید برای فعالیت‌های مؤسسات برنامه ارائه شود و مورد حمایت قرار گیرند و برای طی این مسیر شورا باید از ابزارهای نظارتی در راستای بهبود برنامه‌ها استفاده کند.

این شورا به خصوص برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی ظرفیت بسیار بالایی دارد و مسئولیت کسانی که عضو این شورا هستند بسیار بالاست. تقاضای من از اعضای شورا این است که نگاهشان به فعالیت‌های قرآنی یک نگاه فرابخشی باشد. گاهی اعضایی که در شورا حضور دارند، بیش از آنکه به فکر توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی یا حتی بین‌المللی باشند، به فکر سازمان متبوع خودشان هستند و دغدغه اصلی برخی از اعضا تأمین کاستی‌های مالی سازمان محل فعالیتشان از سوی شوراست

حاج ابوالقاسم افزود: رسالت اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی انسجام‌بخشی و حمایت از فعالیت‌های قرآنی کشور است که فکر می‌کنم اعضا نیز باید در این مسیر حرکت کنند و امیدوارم توجه به این موضوع در تمامی ادوار شورای توسعه از اصول باشد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود بر ظرفیت بسیار بالای شورای توسعه تأکید و اظهار کرد: این شورا به خصوص برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی ظرفیت بسیار بالایی دارد و مسئولیت کسانی که عضو این شورا هستند بسیار بالاست. تقاضای من از اعضای شورا این است که نگاهشان به فعالیت‌های قرآنی یک نگاه فرابخشی باشد. گاهی اعضایی که در شورا حضور دارند، بیش از آنکه به فکر توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی یا حتی بین‌المللی باشند، به فکر سازمان متبوع خودشان هستند و دغدغه اصلی برخی از اعضا تأمین کاستی‌های مالی سازمان محل فعالیتشان از سوی شوراست. لازم است اعضای شورا به دنبال توسعه فعالیت‌ها در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشند و مصالح سازمان خود را بخشی از مصالح کلان کشور بدانند و به صورت جزیره‌ای عمل نکنند.

انتهای پیام

captcha