انحصارگرایی در رسانه ملی و فرصت‌هایی که می‌سوزند
کد خبر: 3836464
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳

انحصارگرایی در رسانه ملی و فرصت‌هایی که می‌سوزند

گروه هنر ــ یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: برخی روابط حاکم در رسانه ملی سبب پایین آمدن کیفیت آثار نمایشی در تولیدات سیما شده‌ و همین انحصارگرایی عامل فرصت‌سوزی در رسانه ملی است.

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره کاهش تولیدات نمایشی سیما و تنزل کیفیت‌ آن اظهار کرد: از برنامه‌های نمایشی در حال پخش تلویزیون می‌توان استنباط کرد که نگاهی کیفی در این زمینه وجود ندارد. به نظر می‌رسد بیش از اینکه روی واقع‌نگری تمرکز شده باشد، یک نگاه تک‌قطبی بر رسانه ملی حاکم است. البته در میان تولیدات تلویزیون استثنا‌هایی وجود دارد که برخی برنامه‌های علمی و سریال‌های تاریخی جزئی از آن هستند، اما سریال‌هایی که از شبکه‌های سیما پخش می‌شود به بیان یک رویکرد خاص بسنده می‌کنند. 

وی افزود: کم‌توجهی به موضوعات اجتماعی در تلویزیون کاملاً عیان است و مخاطبان سیما قادرند به سادگی این موضوع را دریابند و عمده مواردی که در سریال‌های تلویزیونی به آن پرداخته می‌شود به هیچ وجه مبتنی بر واقعیت نیست. در آثار ضعیف هم مخاطبان چون پیام را به شکل خطابه دریافت می‌کنند و قصه‌ای برای روایت مسائل وجود ندارد، ارتباط مخاطب در مراحل اولیه با اثر قطع می‌شود. 
 
این تهیه‌کننده اضافه کرد: طراحی قصه از سوی نویسنده و کارگردان سبب افزایش جذابیت قصه می‌شود و فکر می‌کنم این عامل از کیفیت فنی برای مخاطبان مهم‌تر است؛ در این میان آثار بسیاری سفارشی تولید می‌شوند که مبنای آن‌ها ملاحظات سیاسی است. به همین جهت نیازمندیم تا شورایی تشکیل شود که در آن آثار کیفی پیشنهاد و بررسی شوند،. تشکیل این شورا از الزامات اساسی رسانه ملی است. این شورا باید زمانی که قصه یا موضوع طرح می‌شود، در مراحل اولیه ملاحظات را برای تیم تولید تشریح کند تا نویسنده بتواند اثرش را با واقعیت‌های موجود منطبق سازد و سناریویی مناسب تولید کند. 
 
شتابزدگی در آثار سیما
 
وی متذکر شد: یک آسیب دیگر که تلویزیون این روزها با آن دست به گریان است شتابزدگی در نگارش فیلم‌نامه است. طرح‌ها در رسانه‌ ملی به راحتی تصویب می‌شوند و خیلی زود نگارش داستان آغاز می‌شود تا آنجا که بسیاری از سریال‌ها در حین ساخت همچنان در حال نگارش‌ هستند. به همین جهت پردازش موضوعات به شکل سطحی و بدون تأمل صورت می‌گیرد.
 
این سینماگر دفاع مقدسی با تأکید بر اینکه در حوزه فیلمنامه، عموماً کمترین سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، گفت: اگر ارزیابی‌های لازم درباره هزینه‌های تولید یک اثر نمایشی صورت گیرد، عموماً پایین‌ترین دستمزد‌ها مربوط به نویسندگان است، برای بسیاری از آن‌ها مهم نیست که کیفیت کار نهایتاً چگونه شود، بلکه شرایط اقتصادی آنها را مجبور می‌کند در اسرع وقت متنی را بنویسند و آنچنان که باید و شاید برای تولید یک اثر زمان صرف نکنند. اگر در حوزه فیلمنامه سرمایه‌گذاری بیشتری از دیگر حوزه‌ها صورت گیرد، کیفیت آثار متفاوت خواهد بود.
 
لزوم راه‌اندازی شورای پژوهشی برای تولیدات دینی

تهیه‌کننده فیلم دفاع مقدسی «شور شیرین» در پاسخ به سؤالی دیگری مبنی بر اینکه چرا نبود کیفیت پیرامون آثار دینی بیش از دیگر گونه‌های نمایشی است؟ توضیح داد: اهمیت موضوعات دینی به ویژه سوژه‌های قرآنی در حدی است که نمی‌توان از یک نویسنده انتظار داشت درباره یک موضوع یا دستور دینی اظهارنظر کند. در این زمینه حوزه‌های علمیه قادر هستند رابطه دو سویه‌ای با تلویزیون برقرار کنند، گرچه نباید این همکاری را به مشاوره یا کارشناسی تقلیل داد بلکه باید یک شورای خِبره در این زمینه دخیل باشند که هم شرایط رسانه ملی و هم امکانات و افراد صدا‌وسیما را بشناسند تا بتوان با تسلط بر محدودیت‌ها و امکانات پیشنهادات را ارائه کرد. 

وی با اشاره به اینکه آثار دفاع مقدسی با کیفیت بهتری از آثار دینی در سینمای ایران تولید شده‌اند، اظهارنظر کرد: در حوزه سینمای دفاع مقدس بر خلاف فیلم‌های دینی آثاری بهتری ارائه شده است زیرا بسیاری از سازندگان این آثار در این زمینه تجربه میدانی داشته‌اند. در این حوزه هم آثار بی‌کیفیت تولید شده‌ است، اما آثاری که سازندگان آن جنگ را خوب لمس کرده‌اند، آثار با کیفیتی‌اند که با واقعیت هشت سال دفاع مقدس به خوبی همخوانی دارند.
 
اصغری در پایان تأکید کرد: لازم است به برخی روابط حاکم در رسانه ملی اشاره کرد که یکی از دلایل اصلی پایین آمدن کیفیت آثار نمایشی در تولیدات سیماست. در چند سال اخیر باب شده تنها عده‌ای سینماگر یا نویسنده مشغول به کار باشند. همین انحصارگرایی فرصت بروز استعداد‌ها را از افراد گرفته است و چرخه‌ای به وجود آورده که هر روز کیفیت آثار را کاهش می‌دهد. 
 
گفت‌‌و‌گو از داود کنشلو
 
انتهای پیام
captcha