تنها به برپایی نماز در مساجد اکتفا نشود/ نصیبمان از مداومت در مسجد رفتن چیست؟
کد خبر: 3836477
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
استاد و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز:

تنها به برپایی نماز در مساجد اکتفا نشود/ نصیبمان از مداومت در مسجد رفتن چیست؟

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد مرکز تخصصی نماز تأکید کرد: مساجد باید به یکی از مراکز مهم برای کرسی‌های آزاداندیشی تبدیل شوند و پاسخگوی جوانان در مسائل مختلف اندیشه‌ای باشد. در خیلی از مساجد کشور صرفاً به خواندن نماز اکتفا می‌شود و امام جماعت و هیئت امنا با کوتاهی‌های خود سبب کم‌رونقی آنها می‌شوند.

مساجد پایگاه کرسی‌های آزاداندیشی شوند/ اختلاف، بلا استحجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر وحیدی، استاد و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز، در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: در روایات آمده است اگر کسی در رفتن به مسجد مداومت داشته باشد، یکی از هشت چیز یا همه آن‌ها نصیب او خواهد شد که از آن جمله است: رفیق خوب و دوستی که در رسیدن به امور خدایی برای او سودمند و مفید است؛ دانش و علم تازه؛ دلیل محکم برای تقویت و اعتقاد به مسائل دینی؛ رحمت مورد انتظار؛ سخنی که او را از هلاکت نجات می‌دهد؛ سخنی که او را هدایت کند؛ ترک گناه از ترس خدا و حیا برای پرهیز از گناه.

وی با بیان اینکه مسجد اگر واقعاً مسجد باشد بهترین پناهگاه بشر است، گفت: امروز مساجد از این کارکردها فاصله گرفته‌اند. معتقدم اشتیاق مردم به مساجد کم نشده بلکه بسیار زیاد است ولی ما مسجد را از خواص اصلی آن دور کرده‌ایم. با این همه اکنون مساجدی که به ویژگی‌های اصلی خود توجه دارند به صورت پرشور فعالیت می‌کنند.

وحیدی با تأکید بر اینکه مسجد باید برای نوجوان و جوان محل رفع مشکلات و رشددهنده معنوی و مادی آنان باشد، تصریح کرد: در خیلی از مساجد کشور صرفاً به خواندن نماز اکتفا می‌شود و امام جماعت و هیئت امنا با کوتاهی‌های خود سبب کم‌رونقی مساجد می‌شوند.

راهکارهای جذب جوانان به مساجد

استاد مرکز تخصصی نماز بیان کرد: هیئت امنای مساجد در مباحث مدیریتی مسجد باید ذیل چتر امام فعالیت کنند و در امور مربوط به امام جماعت دخالت نکنند ولی امام هم حق کم‌کاری ندارد؛ زیرا راهبری مسجد را برعهده دارد و این کم‌کاری را هم نمی‌توان بر دوش هیئت امنا گذاشت.

وحیدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به ائمه جماعات فرمودند که نوآوری داشته باشید و منظور از نوآوری گذاشتن میز پینگ‌پنگ در مساجد نیست، اظهار کرد: ایشان فرمودند که مراد از نوآوری زدن حرف نو و جدید و متناسب با نیاز و درک مردم در مساجد است.

این محقق مرکز تخصصی نماز ادامه داد: امام جماعت باید اهل مطالعه و به‌روز باشد و در این راه از متخصصان علم و اندیشه نیز کمک و مشورت بگیرد. برنامه‌های جذاب هفتگی در مساجد برنامه‌ریزی کند؛ یک شب در هفته می‌تواند وقت مسجد در اختیار خانواده‌های شهدا و خاطرات شهدا قرار گیرد و از جانبازان و ایثارگران برای این منظور دعوت شود. همچنین یک شب برای مباحث تفسیر قرآن و یک شب برای بیان معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اختصاص داده شود و همچنین فرصتی برای پاسخگویی به سؤالات اقشار مختلف به ویژه جوانان ایجاد شود.

مساجد پایگاه کرسی‌های آزاداندیشی شوند

وی با تأکید بر لزوم پاسخگویی به مساجد اظهار کرد: مساجد باید به یکی از مراکز مهم برای کرسی‌های آزاداندیشی تبدیل شوند و جوانان پرسش‌های فرهنگی و دینی خود را به مساجد بیاورند و پاسخ خود را هم در این محل معنوی دریافت کنند، عدالت خدا را زیرسؤال ببرند، از ولایت فقیه، معاد و ائمه جماعات هم باید پاسخ قانع‌کننده و مستدل داشته باشند؛ اگر جوانی بگوید ما فارسی‌زبان‌ها چرا باید نماز را به عربی بخوانیم و به فارسی نخوانیم باید او را قانع کنیم وگرنه شبهات در اذهان آن‌ها خواهد ماند.

وحیدی با بیان اینکه باید مسجد به پایگاهی برای رفع مشکلات اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: امور مرتبط با ازدواج، رسیدگی به فقرا و رفع مشکلات قشرهای مختلف تا جای ممکن باید از طریق مساجد انجام شود و حتی کمک به رونق تولید و برخی امور اقتصادی از طریق مساجد انجام شود، مانند خرید چرخ خیاطی برای بانوان بی‌بضاعت.

این محقق و استاد حوزه با بیان اینکه ائمه جماعات برای رساندن مسجد به کارکردهای واقعی خود باید همه وقت خود را صرف امور مسجد کنند، اضافه کرد: این مسئله مستلزم تامین معیشتی امام جماعت است. بنابراین بخش‌های دیگر هم باید نسبت به این مسئله انجام وظیفه کنند تا امام جماعت با فراغ بال بیشتری بتواند به این کار بپردازد.

اختلاف در مساجد بلاست

وحیدی در پاسخ به سؤالی در مورد وجود اختلافات در میان مسئولان مساجد در اغلب مساجد تصریح کرد: معتقدم همان طور که مردان در خانه مصداق قوامون علی النسا باید باشند، در مسجد هم همه مدیران باید زیرنظر امام فعالیت کنند، بانی مسجد، هیئت امنا، کانون‌های مساجد و بسیج و... اگر همه به حرف خدا گوش دهند و منیت‌ها کنار برود، اختلافات هم اندک خواهد. شد بنابراین وقتی امور تا حدود زیادی درست می‌شود که مسئولان مساجد اخلاص داشته باشند؛ امروز اختلافات در مساجد سبب بلا شده و باعث کمرنگ شدن نقش مسجد شده است.

وحیدی با اشاره به نقش مؤثر مسجدی‌ها برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد، ادامه داد: بنده به کرات با افرادی مواجه شده‌ام که به علت یک برخورد بد تا آخر عمر پا در مسجد نگذاشته‌اند و برعکس کسانی به علت یک برخورد مناسب به مسجد علاقه‌مند شده‌اند؛ بنابراین باید محیط مسجد را برای جذب فراهم کنیم و به هر کدام از کودکان و نوجوانان کارهای مدیریتی مانند مهر جمع کردن، بخش کفشداری، قند توزیع کردن، مکبری و اذان‌گویی و توزیع قرآن و ... را بسپریم تا با علاقه به مسجد بیایند و بدانیم این احترام و شخصیت قائل شدن برای آنها بیش از سپردن کارها در روحیه آنان مؤثر است و سبب جذب آنان به مساجد و بها دادن به شخصیت آنان خواهد شد.

انتهای پیام 

captcha