افتتاح ۷۵۱ پروژه به‌مناسبت هفته دولت در استان مرکزی
کد خبر: 3836822
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶

افتتاح ۷۵۱ پروژه به‌مناسبت هفته دولت در استان مرکزی

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار مرکزی گفت: در هفته دولت سال جاری ۷۵۱ پروژه عمرانی و اقتصادی با حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده در استان مرکزی افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار این استان، روز گذشته، 31 مردادماه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته دولت در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در هفته دولت سال ۹۸ به تمام شهرستان‌های استان سفر خواهیم داشت. رویکرد سفرهای امسال بیشتر معطوف به روستاها و بررسی و رفع مشکلات روستاییان است.

وی با بیان اینکه در این هفته سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در روز شنبه و سفر یک وزیر به استان قطعی شده و همچنین از معاون اول رئیس جمهور نیز دعوت شده اما پاسخی برای قطعیت سفر دریافت نشده است، افزود: در هفته دولت امسال ۷۵۱ پروژه با حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه به تفکیک ۱۳۰ پروژه افتتاحی اقتصادی و ۶۲۱ پروژه افتتاحی عمرانی توسط بخش خصوصی و دولتی، افتتاح و عملیات اجرایی ۶۰ پروژه عمرانی نیز آغاز خواهد شد.

آقازاده گفت: پروژه‌های امسال سبب ایجاد ۷۳۴۴ شغل در استان خواهد شد که البته این رقم در سال گذشته ۴ هزار و ۳۳ شغل بوده است. میزان پروژه‌های افتتاحی سال گذشته ۶۰۹ پروژه با اعتبار هزینه شده ۸۱۹ میلیارد تومان بوده و میزان سرمایه‌گذاری امسال نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

استاندار مرکزی در خصوص عملکرد استان بیان کرد: در سال گذشته و ۵ ماهه سال ۹۸ عملکرد اقتصادی و صنعتی و کشاورزی استان قابل قبول بوده به طوری که در سال گذشته میزان صادرات استان از مرز یک میلیارد دلار در حوزه صادرات غیر نفتی گذشت.

آقازاده بیان کرد: سال گذشته مقرر شد دستگاه‌های اجرایی تعهداتی را در قبال  هپکو و آذرآب و واگن پارس داشته باشند که متأسفانه بخش اعظم این تعهدات انجام نشد و هنوز مشکلاتی در این واحدها وجود دارد البته شرکت هپکو و آذرآب در شرایط حساس‌تر و واگن‌پارس و ماشین‌سازی و ایرالکو در شرایط پایدارتری قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۳۲ درصد سهام آذر آب متعلق به بانک کشاورزی است، در واقع شرکت آذرآب بی‌صاحب مانده و شرایط حال حاضر این شرکت و مشکلات موجود به سبب سوء مدیریت سهامدار و بانک کشاورزی است، با توجه به پیگیری‌های انجام شده در تلاش هستیم تا هفته آینده بتوانیم حقوق خردادماه کارگران این شرکت را تسویه کنیم همچنین در تلاش هستیم دو ماه حقوق معوق هپکو نیز به‌زودی پرداخت شود.

استاندار مرکزی گفت: در سال ۹۷ و ۵ ماهه ۹۸ از نظر صنعتی و آرامش واحدهای صنعتی شرایط خوبی در استان حاکم شده و طبق آمار شورای امنیت در سه ماهه نخست امسال نسبت به ۳ ماهه سال قبل ۵ پله صعود برای استان ثبت شده است.

آقازاده بیان کرد: امیدواریم با گذشت زمان و کمرنگ‌تر شدن اثرات تحریم در داخل کشور تا پایان سال تمام فشارهای ناشی از تحریم پشت سر گذاشته شده و بتوانیم وارد شرایط بهتری از اقتصاد و تولید و تجارت شویم که البته نشانه‌های آن تا حد زیادی مشاهده می‌شود، تثبیت قیمت ارز نیز نوید می‌دهد که در حال دور زدن تحریم‌ها هستیم و امیدواریم علی‌رغم میل باطنی دشمنان این تحریم‌ها از بین بروند.

استاندار مرکزی در خصوص اعتبارات عمرانی ادامه داد: تخصیص اعتبارات عمرانی در سه ماه ابتدای سال جاری ۴۳ درصد بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته صفر بوده است.

آقازاده اضافه کرد:  در زمینه شیلات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد ایجاد شده و عملکرد این حوزه نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد بوده است، همچنین در زمینه تولید غلات در سال گذشته ۳۲۰ هزار تن تولید صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان تولید به بیش از ۳۷۰ هزار تن برسد. تا به امروز ۲۸۰ هزار تن گندم خریداری شده و امیدواریم تا اواخر شهریورماه این رقم به ۳۰۰ هزار تن برسد این در حالی است که خرید گندم در کشور ۲۰ درصد و در استان حدود ۵ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه درخصوص شورا و شهرداری گفت: شورا محل کار و خدمت بوده و محل مباحث سیاسی نیست. شورا و شهرداری صرف نظر از گرایش سیاسی باید خدمات انجام دهند، بنای ما در استانداری حمایت از شورا و شهرداری است و تا زمانی که خط خدمت آن‌ها ادامه داشته باشد این حمایت صورت خواهد گرفت.

استاندار مرکزی در خصوص سفر وزیر ارشاد نیز گفت: با توجه به اینکه حدود ۷ سال از سفر وزیر ارشاد به استان می‌گذرد، پیگیری‌های این سفر در حال انجام است.

انتهای پیام

captcha