نخستین مدرسه تابستانه خیر ماندگار برگزار شد
کد خبر: 3837065
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰

نخستین مدرسه تابستانه خیر ماندگار برگزار شد

گروه جامعه ــ نخستین مدرسه تابستانه خیر ماندگار با هدف آموزش راهبردی مؤسسات خیریه و سمن‌ها در زمینه‌های مدیریتی، مالی، نیروی انسانی و تحقیقاتی آغاز شد.

نخستین مدرسه تابستانه خیر ماندگار آغاز شدبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد خیریه راهبری آلاء؛ مرحله اول نخستین مدرسه تابستانه خیرماندگار ویژه مدیران، کارکنان و داوطلبان مؤسسات خیریه و سمن‌ها به همت بنیاد خیریه راهبری آلا و مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، سازمان داوطلبان هلال احمر، دانشگاه اصفهان، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، ویکی نیکی و اداره کل ورزش جوانان استان تهران، طی روزهای 31 مردادماه و یکم شهریورماه، برگزار شد.

سازمان اوقاف و امور خیریه؛ تسهیل‌گر امور نیکوکاری در کشور 

رضا معممی‌‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین افتتاحیه نخستین مدرسه تابستانه خیرماندگار ویژه مدیران، کارکنان و داوطلبان مؤسسات خیریه و سمن‌ها گفت: امروز بعضی افراد برخلاف سبک و سیره پیامبران و ائمه اشتباهاتی را نسبت به حیوانات مرتکب می‌شوند، ما با مطالعه تاریخ ادیان می‌بینیم حیوانات در تعالی بشر نقش داشته‌اند، به عنوان مثال، در زمان حضرت ابراهیم(ع)، مردم برای خدایان و رب‌النوع در صورت رسیدن به حوائج، فرزندان خود را قربانی می‌کردند. خداوند متعال ضمن آزمون حضرت ابراهیم(ع) و امام قرار دادن ایشان با تدبیری مانع کشتن فرزندان شد و گوسفند را جایگزین ذبح انسان‌ها فرمود.

مععمی‌مقدم در ادامه با اشاره به رفتار حضرت موسی(ع) با گوسفند رمیده از گله و این که این رفتار حضرت موسی(ع) زمینه مبعوث شدن ایشان به پیامبری شد، افزود: ممانعت امام رضا(ع) از کشتن آهو در واقع یک کار اجتماعی در عرصه محیط زیست است و برای ما در حوزه تنظیم رفتارمان‌ با حیات وحش الگو است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان کرد: راه‌اندازی مرکز امور خیریه، متشکل‌سازی خیریه‌ها، تقویت و ارتقای دانش علمی به جای دانش صرف تجربی، حمایت از خیریه‌ها و تعامل هرچه بیشتر سازمان اوقاف و امور خیریه با خیرین و خیریه‌ها از رویکردها و تدابیر ریاست سازمان است که اثرات و برکات آن در آینده نمایان می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز افق و انجام کار اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه شاخص، بستری برای حضور خیریه‌ها در ذیل عترت، ضمن نورانی‌تر کردن امور خیر، کار را وسیع و با برکت‌تر می‌کند.

معممی‌مقدم در ادامه با اشاره به تهیه و توزیع بیش از ۳۰ هزار بسته تحصیلی برای دانش‌آموزان نیازمند توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سال جاری اظهار کرد: موقوفات موجود دارای ۳۳۱ هزار نیت هستند که در ۸۰۴ عنوان کلی تجمیع شده است که ۲۷۷ مورد آن در حوزه خیریه و ۲۰۰ عنوان در سرفصل اجتماعی است و بیش از ۶۰ درصد واقفان در حوزه خیریه و اجتماعی اهتمام داشته‌اند.

معممی‌مقدم در ادامه اظهار کرد: رویکرد ریاست جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در سازمان تقویت و انجام کارهای تسهیل‌گری در حوزه خیر و خیریه‌ها است و آغوش سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای خیریه‌ها باز است. امید است با کارهای زیربنایی که در سازمان در حال اجراست ما بتوانیم نقش حمایتی خود را در حوزه خیر و خیرین تقویت کنیم و در این حوزه مداخله‌گر نبوده و نقش تهسیل‌گری خواهیم داشت.

گامی برای پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشی فعالان حوزه خیر

محمد طاهانژاد، دبیر اجرایی نخستین دوره مدرسه تخصصی خیرماندگار با اشاره به تجربه بنیاد آلا در برگزاری دو دوره همایش ملی خیرماندگار، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه فعالان حوزه‌های امور خیر در کشور و تعامل و ارتباط با خیریه‌ها و سمن‌های فعال کشور بیان کرد: براساس تبادل نظر و انتقال تجارب انجام شده بین بیناد آلا و دیگر مراکز خیریه فعال در سطح کشور برخی از نقاط ضعف و قوت و همچنین نیازها خیریه‌های کشور شناسایی و احصا شد و ماه حصل آن تأسیس و راه‌اندازی مرکز مشاوره تخصصی امور خیر کشور شد.

طاهانژاد تصریح کرد: هر خیریه و یا هر فرد نیکوکار که در مسیر و اجرای روش‌های خود اشکال و ابهام دارد می‌تواند با مراجعه به این مرکز از تجارب و نظرات کارشناسان خبره و با تجربه این مرکز بهره‌مند شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این حوزه این بود که غالب افرادی که در مؤسسات خیریه فعالیت می‌کنند از اطلاعات کافی برای فعالیت در این حوزه برخوردار نیستند و از طرف دیگر دوره‌ای برای آموزش این مباحث به صورت منسجم در کشور شاید وجود ندارد و به همین منظور دوره منسجم مدرسه تخصصی خیرماندگار شکل گرفت.

طاهانژاد با بیان اینکه این دوره ماهیتی مهارتی داشته و به منظور پرورش نیروی خلاق و مبتکر در مدیریت فعالیت‌های داوطلبانه، از سوی بنیاد خیریه آلا برگزار می‌شود، افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف مشترک بنیاد خیریه راهبری آلا، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بهبود عملکرد و افزایش کارایی و بهره‌وری مؤسسات خیریه و سمن‌های کشور از مسیر ارتقای مهارت‌های نیروی انسانی است، نخستین دوره عمومی مدرسه تخصصی «خیر ماندگار» با هدف آموزش و توانمندسازی مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه داوطلبی اجرا می‌شود.

رهبری هنر نفوذ بر زیردستان برای تحقق آرمان‌ها و اهداف سازمان است

هرمز کیخانزاده، مدرس کارگاه رهبری کارا و الهام‌بخش در مؤسسات خیریه و سمن‌ها در این کارگاه با اشاره به نقش‌های یک مدیر موفق در خیریه‌ها و سمن‌ها بیان کرد: رهبری یکی از پنج وظیفه اصلی مدیران محسوب می‌شود. رهبری یعنی هنر نفوذ بر زیردستان به نحوی که آن‌ها به‌صورت داوطلبانه و از روی رغبت فعالیت‌های از پیش تعیین‌شده‌ای را در چارچوب اهداف معینی انجام دهند.

کیخانزاده افزود: رهبری فرایندی است که مدیریت می‌کوشد با ایجاد انگیزه و ارتباطی مؤثر انجام سایر وظایف خود را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب کند؛ بنابراین رهبری جزئی از مدیریت است و این وظیفه مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل نیز از وظایف مدیر است.

وی تصریح کرد: مهمترین نکته در رهبری نفوذ و اثرگذاری است. اصولاً قدرت عبارت است از توانایی اعمال نفوذ بر دیگران و نفوذ عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیر مستقیم باعث تغییر در رفتار یا نظرات دیگران می‌شود. رهبری با نفوذ بر دیگران تحقق می‌یابد و نفوذ نیز از قدرت سر چشمه می‌گیرد.

وظایف داوطلبان در سازمان باید شفاف و ملموس باشد

همچنین حسام نراقی، مدرس کارگاه جذب و مدیریت نیروهای داوطلب که در روز دوم برگزاری مدرسه تخصصی خیرماندگار برگزار شد، بیان کرد: افراد داوطلب گاه شالوده سازمان را تشکیل می‌دهند و گاه صرفا کارهای جانبی مثل ارسال نامه و پیام و نظافت دفاتر را بر عهده دارند. در هر صورت، باید این افراد را جدی گرفت، در جذب آن‌ها مانند جذب کارکنان حقوق‌بگیر عمل کرد و با آن‌ها همچون عضوی جدایی‌ناپذیر از سازمان رفتار کرد.

نراقی تصریح کرد: در صورت تعمق و تأمل بیش‌تر درباره کار درخواستی از داوطلبان، تشریح دقیق وظایف و توضیح دلایل نیاز به کار داوطلبانه، مشکلی در یافتن افراد مناسب برای همکاری با سازمان و پیام‌رسانی درباره سازمان و فرصت‌های کار داوطلبانه وجود نخواهد داشت.

یادآوری می‌شود، کارگاه‌های روش‌های تأمین مالی و روابط عمومی و نقش آن در پیشبرد اهداف مؤسسه‌های خیریه و سمن‌ها، ذیل نخستین دوره مدرسه تخصصی طی روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریورماه، برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha