اخبار معارفی رسانه‌ها/ اجرای جدیدترین اثر گروه محمدرسول‌الله‌(ص)
کد خبر: 3837138
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴

اخبار معارفی رسانه‌ها/ اجرای جدیدترین اثر گروه محمدرسول‌الله‌(ص)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، دوم شهریورماه می‌توان به اجرای جدیدترین اثر گروه محمدرسول‌الله‌(ص) در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهمترین اخباری که طی امروز شنبه، دوم شهریورماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، می‌توان به خبر اجرای جدید‌ترین اثر گروه محمد رسول الله(ص) که در حرم مطهر ثامن‌الائمه حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) تولید و ضبط شد، اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، دوم شهریورماه و تا ساعت 15 تعداد سه خبر با عناوین «پرونده «ما و آنچه مسئله فردید بود»|صدرایی‌ها گرفتار ضعف بنیادین در برابر تمدن مدرن هستند/ اندیشه فردید ظرفیت مناسبی برای شناخت حقیقت تمدن غرب است»، «حدیثی که باید آن را با آب طلا نوشت» و ««هفتاد و دو آموزه عاشورایی»؛ دستورالعمل‌های سبک زندگی در کلام سیدالشهدا(ع)» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار در حوزه عترت قرار داشته و از خبر تخصصی قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست.
یکی از اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم که عنوان ««هفتاد و دو آموزه عاشورایی»؛ دستورالعمل‌های سبک زندگی در کلام سیدالشهدا(ع)» دارد، اگرچه در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد، ولی به لحاظ اینکه در رابطه با سیره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) منعکس شده، خبری قابل تأمل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام «سیدمحمد شفیعی مازندرانی» در تازه‌ترین تألیف خود به درس‌ها،‌ عبرت‌ها و نکات آموزنده واقعه عاشورا پرداخته است. کتاب «هفتاد و دو آموزه عاشورایی» حاصل تحقیق و تتبع حجت‌الاسلام شفیعی در واقعه عاشوراست که با دیده‌و‌رزی در روایات و احادیث مربوط به آن واقعه در 72 بخش با ذکر روایت‌های تاریخی و احادیثی از امام حسین(ع) آموزه‌های مختلفی را تببین و تشریح کرده است. همان‌گونه که نویسنده در مقدمه کتاب آورده معتقد است، درس‌ها و عبرت‌های زیادی در نهضت حیات‌آفرین عاشورا وجود دارد و شاهنامه‌ای حماسه‌ای است که هر خط آن هزاران نکته درس‌آموز دربردارد.
کتاب هفتاد و دو آموزه عاشورایی با زیرعنوان «دستورالعمل‌هایی در باب سبک زندگی اسلامی: شامل رهنمودها و احادیث مختلف حضرت ابی‌عبدالله‌الحسین(ع)» منتشر شده است و مناسب مخاطبانی است که به‌دنبال درک تازه‌ای از عاشورا هستند. حجت‌الاسلام شفیعی در مقدمه می‌گوید: «این کتاب حاوی 72 پیام از سالار شهیدان جهان به‌عنوان آموزه‌های عاشورایی است که درباره هر کدام به شرح کوتاهی پرداخته‌ایم تا دست‌مایه ناچیزی باشد برای محققان و مبلغان عاشورایی»».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 128 قرآن کریم توسط مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور مصری، همانند ایام گذشته و طبق روال معمول خبرگزاری فارس، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی این خبرگزاری است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «جهادگران بیت‌الاحزان ۲۴۳ حافظ کل قرآن در یک سال تربیت کردند»، «برگزاری دوره‌های سبک زندگی اسلامی ویژه عموم مردم»، «شباهت‌های جالب حضرت مریم با «میریام» خواهر حضرت موسی(ع)»، «جدید‌ترین اجرای گروه محمد رسول الله(ص) در حرم امام رضا(ع)» و «کمپین مردمی «رسم ابرار» شکل گرفت/ اعطای هزینه افطار به نیازمندان» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که بخشی از این اخبار قرآنی بوده و بخش دیگری از اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «جدید‌ترین اجرای گروه محمدرسول الله(ص) در حرم امام رضا(ع)» کرده که خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اعضای گروه مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن محمد رسول‌الله(ص) با حضور در صحن و سرای آستان امام رضا (ع) به اجرای برنامه و ضبط آن جهت پخش از رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها کردند.
مناجات و هم‌خوانی، اثری در وصف امام رضا(ع) و دو اثر در با موضوع غدیر از جمله این آثار است که توسط گروه محمدرسول الله(ص) اجرا و ضبط شد.
این آثار در صحن‌های انقلاب، جامع رضوی، جمهوری اسلامی، گوهرشاد و آزادی و نیز رواق‌های امام خمینی (ره)، دارالحجه، دارالمرحمه و دارالقرآن حرم امام رضا (ع) تولید تصویری شد اجرا و ضبط شد».
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «اولین دوره مسابقه ملی کتابت قرآن کریم برگزار می شود» است که مربوط به روز 31 مردادماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز هیچ خبری بروی این خروجی منعکس نشده است.
تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «مهمترین کتب کلامی در اثبات ولایت بلافصل علی بن ابیطالب(ع)» دارد، مربوط به روز 29 مردادماه بوده و از آن زمان تا به امروز نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
«با مداحان نجومی‌بگیر برخورد می‌شود»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا به این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است. این خبر در حوزه عترت قرار دارد و خبری قرآنی نیست.
ایسنا
«خانه‌هایی به وسعت دریا ...»،‌ «تبلیغ مبتنی بر دغدغه‌های مردم موثر است»، «همایش ملی «اخلاق علمی و اخلاق کاربردی» با محوریت اندیشه‌های بوعلی سینا برگزار شد»، «ثبت نام ۶هزار نفر برای اربعین در یک روز» و «برگزاری مراسم پایانی جشنواره کتابخوانی رضوی»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که در میان آن‌ها خبری از اخبار تخصصی قرآنی نبوده و تمام اخبار امروز این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت سه خبر با عناوین «ویژگی پرهیزگاران از منظر رسول خدا (ص) چیست؟»، «اولین «سوگواره حماسی اربعین» برگزار می‌شود» و «استفتائات از رهبری درباره وضو و غسل با موی مصنوعی و شرط ضمن عقد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و اغلب در حوزه معارفی عترت انتشار یافته‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «سوگواره حماسی اربعین» برگزار می‌شود» دارد، مربوط به سخنان مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیر مرکز آفرینش‌های هنری بسیج بوده و در رابطه با مراسم عظیم اربعین حسینی منعکس شده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «مصطفی زیبایی نژاد مدیر مرکز آفرینش‌های هنری بسیج از برگزاری اولین سوگواره شور حماسی اربعین حسینی خبر داد و گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در موضوع اربعین حسینی و بیانیه گام دوم انقلاب بر آن شدیم، این سوگواره را امسال قبل از اربعین حسینی و باهدف سمت‌وسو و جهت دادن به تولیدات هنری اربعین حسینی و هم‌افزایی و استفاده از تولیدات در حماسه اربعین حسینی برگزار نماییم.
وی در ادامه با اشاره به بخش‌های مختلف این سوگواره اظهار داشت: این بخشنامه در ۵ بخش شعر و ادبیات، نما و نوا، هنر‌های تجسمی، هنر‌های دیجیتال و اجرا‌های پاتوقی که هرکدام تعدادی زیر بخش‌دارند با موضوعات اربعین و مقاومت اسلامی، اربعین و اتحاد مسلمین، اربعین زمینه‌ساز ظهور، اربعین و میزبانی عراقی‌ها و اربعین و تمدن نوین اسلامی برگزار خواهد شد».
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر با عنوان «کشتن یک مسلمان گناهی بزرگ‌تر از ویران کردن جهان است» را منتشر کرده که مربوط به انتشار کتاب «فتوا پیرامون تروریسم» اثر شیخ‌الاسلام محمدطاهر القادری از علمای اهل تسنن پاکستان بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «کتاب «فتوا پیرامون تروریسم» در 18 فصل تنظیم شده است. پس از پیشگفتار و مقدمه نویسنده هفت پرسش را مطرح کرده و پاسخ آن‌ها را داده است. معنای اسلام؛ حرمت کشتار جمعی مسلمانان؛ حرمت کشتار بی‌محابا و یکسره غیرمسلمانان و شکنجه آنان، حرمت دهشت‌افکنی علیه غیرمسلمانان حتی در دوران جنگ، در حفاظت از زندگی، اموال و عبادتگاه‌های غیرمسلمانان، غیرشرعی بودن تحمیل عقیده‌ای بر دیگران، اصول قانونی حقوق بنیادین شهروندی غیرمسلمان، حرمت شورش علیه کشورهای اسلامی، یاغی‌گری: سنگینی و مجازاتش، جایگاه مشروع مبارزه علیه دولتی فاسد، فتواها و اظهارات رهبران، اظهارات علمای سلفی معاصر علیه دهشت‌افکنان، رنج خوارج دهشت‌افکنان عصر حاضر، گفتارهای نبوی در مورد دهشت‌افکنان خارجی، فرمان نبوی که غوغای خوارج باید برچیده شود، نام پیشوایانی که خوارج را کافر دانسته‌اند، دهشت‌افکنان عصر ما همان خوارجند، روش مسالمت‌آمیز ستیز اجتماعی و سیاسی فصل‌های کتاب را شامل می‌شود».
میزان
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «جمعه در اسلام به معنای روز عبادت و نزدیکی بنده به پروردگارش است/ظهور امام زمان (عج) ظهور حق علیه باطل است» است که مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه انعکاس داده نشده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز مطلبی با عنوان «خیانت در بیت‌المال و آثـار آن» به قلم محمدرضا قربانی مقدم را در صفحه معارف خود منتشر کرده که به موضوع بیت‌المال مسلمین و مسئله آثار خیانت در آن با استناد به آیات الهی قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) پرداخته و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «از جمله قوانین فطری بشری، امانتداری است که در تقابل با خیانت قرار می‌گیرد؛ زیرا انسان‌ها به‌طور فطری آفریده‌های حق‌شناس، عادل، صادق، امین و وفا کننده هستند و به این امور گرایش داشته و از نقیض آنها یعنی باطل، ظلم، کذب، خیانت و پیمان‌شکنی ‌گریزانند؛ مگر آنکه فطرت آنان با اموری چون هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی دفن شده باشد که در این صورت بر خلاف فطرت رفتار کرده و نه تنها به دیگران ظلم روا می‌دارند، بلکه بر اساس آموزه‌های قرآن، در گام اول به خودشان ظلم کرده و شقاوت ابدی را برای خویش رقم می‌زنند.
از نظر آموزه‌های قرآن، برخی از انواع خیانت‌ها از برخی دیگر بدتر هستند؛ زیرا نه تنها تأثیرات منفی بر جان فرد می‌گذارند، بلکه موجب فساد در زمین و تباهی اهداف آفرینش می‌شود. مرتکبین چنین خیانت‌هایی به‌عنوان «مفسدان فی‌الارض» معرفی می‌شوند و عذاب‌های دنیوی به‌عنوان مجرم و اخروی به‌عنوان گناهکار برای آنان خواهد بود. در مطلب پیش‌رو دیدگاه اسلام درباره خیانت در بیت‌المال و آثار آن بررسی شده است.
واژه خیانت از ریشه عربی «خ و ن» به رفتار شخصی گفته می‌شود که به‌عنوان امین چیزی در اختیارش قرار می‌گیرد، ولی او به شکل مخفیانه و نهانی به تعهدات خویش در قبال آن عمل نمی‌کند و با تصرفات خلاف امانت از جمله کم‌ کردن، افساد کردن، اختلاس‌ کردن، کلک، غدر، غش، عدم استرداد چیز و مانند آنها در امانت، خیانت می‌ورزد.
پس واژه خیانت متضمن اموری چون «نقض در امانت به شکل نهانی» است، به گونه‌ای که شخص امین به ظاهر همان کاری را انجام می‌دهد که به‌عنوان امین، مکلف و موظف به انجام آن است؛ اما در باطن بر خلاف تعهدات و تکالیف، عمل کرده و بی‌آنکه کسی متوجه باشد، نقض‌پیمان می‌کند.
خدا در قرآن برای خیانت، آثار زیانباری را بیان می‌کند تا شخص بداند در راهی گام بر‌می‌دارد که سرانجام آن بدفرجام خواهد بود و ممکن است حتی در دنیا بهره‌ای از خیانت خود نبرد».
انتهای پیام

captcha