برطرف شدن مشکل همزمانی نمایشگاه قرآن و کتاب/ احتمال برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در تهران
کد خبر: 3837143
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
عبدالهادی فقهی‌زاده خبر داد:

برطرف شدن مشکل همزمانی نمایشگاه قرآن و کتاب/ احتمال برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه احتمال دارد نمایشگاه قرآن در سال 99 به جای تهران در تبریز و در ابعادی شایسته برگزار شود، گفت: با توجه به انتقال نمایشگاه کتاب به فصل پاییز، از این پس شاهد تعارض زمانی نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب نخواهیم بود.

برطرف شدن مشکل همزمانی نمایشگاه قرآن و کتاب / احتمال برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در تهران

به گزارش ایکنا؛ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوم شهریورماه با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به تشریح برخی فعالیت‌های این معاونت طی سال پرداخت.
وی در بخشی از سخنان خود به نمایشگاه بین‌المللی قرآن و همچنین کاهش اعتبارات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت:‌ کاهش اعتبارات به علت فشارهای اقتصادی هرگز به معنای کاهش فعالیت ما نبوده و اقداماتی داشته‌ایم که با برکت بوده و توانسته در برخی جنبه‌ها که قبلاً حضور نداشته‌ایم وارد شویم و پیش هم برویم.

برطرف شدن مشکلات اعتباری با جذب مشارکت
فقهی‌زاده در ادامه به ابلاغیه رئیس جمهور اشاره کرد که در آن از دولت جمهوری اسلامی خواسته شده است تا در زمینه دینی و فرهنگی هیچ‌گونه کاهش تصدی و مسئولیت نداشته باشد و افزود: این نکته مهمی است که نشانگر رویکرد عمومی مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی در قبال فعالیت‌های دینی و فرهنگی است. این ابلاغیه در سال 97 و 98 مورد تأکید قرار گرفته است و لذا بر اساس آن در این حوزه هیچ مسئولیتی کاسته نخواهد شد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در زمینه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم احساس می‌کردیم با مشکلات اعتباری مهمی دست و پنجه نرم کنیم و دور از ذهن نبود، اما لطف خدا و همراهی دوستان باعث شد تا جلب مشارکت مهمی در این زمینه داشته باشیم و در کنار انجام برخی فعالیت‌ها درآمد نیز داشته باشیم تا فقط به تخصیص اعتبارات دولتی تکیه نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: بر همین اساس توانستیم از برخی بانک‌ها و مراکز مهم فرهنگی خارج از دولت مشارکت بگیریم و در جهت هم‌افزایی مشارکت داشته باشیم،‌ لذا نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال برای نخستین بار به صورت مشارکتی برگزار شد.

فقهی‌زاده در ادامه این بخش از سخنان خود با تأکید بر اینکه کم و کیف نمایشگاه بین‌المللی قرآن در دوره اخیر به مراتب از سال‌های قبل بهتر بود، گفت: ما در این دوره یک سوم هزینه نمایشگاه را به صورت مشارکت تأمین کردیم. یعنی حدود هفت میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه کردیم و در کنار آن دو میلیارد و 400 میلیون تومان نیز مشارکت جذب شد و درآمد تأمین کردیم. با تمام این تفاسیر نمایشگاه امسال را مجموعاً و با وجود افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها ارزان‌تر از سال قبل اجرا کردیم.

احتمال تغییرات در نمایشگاه سال 99 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امیدوار هستیم در سال آینده نمایشگاه قرآن را صرفاً در استان دیگری به جای تهران برگزار کنیم، افزود:‌ ممکن است در دوره جدید نمایشگاه قرآن تنها در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز به صورت بین‌المللی برگزار شود و البته این احتمال هم وجود دارد که همچون سال گذشته دو نمایشگاه را شاهد باشیم که یکی در تهران و دیگری در تبریز دایر می‌شود. اگر قرار باشد در تهران نیز نمایشگاه برپا شود، مطمئناً در مصلی خواهد بود، اما اگر در تهران نباشد، امیدواریم بتوانیم در ابعاد شایسته چنین نمایشگاهی را در تبریز برگزار کنیم و استان‌های همدان، آذربایجان‌غربی و اردبیل نیز به عنوان استان‌های معین انتخاب شوند.

رفع تداخل زمانی نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب 
فقهی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث تداخل نمایشگاه قرآن با نمایشگاه کتاب اشاره و با تأکید بر برطرف شدن این مشکل در سال 99، گفت:‌ مشکل همزمانی یا قرب زمانی دو نمایشگاه کتب و قرآن را در سال 97 و 98 داشتیم که با موفقیت سپری شد. در سال 99 هیچ مشکلی نداریم چون نمایشگاه کتاب در این سال به جای فصل بهار در فصل پاییز برگزار خواهد شد، لذا نمایشگاه قرآن بدون هیچ معارض زمانی و بدون ترس از همزمانی با آن رویداد فرهنگی بزرگ برگزار خواهد شد. در دوره جدید حتی ممکن است نمایشگاه قرآن چند روز قبل از ماه رمضان شود و تا نیمه ماه مبارک و میلاد امام حسن مجتبی(ع) ادامه داشته باشد.

تشریح وضعیت جشنواره‌ها 
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به جشنواره‌هایی که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: یکی از ادارت کل این معاونت، اداره کل تبلیغ و ترویج است که به صورت عمده متکفل برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی آیات بوده است. این جشنواره تا قبل از سال 96 به جشنواره‌های هنری شناخته می‌شد. جشنواره عکس آیات، ‌نقاشی خط، نقاشی، فیلمنامه‌نویسی، تئاتر و... که در استان‌های مختلف بعضاً ملی و بینی‌المللی بوده است.
فقهی‌زاده تصریح کرد:‌ از آغاز سال 97 تغییر گرایشی در برگزاری این جشنواره‌ها به وجود آمد و آنها را از جشنواره‌ای صرفاً هنری تغییر داده و به جشنواره‌ای علمی، پژوهشی و فرهنگی تبدیل کرده‌ایم. جشنواره چهلچراغ آسمانی یکی از آنهاست که به تولید محتوا در فضای مجازی اختصاص دارد. در این جشنواره که اختتامیه آن تیرماه امسال برگزار شد، بیش از 1000 اثر دریافت شد و امیدوار هستیم بتوانیم آن را به صورت دو سالانه ادامه دهیم.
وی یکی دیگر از جشنواره‌های مهمی که به همت این معاونت برگزار می‌شود را جشنواره حکمت و نیایش معرفی کرد و گفت: این جشنواره در رثای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است. همچنین برای نخستین بار جشنواره دو سالانه و بین‌المللی کتاب برگزیده نهج‌البلاغه را نیز برگزار کرده‌ایم. در این جشنواره که با مشارکت معاونت و بنیاد نهج‌البلاغه برگزار شد، بیش از 1000 اثر بین‌المللی دریافت شد.
فقهی‌زاده با بیان اینکه امسال نیز جشنواره نهج‌البلاغه را در استان خوزستان در کنار سایر جشنواره‌های هنری برگزار خواهیم کرد، گفت: تمامی جشنواره‌های آیات را به صورت مشترک با ادارات استانی برگزار می‌کنیم، به این صورت که نیمی از اعتبارات را استانداری و نیمی هم معاونت تقبل می‌کند که مجری معاونت و اداره کل استانی است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی و هیئت رسیدگی به امور موسسات پرداخت و گفت: یک ارگان حاکمیتی در این زمینه صدور مجوز به موسسات مسئولیت مستقیم و جدی دارد و آن هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، هیئت صدور مجوز برای همه موسسات فرهنگی اعم از هنری، سینمایی، رسانه‌ای و قرآن و عترت خواهد بود.

تأکید بر متخصص بودن اعضای هیئت رسیدگی به موسسات 
وی با بیان اینکه عنوان این هئیت «هیئت رسیدگی به موسسات فرهنگی» است،‌ گفت: هیئت دارای شاخه‌های است و اعضای آن نیز از شخصیت‌های علمی و فرهنگی وهنری هستند که در معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد پخش شده‌اند. رئیس محترم هیئت رسیدگی مرکزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اعضای آن هم معاونان تخصصی هستند، اگر نیاز به کار تخصصی ویژه باشد باید در هیئت‌های رسیدگی فرعی که در نظر گرفته شده است، مورد بررسی قرار بگیرد تا نهایتاً در هیئت رسیدگی مرکزی مصوب، تغییر کند یا رد شود.

استقبال از ادغام اتحادیه‌های قرآنی 
فقهی‌زاده در ادامه به موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی نیز اشاره و اظهار کرد: ما از ادغام اتحادیه‌های قرآنی مردم‌نهاد استقبال می‌کنیم و آن را گامی در جهت هم‌افزایی قلمداد می‌کنیم که امیدواریم زمینه‌ای برای رفاقت و همدلی بیشتر باشد و در نهایت نیز منجر به هم‌افزایی شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سیاست این معاونت در حمایت از موسسات قرآن اشاره و اظهار کرد: موسسات پرشماری از موسسات فرهنگی کشور به نام مراکز فرهنگی قرآن وعترت فعالیت دارند که عمدتاً با مناعت طبع و با کمترین چشمداشت به کمک‌های دولتی فعالیت می‌کنند. به نوبه خودم به عنوان کمترین عضو جامعه قرآنی از این موسسات تقدیر می‌کنم.

حمایت‌ها از موسسات 
وی با بیان اینکه موسسات قرآنی کمترین حمایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند،‌ بیان کرد: در نظامی که برآمده از آموزه‌های قرآنم کریم و شهیدان که درس آموختگان کلام وحی هستند، طبیعی است که انتظار حمایت دولتی وجود داشته باشد و دولت بتواند در برخی جهات برای آنها تکیه‌گاه باشد. ما در دو جنبه از این موسسات حمایت می‌کنیم. اولاً از گسترش بی‌حد و حصر کیفی موسسات حمایت داریم. اگر در دهه قبل بر افزایش کمی موسسات تأکید می‌شد،‌ در حال حاضر سعی داریم موسسات را از نظر کیفی رشد دهیم. تلاش خواهیم کرد تا موسسه غیرفعال یا فعال یا تعطیل شود، چون ممکن است راه حمایت از موسسات دیگر را ببندد.
فقهی‌زاده در پایان اظهار کرد: حمایت‌های آموزشی از موسسات، حمایت دیگری است که برای موسساتی که فعالیت گسترده‌ای در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم دارند، در نظر گرفته شده است. امسال به حول الهی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در روز سوم بهمن ماه برگزار می‌شود و بر این اساس چهل روز از دو سال گذشته زودتر برگزار خواهد شد. حمایت دیگر از برنامه‌های شاخص موسسات است که در این مسیر، اگر این برنامه‌ها نوآورانه تلقی شود، از آنها حمایت خواهد شد.

انتهای پیام 

captcha