چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان برگزار می‌شود
کد خبر: 3837145
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷
۲۲ تا ۳۰ آذرماه برگزار می‌شود؛

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان برگزار می‌شود

گروه دانشگاه ــ چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان در 10 بخش، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر و کانون نمایش این دانشگاه، آذرماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ بر اساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی با رویکرد‌هایی همچون «توجه به نوآوری و خلاقیت در تمامی بخش‌ها»، «استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه تئاتر عروسکی (عروسک‌های رباتیک و ...)»، «خلق آثاری برآمده از فرهنگ و آیین ایرانی (با تکیه بر آیین‌ها، باورها، رسوم و اشکال نمایشی سنتی مانند خیمه شب بازی، پهلوان کچل و ... مناطق مختلف کشور با بهره‌گیری از زبان‌های محلی و بومی در کنار زبان فارسی)» و «توجه به مسئله محیط زیست در قرن بیست و یکم و نیز بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و ...)» و در بخش‌های زیر برگزار خواهد شد.

۱- تئاتر صحنه
این بخش که به صورت رقابتى است، شامل دو قسمت تئاتر عروسکی کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی بزرگسال می‌شود. متقاضیان شرکت در این بخش باید دانشجو یا فارغ‌التحصیل بعد از سال تحصیلى ۱۳۹۵ باشند. همچنین باید تقاضاى خود را به صورت فُرم تکمیل‌شده مربوط به جشنواره تا تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ به نشانی دبیرخانه ارسال کنند.

بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره؛ بازبینی و داوری تئاتر عروسکی کودک و نوجوان مستقل از تئاتر عروسکی بزرگسال خواهد بود. همچنین فرم جشنواره تا روز‌های آینده در صفحات مجازی در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

۲- نمایشنامه‌نویسى
متقاضیان شرکت در این بخش که بخشی رقابتی است، باید دانشجو یا فارغ‌التحصیل بعد از سال تحصیلى ۱۳۹۵ باشند. در این بخش نمایشنامه‌هایى مورد بررسى قرار خواهند گرفت که از سوی دانشجویان نگاشته شده و نباید پیش از این اجراى صحنه‌اى شده یا در جشنواره دیگرى شرکت کرده باشند.
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره؛ اگرچه مرزی میان نمایشنامه عروسکی و غیرعروسکی به معنای رایج آن وجود ندارد، اما در این بخش توجه ویژه به جنبه‌های فانتزی و فراواقعی متن‌ها موردنظر است.

۳- تئاتر محیطى و خیابانى
متقاضیان این بخش هم که رقابتی است باید دانشجو، یا فارغ‌التحصیل بعد از سال ۹۵ باشند. همچنین باید طرح کامل به همراه فُرم تکمیل شده مربوط به جشنواره را به دبیرخانه ارسال کنند. آخرین مهلت ارسال تا ۲۰ مهرماه ۱۳۹۸ است.
گفتنی است، بازبینى آثار هنرمندان شهرستان از طریق فیلم اجرا انجام خواهد شد. همچنین دانشجویان ملزم به ارائه پیشنهاد براى مکان مورد نظر اجرا هستند. با این حال، ستاد برگزارى جشنواره درصدد است تا فضاهاى خاصى را براى این بخش در نظر بگیرد. در فراخوان‌های بعدی این فضا‌ها معرفى خواهند شد.

۴- پژوهش و ترجمه
متقاضیان شرکت در این بخش نیز که از نوع رقابتی است، باید دانشجو یا فارغ‌التحصیل بعد از سال ۱۳۹۵ باشند. مقاله‌ها یا ترجمه‌هاى ارسالى نباید پیش از این چاپ شده و یا در سمینارهاى علمى داخلى یا بین‌المللى ارائه شده و آثار ارسالی نیز باید در قالب مقاله‌های تألیفی یا ترجمه‌شده توسط دانشجویان، نمایشنامه‌هاى ترجمه شده، کتاب‌هاى تألیفى یا ترجمه‌شده توسط دانشجویان و پایان‌نامه‌های دانشجویی باشند.

۵- پایان‌نامه‌های برتر
این بخش مربوط به فارغ‌التحصیلان سه سال اخیر است. متقاضیان این بخش می‌بایست فرم درخواست شرکت در جشنواره را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. این بخش از جشنواره چهاردهم، بخش عملی پروژه‌های نهایی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، گرایش نمایش عروسکی و نیز اجرا‌های صحنه‌ای که از گرایش‌های دیگر بوده و به اشکال نمایش عروسکی در اجرای خود توجه داشته‌اند، اختصاص می‌یابد.

۶- آثارمدرسین و استادان دانشگاه
این بخش جشنواره، به صورت جنبی و غیررقابتی اجرا می‌شود و جنبه آموزشی خواهد داشت. آثار اجراشده در این بخش در جلسات نقد و تحلیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین این بخش، ویژه اجرا‌های اعضای هیئت علمی و استادان مدعو دانشگاه‌ها است. قابل ذکر است که اساتید می‌توانند آثاری که قبلاً به اجرا درآمده است را در این بخش شرکت دهند.

۷- ساخت عروسک
در این بخش جشنواره، عروسک‌های ساخته‌شده با هرتکنیک و موضوعی قابل ارائه است. اولویت جشنواره در این بخش، به موضوعاتی همچون منظومه هفت پیکر نظامی و ادبیات دوران مشروطه اول و دوم از سال ۱۲۸۵تا ۱۲۹۹، اختصاص دارد. متقاضیان همچنین می‌توانند از مواد بازیافتی و دورریختنی‌ها نیز در ساخت عروسک استفاده کنند. آخرین مهلت ارسال آثار این بخش تا تاریخ ۲۰ آبان‌ماه سال جاری است.
یادآور می‌شود؛ آثار منتخب این بخش ازسوی داوران، در نمایشگاهی در ابتدای ورودی مراسم اختتامیه جشنواره چهاردهم به نمایش گذاشته خواهد شد.

۸- بخش بینا‌رشته‌ای (نمایش عروسکی در تعامل با دیگر رشته‌ها)
این بخش که به صورت رقابتی خواهد بود، رویکردی جدید است که در دوره چهاردهم پیش‌بینی شده و هدف از آن نزدیکی و تعامل میان سایر هنر‌ها از جمله مجسمه‌سازی، عکاسی، انیمیشن، موسیقی و نیز رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در تمام بخش‌های صحنه، خیابانی، ساخت عروسک، نمایشنامه‌نویسی و ... است. متقاضیان این بخش نیز باید دانشجو یا فارغ‌التحصیل بعد از سال تحصیلى ۱۳۹۵ باشند. این افراد باید تقاضاى خود را به صورت فُرم تکمیل شده مربوط به جشنواره تا تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۸ به زیر ارسال کنند.
همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره؛ بازبینى گروه‌هاى شهرستان در این بخش به وسیله فیلم خواهد بود. از این‌رو لازم است این گروه‌ها فیلم اجرایى مورد تأیید خود را بر روى لوح فشرده و در سه نسخه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

۹- عکس و پوستر
اطلاعات مربوط به این بخش در فراخوان‌های بعدی اعلام می‌شود.

۱۰- برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمینار‌ها
این بخش نیز در جشنواره چهاردهم پیش‌بینی شده است که در روند برگزاری جشنواره اطلاع‌رسانی و برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، بزرگداشت زنده‌یاد اردشیر کشاورزی و هنگامه مفید در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی است.

گفتنی است؛ دبیرخانه برگزاری جشنواره تلاش دارد تا بخش بین‌الملل را نیز برپا کند که در صورت تأمین بخش مالی و کمک حامیان این مهم محقق خواهد شد. در غیر این صورت طبق اعلام، این دوره به صورت داخلی برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال آثار خود به آدرس دبیرخانه جشنواره تئاتر عروسکی به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، روبروی پارک دانشجو، ابتدای خیابان شهید بالاور، ساختمان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر، شماره ۲، طبقه ۵، دبیرخانه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان و یا وب‌سایت جشنواره به نشانی www.isptfestival.art.ac.ir مراجعه کنند یا شماه تلفن ۶۶۴۸۲۷۳۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha