عدالت مهمترین دغدغه مردم است/ کم‌کاری حوزه در تبیین شرعی مسئله «امنیت»
کد خبر: 3837167
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
استاد سطح خارج حوزه:

عدالت مهمترین دغدغه مردم است/ کم‌کاری حوزه در تبیین شرعی مسئله «امنیت»

گروه حوزه‌های علمیه ــ در گفتمان‌سازی باید ابتدا گفتمان‌پذیری وجود داشته باشد. امروز در مسئله حجاب هرقدر داد بزنیم، ثمر چندانی ندارد، زیرا مردم الان دغدغه حجاب را ندارند، ولی بحث مبارزه با اختلاس، دغدغه مردم است.

عدالت مهمترین دغدغه مردم است/ کم کاری حوزه در تبیین شرعی مسئله «امنیت»به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس هاشمی، استاد سطح خارج حوزه دوم شهریورماه در هم‌اندیشی استادان حوزه علمیه با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب؛ رسالت حوزه‌های علمیه در قم گفت: اولین وظیفه حوزه قم این است که نهاد یا گروهی ایجاد و بیانیه مورد تبیین اجتهادی قرار بگیرد و بخش‌های مختلف آن اعم از امنیت، اقتصاد و فرهنگ و ... مورد تبیین اجتهادی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مسئله موشک و تأمین امنیت از موضوعاتی است که بحث می‌شود و برخی می‌گویند بخشی از این هزینه‌ها می‌تواند صرف امور غیرنظامی شود، تصریح کرد: تاکنون بیانی شرعی و دینی از مسئله امنیت در درون حوزه سراغ نداریم که به صورت اجتهادی بیان شده باشد و همین سبب می‌شود تا چنین سخنانی از سوی برخی مطرح شود.

هاشمی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر اینکه هر قدر می‌توانید نیروی نظامی فراهم کنید، بیان کرد: مراد قرآن این است که آن قدر آماده‌سازی نظامی باید در اختیار شما باشد که دشمن از جنگ با شما بترسد، ولو اینکه فعلا جنگی هم با کشوری ندارید.

هاشمی بیان کرد: بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی می‌تواند در ذیل قاعده نفی سبیل تدوین و تبیین شود. بنابراین ابتدا باید تبیین اجتهادی داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دومین رسالت و وظیفه ما این است که یک گفتمان‌سازی در مورد این بیانیه شروع کنیم، تصریح کرد: دانشگاه و حوزه جلساتی می‌گذارند، ولی این تنها کار این دو نهاد نیست و بیانیه باید تبدیل به گفتمان ملی و عمومی شود تا بتواند محقق شود وگرنه کار حوزه و تشکیل چند جلسه نخواهد بود.

وی تأکید کرد: البته مهمترین محور در  گفتمان‌سازی پیرامون این بیانیه، مسئله عدالت و قسط و مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی است، زیرا در گفتمان‌سازی باید ابتدا گفتمان‌پذیری وجود داشته باشد. امروز در مسئله حجاب هرقدر داد بزنیم ثمر چندانی ندارد، زیرا مردم الان دغدغه حجاب را ندارند و دغدغه مسائل دیگر را دارند، ولی بحث مبارزه با اختلاس، دغدغه مردم است.

هاشمی با بیان اینکه عدالت مهمترین دغدغه توده مردم است و جان اسلام و مهدویت و انقلاب جز عدالت نیست، اظهارکرد: اگر حوزه بتواند راهکارهایی برای گفتمان‌سازی محورهای این بیانیه ایجاد کند، به رسالت خود عمل کرده است.

وی با بیان اینکه وظیفه دیگر حوزه، کادرسازی است، تصریح کرد: حوزه امروز در عملی کردن اهداف بالای انقلاب، پیاده است؛ چرا باید در یک پست مدیریتی کسی باشد که 50 مشغله دیگر داشته باشد؟ بنابراین حوزه در طول 40 سال کادرسازی نکرده و اگر بخواهیم متولیان دین نقش ایفا کنند، باید به کادرسازی بپردازیم.

انتهای پیام

captcha