حذف بوروکراسی‌های پیچیده از لوازم رونق تولید است/ مفهوم «مدیریت صحیح اقتصادی»
کد خبر: 3837172
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ کمالی‌پور:

حذف بوروکراسی‌های پیچیده از لوازم رونق تولید است/ مفهوم «مدیریت صحیح اقتصادی»

گروه اقتصاد ــ نایب‌رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار کرد: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم شخصی که قصد ایجاد یک واحد تولیدی را دارد باید از چندین جای مختلف استعلام بگیرد و در نهایت از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود و آن را رها می‌کند. بنابراین باید این بوروکراسی‌های پیچیده در راستای رونق تولید برچیده شود.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه، ۳۰ مردادماه، در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، بخش زیادی از سخنان خود را به مسائل اقتصادی اختصاص دادند و از جمله در بخشی از این سخنانشان با انتقاد از مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی گفتند: گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از هفت خان بلکه از هفتاد خان عبور کرد و مسئولان باید این مشکل جدی را حل و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کنند.
رهبر انقلاب در همین زمینه، نگاه ویژه دولت به بنگاه‌های متوسط و کوچک را خواستار شدند و افزودند: این نگاه ویژه، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است که همه مسئولان آن را پسندیده‌اند و قول اجرا داده‌اند که البته کارهایی هم انجام شده است.

برای مشاهده متن کامل سخنان رهبر معظم انقلاب اینجا کلیک کنید.

یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در رشد و توسعه اقتصادی کشور بیان کرد: امروزه یکی از چالش‌های فراروی کشور ما در جنگ اقتصادی، موضوع معیشت مردم است و با توجه به اینکه قاطبه مردم از توان بالایی برای ایجاد کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ برخوردار نیستند، بنابراین رهبر معظم انقلاب توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط را مورد توجه جدی قرار دادند، چراکه موفقیت بنگاه‌های بزرگ مستلزم گذشت مدت زمان مدیدی از شروع تا بهره‌برداری است.

سرعت بالای بهره‌برداری از بنگاه‌های کوچک و متوسط

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب شرایط کشور را به گونه‌ای می‌بینند که در این شرایط، روی آوردن به بنگاه‌های کوچک و متوسط و سایر اقدامات زودبازده می‌تواند در اقتصاد کشور و اشتغال نیروهای کار مؤثر باشد و از سوی دیگر چنین بنگاه‌هایی می‌تواند به سرعت به بهره‌برداری برسد و مورد استفاده قرار گیرد.

کمالی‌پور با اشاره به ضعف مدیریت در بنگاه‌های اقتصادی کشور یادآور شد: از سوی دیگر، تجربیات گذشته ما نشان داده که مدیریت صحیحی در بنگاه‌های اقتصادی کشور وجود نداشته است. طبیعتاً همین عدم توجه یا نگاه ویژه و عدم حمایت جدی باعث شده تا بسیاری از این بنگاه‌ها از مسیر اصلی خود منحرف یا تعطیل شوند و یا امکان توسعه نداشته باشند.

منظور از «مدیریت صحیح اقتصادی»

نایب‌رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لوازم رویارویی با جنگ اقتصادی بیان کرد: اگر مدیریتی صحیح از منظر اقتصادی بر این واحدهای تولیدی اعمال می‌شد، مسلماً الان وضعیت بهتری در این حوزه داشتیم. آنچه مقام معظم رهبری بیان کردند دغدغه‌هایی است که اگر برطرف شود می‌تواند به رویارویی با این جنگ اقتصادی کمک کند که امروزه با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به مفهوم صحیح مدیریت اقتصادی افزود: باید توجه داشت که معمولاً 50 درصد از موفقیت در مسائل اقتصادی ناشی از تدبیر و 50 درصد دیگر ناشی از سایر توانمندی‌هاست. اگر در حوزه اقتصادی تدبیر لازم را داشته باشیم و نهایتاً مسیرها و چارچوب‌ها را مشخص کنیم و به صورت هدفمند و نظام‌مند پیش برویم، مطمئناً شالوده مدیریتی حاکم بر فضای اقتصادی کشور دچار دگرگونی اساسی خواهد شد.

مردم نقش چندانی در اقتصاد کشور ندارند

منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد در خانه ملت ادامه داد: این شالوده در شرایط کنونی اقتصاد کشور از هم پاشیده است. امروزه در تیم اقتصادی دولت هماهنگی لازم وجود ندارد و همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور، ریسک لازم و کافی صورت نمی‌گیرد. بنابراین شرایط به نحوی است که مردم نظاره‌گر هستند و نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد کشور ایفا نمی‌کنند. از سوی دیگر شاهد هستیم که متأسفانه در رونق تولید هم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، چراکه نه در محصولات تولیدی ما کیفیت لازم وجود دارد و نه اینکه حمایت لازم از بهبود کیفیت این محصولات صورت می‌گیرد.

کمالی‌پور گفت: اگر حمایت کافی صورت گیرد تا بهینه‌سازی و کیفیت‌سازی برای محصولات تولید داخل انجام شود، مطمئناً بهره‌وری هم افزایش پیدا خواهد کرد و این اتفاق در رونق تولید نیز مؤثر است. امروزه نیازمند بسترهای لازم برای فرایند تولید هستیم و از سوی دیگر باید در موضوع بازار مصرف، مدیریت و کنترل و نظارت لازم وجود داشته باشد.

ضرورت حذف بوروکراسی‌های پیچیده اداری

نایب‌رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حذف بوروکراسی اداری، ادامه داد: همچنین باید بخش‌های تولیدی به معنا و مفهوم واقعی و نه به صورت اسمی و کلیشه‌ای مورد حمایت قرار گیرند. حذف بوروکراسی اداری از اقدامات دیگری است که در راستای رونق تولید باید مورد توجه جدی قرار گیرد. گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم شخصی که قصد ایجاد یک واحد تولیدی را دارد باید از چندین جای مختلف استعلام بگیرد و در نهایت هم از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود و آن را رها می‌کند.

کمالی‌پور در پایان گفت: بنابراین حذف بوروکراسی اداری و شرایط غلطی که امروزه بر سیستم اداری کشور حاکم است از ضروریات اولیه رونق تولید است تا یک سرمایه‌گذار مجبور نشود برای شروع سرمایه‌گذاری و کار تولیدی، صدها خوان را پشت سر بگذارد و همین امر منجر به بی‌رغبتی به تولید شود.

انتهای پیام

captcha