پیش‌نویس دستورالعمل نحوه فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر امضا شد
کد خبر: 3837362
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
با حضور دو وزیر؛

پیش‌نویس دستورالعمل نحوه فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر امضا شد

گروه ادب ــ پیش‌نویس دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر، رسانه و کانون‌های مرتبط با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امضا شد.

پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت انجمن‌های فرهنگی و هنری امضا شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری صبح امروز، 3 شهریورماه، با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون در تالار رودکی برگزار شد.

علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور برنامه‌ریزی وزیر ارشاد، در این نشست با اشاره به تدوین پیش‌نویس دستورالعمل نحوه تشکیل فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر و کانون‌های مربوط گفت: در این راستا جلساتی با حضور نمایندگان صنوف مختلف فرهنگی و هنری و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است.

وی افزود: وقتی بحث از واگذاری امور نهاد‌های صنفی و مردم می‌شود، دولت نگاه پیمانکاری دارد، اما در این زمینه مشارکت و برنامه‌ریزی و تسهیل‌گری مطرح بود تا نهاد‌های مختلف در مورد یک موضوع به نتیجه برسند.

سیدآبادی در ادامه گفت: در این راستا درباره بیمه بیکاری و امنیت شغلی صحبت شد و وزارت ارشاد مکلف شده بود، در این زمینه سندی را تنظیم کند، اما نتیجه بر این شد تا با حضور نمایندگان صنوف این سند تنظیم شود. از این رو با رؤسای هیئت‌مدیره‌ها و انجمن‌های گوناگون طرح بحث شد و پیگیری بیمه بیکاری در اولویت قرار گرفت و سپس به نظام صنفی رسیدیم که پیچیدگی‌های مسئله خود را نشان دارد، زیرا سؤالات گوناگونی در این زمینه مطرح بود از جمله اینکه یک نظام تخصصی می‌خواهیم یا نظام جامعی که همه حوزه‌های فرهنگ و هنر را پوشش دهد. در این مورد هم مزایا و معایب آن بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه این شد که بهتر است در چارچوب قوانین گام برداریم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از انجمن‌ها مجوز خود را از وزارت ارشاد، بخشی از وزارت کشور و یا وزارت کار گرفته‌اند و صنفی محسوب نمی‌شوند، بر پدیدآورندگان آثار و قانون کار متمرکز شدیم که پس از تصویب این پیشنهاد، همه پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند در بستر تشکل‌های رسمی و تخصصی روابط کار، مطالبات خود را از طریق گفت‌وگو‌های سه جانبه ملی دنبال و امنیت شغلی پایدار را محقق کنند.

فیاض زاهد، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این نشست گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای خوب بسازیم، با انقلاب رخ نخواهد داد و اگر می‌خواهیم شرایطی برای زیست مناسب فراهم کنیم، تا زمانی که به هنرمندان احترام نگذاریم، آن جامعه فرهیخته به وجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: امروز در دانشگاه‌های ما میل فراوان برای خروج از کشور وجود دارد و جلوگیری از این کار با امثال چنین تفاهم‌نامه‌هایی شکل می‌گیرد، زیرا احساس می‌کنند که به کار آن‌ها احترام گذاشته می‌شود.

ایرج راد، رئیس خانه تئاتر نیز در ادامه گفت: از دیرباز در خانه تئاتر به دنبال امنیت شغلی هنرمندان بوده‌ایم و از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خواستیم که این موضوع را مورد توجه قرار دهد. در برنامه چهارم توسعه نیز این مسئله مطرح شده بود ولی پیگیری‌ها به جایی نرسید و همین روند در برنامه پنجم توسعه هم رخ داد و در نهایت در برنامه ششم توسعه راهکار‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و متأسفانه انجام نشد، اما در خانه تئاتر این موضوع رها نشد و خوشبختانه با پیگیری‌ها، وزیر ارشاد رغبت فراوانی نشان داد و قرار شد از صنوف فرهنگی دعوت شود تا این موضوع را بررسی کنند و امروز دو وزیر ارشاد و کار این تفاهم‌نامه را امضا می‌کنند و امیدوارم در هیئت دولت به تصویب برسد.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه برای اولین‌بار است که هنرمندان را به مطالبات خودشان می‌رساند و این لحظه‌ای تاریخی است و امیدوارم هنرمندان با پیگیری این مسائل در راستای توسعه فرهنگ و هنر کشور خدمتگزار باشند.

منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه گفت: همه هنرمندان یک پیکره واحد هستند و بخشی از فرهنگ و تمدن این کشور را دربرمی‌گیرند؛ از این رو به لحاظ تولید محتوای هنری همه آن‌ها در یک خط هستند. کسانی که مخالف فعالیت هرگونه تشکل فرهنگی و صنفی هستند، با هویت معلوم می‌خواهند از فضای ابهام‌آلود بهره خود را ببرند. در واقع آن‌ها در این فضا، فرهنگ و تمدن کشور را غارت می‌کنند. اگر می‌خواهیم برای آیندگان میراثی باقی بگذاریم، باید تشکل‌های صنفی را پیگیری کنیم و جز قانون کار، قانون دیگری نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند، آنچه می‌ماند این است که هویت پیدا کنیم و نگذاریم دیگران از این فضای ابهام‌آلود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: جهان امروز جهان بی‌مرزی است و آنچه می‌تواند به هویت فرهنگی و هنری کمک کند، اقتدار فرهنگی است؛ اقتدار فرهنگی با تولید فرهنگی ممکن می‌شود و تولید فرهنگی نیز نیاز به مدیر فرهنگی دارد. البته یک مدیر فرهنگی هم نیازمند تشکل‌های صنفی برای مذاکره و پیشبرد اهداف خود است.

شاهسواری ادامه داد: تصویب این تفاهم‌نامه گام نخست است، اما می‌خواهم اجازه ندهید تصویب‌نامه در چرخه اداری دولت و نظام دیوان‌سالاری به تأخیر بیفتد، زیرا این تأخیر باعث فراموشی شده و فراموشی دل‌مردگی ایجاد می‌کند. در حال حاضر نظام بازنشستگی اهل فرهنگ و هنر در شرایط اسفناکی قرار دارد و تمام هنرمندان با کف حقوق بازنشستگی زندگی خود را می‌گذرانند، بنابراین یک تصمیم انقلابی و مدیریتی برای این موضوع نیاز بوده و این دل‌مشغولی همه هنرمندان است.

فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نیز در ادامه گفت: باید حتماً از شما به دلیل این اتفاق تشکر کنیم، اما نمی‌دانم چرا این اندازه دیر انجام شد. امروز بسیاری از هنرمندان به کهولت سن رسیده‌اند و در شرایط بدی به سر می‌برند و هنوز درگیر نیاز‌های اولیه خود هستند.

در ادامه این نشست نگار نادری‌پور، نماینده انجمن هنرهای تجسمی و کاوه رضوانی‌راد، نماینده خانه موسیقی، نقطه‌نظرات خود را بیان کردند.

انتهای پیام

captcha