ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اولویت فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی قم
کد خبر: 3837412
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اولویت فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی قم

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد قم گفت: تعالی اخلاقی در محیط‌های علمی و دانشگاهی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه‌های محتوایی و طرح‌های مطالعات فرهنگی، صنایع خلاق فرهنگی و فناوری‌های نوین از اولویت های مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است.

تعالی اخلاقی در محیط‌های علمی، اولویت فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی قمعلی حسینی در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تبیین و ترویج گام دوم انقلاب با رویکرد قشر جوان، رونق تولید (آموزش، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی) و تقویت منابع هویت آفرین اسلامی و ایرانی، از اولویت‌های برنامه‌ای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قم است.

 
وی ادامه داد: در ادامه اولویت‌های برنامه‌ای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قم می‌توان به تعالی اخلاقی در محیط‌های علمی و دانشگاهی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه‌های محتوایی و طرح‌های مطالعات فرهنگی، صنایع خلاق فرهنگی و فناوری‌های نوین اشاره کرد که این برنامه ها در قالب هایی همچون کارگاه،‌ دوره‌های آموزشی،‌ همایش، نشست، ‌اردو،‌ مسابقه و جشنواره در طول سال برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: لازمه اجرای اولویت‌ها، تاکید و توجه به عواملی مانند افزایش مشارکت دانشجویان، فراگیر بودن نشاط اجتماعی و افزایش روحیه امید و خودباوری است.
 
حسینی اضافه کرد: افزایش اعتماد به نفس و خودشناسی، افزایش امید و نشاط، کارآفرینی و خلاقیت، اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی نیز، از دیگر مواردی است که برای اجرای اولویت‌ها باید بر آن‌ها تاکید داشت.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از راه اندازی مرکز هنر و رسانه تا پایان امسال خبر داد و گفت: این مرکز شامل بخش‌هایی از جمله آفرینش‌های ادبی و هنری، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و محتوای جذاب فرهنگی است که موضوعات و چالش های اولویت دار اجتماعی و فرهنگی را به زبان هنر در قالب های مختلف هنری تبدیل به محتوای جذاب برای مخاطب می‌کند.
 
وی از اجرای طرح دانشجوی ماهر یاد کرد و گفت: در این طرح دانشجویان تمام رشته‌های دانشگاهی، که مهارت‌های نرم‌افزاری بخش مهمی از آینده شغلی آن‌ها را رقم می‌زند، طبق یک برنامه آموزش مدون در هشت ترم مجزا تحت آموزش قرار می‌گیرند.
 
حسینی افزود: کسانی که در این طرح شرکت می‌کنند با اختلاف زیادی نسبت به سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، به بازار کار و درآمدزایی نزدیک تر خواهندبود؛ زیرا علاوه بر یادگیری مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز و درآمدزا، پس از پایان هر دوره آموزشی به شرکت کنندگان گواهی مربوطه داده می‌شود، از این رو یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فارغ‌التحصیلان یعنی نداشتن رزومه در ابتدای فعالیت شغلی نیز مرتفع خواهد شد.
 
وی ادامه داد: این دوره‌ها باتوجه به درخواست دانشجویان برای رشته‌های دیگر قابل تدوین است و دانشجویان می‌توانند در صورت نیاز درخواست خود را به دفتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ قم، دانشگاه حضرت معصومه(س)، پردیس فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی قم و دانشگاه صنعتی قم اعلام کنند.
 
حسینی افزود: از جمله رشته‌های دانشگاهی که در این طرح پوشش داده خواهندشد می‌توان به مواردی همچون رشته‌های مدیریت، حسابداری، تمامی رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه اشاره کرد.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم گفت: هدف از اجرای این طرح مواردی همچون تقویت حوزه مهارت آموزی، اشتغال زایی، مشاوره تخصصی، افزایش امید به تحصیل و تحصیل هوشمندانه در رشته تخصصی است.
 
وی گفت: دانشجویانی که در این طرح شرکت می‌کنند،‌ توانمندی‌هایی همچون مسئولیت اجتماعی، کار گروهی، رهبری،‌ فعالیت‌های داوطلبانه و انگیزش را در حوزه اجتماعی می‌آموزند، توانمند سازی دانشجویان در زمینه فراگیری یادگیری تجربی، تفکر انتقادی،‌ توانایی حل مسئله، تصمیم گیری و فرایادگیری نیز از دیگر مسائلی است که دانشجویان شرکت کننده در طرح دانشجو ماهر، در زمینه ذهنی و فکری آموزش می‌بینند.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم، با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله نخستین جشنواره ملی مهدویت توسط این معاونت بیان کرد: این جشنواره در سه محور اصلی مهدی باوری، مهدی یاوری و سبک زندگی مهدوی، در بخش های پژوهشی، ادبی،‌ فرهنگی و هنری در سال گذشته برگزار شد.
 
حسینی با بیان اینکه بیش از 1 هزار و 150 نفر در نخستین جشنواره ملی مهدویت شرکت کردند، اظهار کرد: با توجه به فقدان آثار هنری در زمینه مهدویت،‌ یکی از اهداف برگزاری این جشنواره برجسته کردن بخش هنری، ‌رسانه و فضای مجازی در این زمینه است.

انتهای پیام
 
captcha