«سرچشمه» دلدادگان به مباهله را سیراب کرد
کد خبر: 3837487
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

«سرچشمه» دلدادگان به مباهله را سیراب کرد

گروه جامعه ــ مراسم جشن روز مباهله شامگاه یکشنبه، سوم شهریورماه، با حضور اقشار مختلف مردم و با اجرای برنامه‌های مختلف هنری و آئینی در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.

«سرچشمه»، دلدادگان جشن مباهله را سیراب کردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم جشن روز مباهله، روز مباهات شیعه و نزول مهم‌ترین آیه در فضلیت امیرالمؤمنین علی(ع)، شامگاه یکشنبه سوم شهریورماه، با حضور اقشار مختلف مردم در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.

در این مراسم سه ساعته که با تلاوت جعفر فردی، قاری بین‌المللی آغاز شد، محمود حبیبی کسبی و محمدرضا طهماسبی، شاعران آئینی، به اجرای برنامه پرداختند که مورد تحسین حاضران قرار گرفت و در ادامه جمعی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، ذکر منقبت خاندان رسالت را به جای آوردند.

حجت‌الاسلام حامد کاشانی، پژوهشگر تاریخ اسلام، تنها سخنران مراسم جشن روز مباهله بود که در سخنانی کوتاه به فضایل امام علی(ع) در قرآن اشاره کرد و گفت: متأسفانه از آنجایی که جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) حق و جایگاه واقعی امام علی(ع) را نشناخت، فضایل ایشان در کتاب‌های تاریخی به شکل مقایسه‌ای مطرح شده است. اینکه امام علی(ع) از صحابه یا خلفا افضل باشد، نکته خاصی نیست، بلکه مهم فضیلت‌های ذاتی ایشان است که یک نمونه آن را در مباهله شاهدیم.

وی در ادامه گفت: روز مباهله و نزول آیه مباهله بزرگترین فضیلت برای امیراالمؤمنین علی(ع) است، چراکه در آن امام علی(ع) به جان پیامبر(ص) تشبیه شده است. روز مباهله از جهت اثبات حقانیت اهل بیت(ع) اهمیت ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود با تمجید از کتاب «اقبال» اثر مرحوم سیدابن طاووس گفت: 95 درصد منابع روایی داستان مباهله در این کتاب مطرح شده است. این کتاب نکته‌ای قرآنی را بیان می‌دارد و می‌گوید هنگامی که خداوند می‌خواهد از آدم‌های معمولی کنار پیامبر(ص) نام ببرد، از مشتقات صاحب و مصاحبت(هم‌صحبت) استفاده می‌کند، همچون آیه 41 سوره توبه، اما زمانی که می‌خواهد از مؤمنان واقعی همراه ایشان صحبت کند از «الذین معک؛ کسانی که همراه تو هستند» استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: نکته این است که قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) در موقعیت‌های مختلف بالاتر از همراه بودن را برای علی(ع) به کار برده‌اند و ایشان را جان نبی معرفی کرده‌اند، برای مثال پیامبر(ص) در حدیثی مشهور خطاب به علی(ع) فرمودند: «انتَ منّی و انا منک؛ تو از من هستی و من از تو»، محتوا و مضمون این حدیث به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرد تا سرانجام در روز مباهله، با نزول آیه مباهله و تعبیر «انفسنا و انفسکم»، علی(ع) به جان پیامبر(ص) تشبیه شد.

در ادامه این مراسم که با اجرای ورزش زورخانه‌ای و تئاتر آئینی نیز همراه بود، پیام آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به جشن روز مباهله قرائت شد.

در بخشی از پیام این مرجع تقلید جهان اسلام آمده است: بیست و چهارم ذی‌الحجه که به عنوان روز مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده، سندی مهم بر حقانیت اهل بیت(ع) است و باید از آن مانند عید سعید غدیر تجلیل شود و در این روز بزرگ شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) مجالس و محافل باشکوهی را برپا کنند و سخنرانان، نویسندگان و مادحان درباره این روز مهم بگویند و بنویسند و سخن‌سرایی کنند.

در پایان این مراسم علی انسانی، مداح پیشکسوت اهل بیت(ع)، به اجرای مناجات پرداخت و سپس حاضران در فضایی صمیمی مهمان سفره اطعام خاندان رسالت شدند.

یادآور می‌شود برخلاف اعلام قبلی، حجج‌اسلام قمی و حاج‌علی‌اکبری، رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در این مراسم حضور نیافتند و سخنرانی نکردند.

انتهای پیام

captcha