مباهله جانبداری اسلام از منطق صلح را نشان می‌دهد
کد خبر: 3837749
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
آیت‌الله ری شهری:

مباهله جانبداری اسلام از منطق صلح را نشان می‌دهد

گروه جامعه ــ تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: واقعه باشکوه مباهله صداقت و حقانیت پیامبر(ص) را تا روز قیامت اثبات می‌کند و جانبداری اسلام از منطق صلح را نشان می‌دهد.

مباهله جانبداری اسلام از منطق صلح را نشان می‌دهدبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)؛ آیت‌الله محمدی ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  دوشنبه چهارم شهریورماه در همایش گرامیداشت روز مباهله که با حضور جمعی از شعرای آئینی، ستایشگران اهل بیت(ع)، علماء و روحانیون در آستان مقدس برگزار شد، ضمن تبریک این روز بزرگ بیان کرد: امیدواریم اینگونه جلسات زمینه‌ساز ترویج فرهنگ روز بزرگداشت مباهله باشد و براساس برخی از روایات در این روز بزرگ آیه مبارکه «ولایت» و آیه شریفه «تطهیر» نیز نازل شده و از ایام‌الله بزرگی است که باید گرامی داشته شود، در حالی که متأسفانه تاکنون در جامعه ما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: واقعه روز مباهله از احادیث متواتری است که در منابع معتبر حدیثی و تاریخ شیعه و سنی به اتفاق آمده است و حتی افرادی مانند ابن تیمیه نیز به وقوع آن اذعان دارند.

وی در ادامه گفت: بعد از واقعه مباهله بارها اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بر این واقعه به عنوان سند حقانیت خودشان استدلال کرده‌اند که نخستین ایشان حضرت علی(ع) در مناظره با ابوبکر و نیز در شورای شش نفره پس از رحلت پیامبر(ص) به این آیه استناد کرده‌اند، همچنین مطابق روایت، امام حسن و امام حسین(ع) نیز از این آیه به عنوان گواه حقانیت اهل بیت(ع) استفاده کرده‌اند.

نویسنده کتاب مباهله بیان کرد: در روایت است که روزی مأمون از امام رضا(ع) پرسید چه دلیلی بر خلافت بلافصل جد شما بعد پیامبر(ص) وجود دارد و آن گاه، آن حضرت بی درنگ پاسخ داد آیه شریفه « ... و انفسنا و انفسکم ...»، یعنی حضرت علی(ع) نفس و جان پیامبر(ص) در روز مباهله بود، پس از پاسخ مأمون و نیز پاسخ ظریف و دقیق مجدد حضرت رضا(ع) مناظره پایان پذیرفت و مأمون مجاب شد.

آیت الله محمدی ری شهری در پایان اظهار کرد: در رابطه با تاریخ واقعه مباهله اختلاف نظر وجود دارد، مطابق برخی گزارش‌ها، سال هشتم، برخی سال نهم و برخی سال دهم هجری، این واقعه اتفاق افتاده است اما طبق نظر مشهور مورخان سال دهم پس از واقعه غدیر این اتفاق افتاده است و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد و این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.

انتهای پیام

captcha