شائبه جدی نگرفتن مأموریت‌های محوله در شورای توسعه/ حضور بانوان قرآن‌پژوه پررنگ‌تر شود
کد خبر: 3837754
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
عباس سلیمی بیان کرد:

شائبه جدی نگرفتن مأموریت‌های محوله در شورای توسعه/ حضور بانوان قرآن‌پژوه پررنگ‌تر شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از اعضای سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه تشکیل نشدن منظم جلسات شورای توسعه می‌تواند نشانگر جدی گرفته نشدن کارها در این شورا باشد، گفت: شورای توسعه با توجه به بیانیه اخیر اتحادیه مؤسسات نشان دهد که به خواسته‌های جامعه قرآنی توجه دارد.

سه شنبه ////شائبه جدی نبودن کارها در شورای توسعه / اضافه شدن بانوان قرآن‌پژوه / توجه به مطالبات جامعه قرآنی

به گزارش ایکنا؛ در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که ماه مبارک رمضان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، «حمیدرضا مستفید»،‌ «محمدعلی خواجه‌پیری» و «لاله افتخاری» به عنوان سه عضو صاحب‌نظر قرآنی انتخاب شدند تا از این پس به جای «عباس سلیمی»،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید بهمنی» و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد حاج‌ابوالقاسم» در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشته باشند.

ایکنا در راستای رسالت رسانه‌ای خود به دنبال گفت‌وگو با این اعضا درباره اولویت‌های کاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دغدغه‌های آن‌ها برای حضور در این شورا و نیز کارکرد آن در گذشته و حال است. بر همین اساس تا کنون گفت‌وگوهایی با لاله افتخاری، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد حاج ابوالقاسم و حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی صورت گرفته که هر کدام به گوشه‌ای از دغدغه‌هایی اشاره کرده‌اند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه گفت‌وگویی با عباس سلیمی، عضو پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که برای مدتی هم در تیم بازرسی کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشت، انجام گرفته است. این پیشکسوت قرآنی در آن زمان از این کمیته و شفاف‌سازی‌هایی که صورت نمی‌گرفت نقدهایی داشت. او در این گفت‌وگو نیز بر لزوم شفاف‌سازی در زمینه بودجه قرآنی تأکید کرد و تشکیل نشدن منظم جلسات شورای توسعه را یکی از دلایل جدی گرفته نشدن شورای توسعه از سوی برخی اعضا عنوان کرده است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و از اعضای سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به این موضوع که همه ما در جامعه با دو واژه اساسی سروکار داریم اشاره کرد و گفت: این دو واژه چیزی جز «مشروعیت» و «مقبولیت» نیست. مشروعیت در حقیقیت همان مطلبی است که از نظر فلسفی منشأ حقانیت یک موضوع را تبیین می‌کند و مقبولیت نیز عبارت از موردی است که شرایط اجرایی و عملی شدن کارها را فراهم می‌کند.

وی افزود: برای تحقق اهداف یک تفکر و موفقیت یک طرح باید آن مسئله از این دو عامل برخوردار باشد و گرنه توفیق چندانی نخواهد داشت. البته اگر عنصر محبوبیت به این دو اضافه شود، آن وقت کارها با عشق و علاقه و میل قلبی افراد شکل خواهد گرفت.

سلیمی تصریح کرد: ممکن است گاهی یک موضوع در جامعه مشروعیت داشته باشد اما مقبولیت اجتماعی نداشته باشد یا برعکس موضوعی از مقبولیت اجتماعی برخوردار بوده اما فاقد مشروعیت باشد که در این صورت ماهیتاً حق نیست و باطل است. بنابراین ایده‌آل زمانی است که حداقل دو رکن مشروعیت و مقبولیت را در یک مسئله اجتماعی ببینیم و کمال مطلوب کار هم زمانی است که علاوه بر این دو، عنصر سوم یعنی محبوبیت نیز مشاهده شود.

عضو سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: مقبولیت مراتبی دارد که به تناسب میزان کارآمدی، برآورده شدن انتظارات جامعه هدف، حل مشکلات آن‌ها، بهبود امور، توجه به مطالبات اعضای جامعه هدف و ... می‌تواند مطابقت و مقبولیت بیشتری داشته باشد و باعث افزایش مقبولیت طرح‌ها و کارها شود.

سلیمی با بیان اینکه اقدامات شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز خارج از این قاعده کلی نیست، گفت: ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و اعضای محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی و آرزوی قلبی برای دوام توفیق آن عزیزان، به چند نکته اشاره می‌کنم که اگر این مسائل مدنظر قرار گیرد فکر می‌کنم کارها بهتر از گذشته پیش برود.

مأموریت‌های مهم شورای توسعه

وی در ادامه یکی از نکات و دغدغه‌هایی را که در رابطه با شورای توسعه باید مورد توجه قرار گیرد «جدی گرفتن کارها» دانست و افزود: زمانی که برای شورای توسعه مأموریت‌های مهمی همچون فرهنگسازی قرآنی، ساماندهی فعالیت‌های قرآنی و نظام‌سازی قرآنی، که بسیار با اهمیت هستند، در نظر گرفته می‌شود نباید برای تحقق این اهداف مهم و مقدس تشکیل جلسات با فواصل طولانی مواجه شود. این نشان خواهد داد که نتوانسته‌ایم کار را جدی تلقی کنیم.

این عضو پیشین شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه اگر واقعاً می‌خواهیم این اهداف والا محقق شود باید جلسات منظم و با فواصل کمتر برگزار شود، به راهکار این مسئله اشاره کرد و گفت: راهکار این است که افرادی در شورا حضور پیدا کنند که علاوه بر دارا بودن شرایط علمی، تخصصی و... - که خوشبختانه همه واجد آن هستند - بتوانند واقعاً برای این مسئله وقت موسع و مفید بگذارند و حتی ممحض در این امر باشند تا بشود نیات خوبی را که وجود دارد پیگیری و به موقع اهداف را محقق کنند.

سلیمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا، بحث بازرسی را یکی دیگر از نکات قابل توجه بیان کرد و افزود: بحث بازرسی باید به صورت جدی مدنظر آقایان قرار بگیرد. در دوره اول که هیئت بازرسی تشکیل شد، توجه چندانی به این قضیه نشد و لذا چندان مؤثر نبوده‌ است. در همین رابطه همواره بر یک نکته تأکید داشته و دارم.

ضرورت شفاف‌سازی در حوزه اعتبارات

وی به انجام برخی اقدامات در این زمینه که البته ناقص بوده است اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت شفاف و قابل فهم برای همه و نه فقط حسابرسان و ناظران امور مالی باید انجام دهد، چگونگی و میزان دریافت وجوهی خواهد بود که برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی دریافت شده است.

مهم‌ترین کاری که دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت شفاف و قابل فهم برای همه و نه فقط حسابرسان و ناظران امور مالی باید انجام دهد، چگونگی و میزان دریافت وجوهی خواهد بود که برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی دریافت شده است

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: مهم‌تر از این مسئله اینکه تمام کسانی که این وجوه را برای خدمت به قرآن و نشر فرهنگ قرآن دریافت کرده‌اند، اعم از حقیقی و حقوقی، باید شفاف و صادقانه توضیح دهند که این مبالغ را در چه مسیری هزینه کرده‌اند. هر چقدر در این امر تأخیر داشته باشیم موجب حرف و مسائل ناصوابی خواهد شد که ممکن است واقعیت هم نداشته باشد اما ذهن جامعه را مشوش می‌کند. بنابراین بازرسی را باید بیشتر از گذشته جدی گرفت.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به یکی از مواردی که نشان از جدی گرفته نشدن کارها دارد پرداخت و گفت: در مسیر جدی گرفتن کارها وقتی کمیته یا کارگروه «صیانت از چهره‌های شاخص ملی قرآنی» مطرح شد، چند جلسه در محضر بزرگواران بودیم که البته در ادامه پیگیری نشد. این هم از مواردی است که در دوره جدید باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و بسیار مدبرانه پیش برود.

توجه جدی به ضمانت اجرایی مصوبات

عضو سابق شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضمانت اجرای مصوبات این شورا را یکی دیگر از مشکلات موجود برشمرد و گفت: در این بخش مصوبات باید بسیار دوراندیشانه تصویب شود تا ضمانت اجرایی آن هم قابل دفاع باشد.

سلیمی همچنین به حضور اندک بانوان در این شورا اشاره کرد و افزود: در این جمع نورانی حضور تعدادی از بانوان گرامی قرآنی و قرآن‌پژوه خالی است. امیدوارم با تدبیری که صورت می‌گیرد حضور بانوان مکرمه قرآنی را هم در این شورا شاهد باشیم.

سلیمی در ادامه بر لزوم توجه به بیانیه اخیر اتحادیه قرآنی که پس از نشست اردبیل صادر شد اشاره کرد و با تأکید بر اینکه باید به نظریات و خواسته‌های جامعه قرآنی بها داده شود، گفت: در بیانیه اخیر اتحادیه قرآنی خواسته شده تا در مورد قضایای مرتبط با رسیدگی به امور مؤسسات و صدور مجوز و ترکیب مربوطه تجدید نظر شود.

این پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: همان‌گونه که قبلاً هم گفته‌ام ضمن ادای احترام به دوستان در شورای تخصصی که در امور فرهنگی و هنری وزارت ارشاد قبول زحمت می‌کنند، به نظر می‌رسد باید صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی و رسیدگی به مسائل آن‌ها در ترکیبی متشکل از نمایندگان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، سازمان دارالقرآن الکریم، دبیرخانه شورای توسعه و نمایندگان اتحادیه‌های مدغم انجام گیرد. صمیمانه برای اعضای شورا آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم همکاری خوبی بین این شورا و جامعه قرآنی شکل گیرد تا انشاءالله شاهد رونق بیشتر مسائل قرآنی در کشور باشیم.

انتهای پیام

captcha