ثبت 180 اتحادیه دینی در آلماتی قزاقستان
کد خبر: 3837871
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

ثبت 180 اتحادیه دینی در آلماتی قزاقستان

گروه بین‌الملل ــ گزارش‌ها حاکی از آن است که 180 اتحادیه دینی از 17 مذهب در شهر آلماتی قزاقستان ثبت شده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، در آلماتی (بزرگترین شهر و پایتخت پیشین قزاقستان) 113 بنای مذهبی شامل 50 مسجد، 19 کلیسای ارتدوکس، 2 کلیسای کاتولیک، 1 کنیسه، 1 معبد بودایی، 34 ساختمان اعتراف پروتستان و 4 ساختمان شاهدان یهوه (نام خدا در زبان عبری یهودیان) وجود دارد. بیشتر افرادی که در این شهر اعتقادات مذهبی دارند، مسلمان و مسیحی ارتدوکس هستند.

روزانه 70 هزار نفر به مساجد آلماتی می‌آیند و در کلیساهای ارتدوکس حدود 20 هزار نفر به صورت روزانه عبادت می‌کنند. همچنین 500 نفر به کلیسای کاتولیک، 200 نفر به کنیسه و 100 نفر به معبد بودایی می‌روند.

چهار مؤسسه آموزشی و مذهبی در شهر آلماتی فعالیت می‌کنند که دانشگاه فرهنگ اسلامی مصر با نام «نور مبارک»، انستیتوی افزایش اطلاعات دینی امامان جماعت، کالج ـ مدرسه ابوحنیفه و حوزه علمیه کلیسای ارتدوکس آلماتی از آن جمله هستند.

در مناطق آلاتاو، بوستاندیک و نوروزبای شهر آلماتی، مساجد جدیدی ساخته شده است که پیش‌بینی می‌شود در آن 10 هزار و 300 نفر جمع شوند. در مساجد آلماتی 208 هزار نفر کار می‌کنند و 8 نمازخانه در شهر وجود دارد. تعداد عبادت‌کنندگان کلیسای ارتدوکس با فرا رسیدن کریسمس و عید پاک افزایش می‌یابد.

معمولاً فقط 30 درصد مسیحیان به كلیساهای ارتدوكس می‌آیند. با این وجود، ساخت 3 کلیسای ارتدوکس در مناطق مختلف آلماتی پیش‌بینی شده است.

سامات کابیلمبکاف، کارشناس اداره توسعه اجتماعی شهر آلماتی در این باره گفت: طبق قوانین کشور، در حالی که طرفداران ادیان مختلف روز به روز افزایش می‌یابند و تعداد زیادی اتحادیه‌های دینی در قزاقستان وجود دارد، وضعیت مذهبی مردم در آلماتی پایدار است و توسط مسئولان شهر کنترل می‌شود.

انتهای پیام

captcha