برهم‌زدن سخنرانی‌؛ رفتاری مغایر با اخلاق و قانون
کد خبر: 3838727
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
یادداشت وارده/

برهم‌زدن سخنرانی‌؛ رفتاری مغایر با اخلاق و قانون

گروه حوزه‌های علمیه ــ گردهمایی هفته گذشته مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم با رفتارنادرست یک طلبه جوان به سخنرانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حاشیه‌ساز شد و در نهایت سبب شد تا وی از سخنرانی منصرف شود؛ رفتاری که مغایر با اخلاق، قانون و سیره مقام معظم رهبری است.

برهم‌زدن سخنرانی‌؛ رفتاری مغایر با اخلاق و قانونبه گزارش ایکنا، گردهمایی مبلغان ماه محرم دفتر تبلیغات اسلامی هفته گذشته قرار بود با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه، و حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، در قم برگزار شود، با برخورد نادرست یک طلبه جوان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی از سخنرانی منصرف شد و موجبات دلخوری مبلغان و اساتید حوزه حاضر در مراسم فراهم آمد.
 
محمدرضا قربان‌زاده، از کارشناسان رسانه‌ای دفتر تبلیغات اسلامی، در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته است که به شرح زیر است:
 
حکایت از این قرار است که وقتی مجری این مراسم از حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، که میزبان برنامه بود جهت سخنرانی و عرض خیرمقدم دعوت کرد، این طلبه جوان با قطع سخن وی عنوان کرد که شما نباید در این مراسم سخنرانی کنید و چند دقیقه‌ای جلسه را به حاشیه کشاند و در این زمان نیز رئیس دفتر تبلیغات از رئیس دستگاه قضا جهت سخنرانی دعوت و از ایراد سخن منصرف شد.
 
این طلبه با این ادعا که «رهبر انقلاب فرموده‌اند که در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر شما به ذهن من نیامده‌اید»، حجت الاسلام والمسلمین واعظی را که در نهادهای مهمی همچون دفتر، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دانشگاه امام صادق(ع) منصوب رهبرمعظم انقلاب اسلامی است با لحنی دور از ادب خطاب قرار داد در حالی که بیانات رهبرانقلاب در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی سراسر مؤید قدردانی ایشان از زحمات صورت گرفته در این دفتر و تائید عملکرد حجت الاسلام والمسلمین واعظی است و عدم پاسخ به این فرد و صرف نظر کردن از سخنرانی در واقع نشان از هوشیاری ایشان بود که این طلبه و چندین نفر دیگر را که مشخص بود هماهنگ با این شخص در نقاط مختلف سالن برای برهم زدن نظم جلسه حضور دارند در اهدافشان ناکام گذاشتند.
 
تأیید فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی از رهبر انقلاب
 
حضرت آیت الله خامنه ای در دیداری که در اواخر سال 97 با اعضای هیات امناء، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی پس از استماع گزارش رئیس هیئت امنا و رئیس این دفتر خطاب به آنان گفته بودند:«اینکه شما این همه کار انجام دادید و این مقدار کار در چنته دارید که می‌خواهید انجام بدهید، خیلی خوب است، این ها خیلی با ارزش است و باید دنبال بشود و تقریباً همه‌ی آنچه ایشان(حجت الاسلام والمسلمین واعظی) گفتند و بنا است انجام بگیرد مورد تأیید ما است».
 
رهبر معظم انقلاب همچنین در این دیدار دفترتبلیغات اسلامی را «یک واحد زنده» و «برخوردار از تألیفات پُرشمار» معرفی کردند که «باید با شناسایی مجموعه‌های مؤثر فرهنگی و پاسخ دادن به سؤال‌های دینی آن‌ها، بر غنای فکری این مجموعه‌ها بیفزاید» و این مطالبه از نهاد مذکور که باید برغنای فکری مجموعه های دیگر بیفزاید به طور قطع نشان از تایید و جایگاه مهم آن است که دلیلی بر تندروی و برهم زدن سخنرانی رئیس این نهاد مقدس را باقی نمی گذارد. 
 
مذمت قطع کردن سخنان دیگران در سیره اهل بیت(ع)
 
از جمله نکاتی که در خصوص این برخورد ناصواب می‌توان به آن اشاره داشت این است که ملايمت، بردباری و روش الهی در برخورد با مخالفان و منتقدین یکی از نکاتی است که در سیره همه ائمه معصومین(ع) و بویژه حضرت اميرالمومنين علي(ع) مشاهده می‌شود و حتی یکی از وجوه تمایز حکومت ایشان با دیگر حکومت‌ها هم همین خصوصیات است. برخورد رئوفانه و بزرگوارانه امام علی(ع) با مخالفان خود و تحمل نظرات مخالف در حقيقت از جمله مواردی است که باید از امام علی(ع) آموخت و با توجه به سیره ایشان، همه بویژه طلابی که نقش هدایتگری در جامعه را دارند بايد بدانند که احترام به اظهارنظرها، عقايد و افكار دیگران باید سرلوحه کار باشد.
 
اگر آراء ديگران با نظراتمان مغايرت داشت و یا به مواضع و عملکرد فردی انتقاداتی وارد بود، به جای ايجاد تضاد و برهم زدن سخنرانی، باید به گفت و گو و تعامل روی آوریم و از این جهت نیز رفتار این طلبه جوان را می‌توان خلاف سیره ائمه(ع) و پیامبر خدا(ص) برشمرد که فرمودند:«مَن عَرَضَ لأِخيهِ المُسلِمِ (المُتَكَلِّمِ) في حَديثِهِ فكأنَّما خَدَشَ وَجهَهُ؛ هر كه در ميان سخن برادر مسلمانش وارد شود، چنان است كه چهره او را بخراشد».
 
تاکید رهبری بر پرهیز از هیاهو در سخنرانی مسئولان
 
یکی از مهمترین این گلایه‌های رهبری از برخی اقدامات خودسرانه، به پس از برهم زدن سخنرانی رئیس مجلس در قم (سال ۱۳۹۱) باز می گردد که ایشان به فاصله چند روز و در دیدار مردم آذربایجان شرقی، نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دادند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در آن دیدار تصریح کردند: «اینکه شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضد چه، مشخص کنید، بعد یک عده‌ای راه بیفتند علیه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم. این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که می توانند جلوی این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را می کنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهی و مؤمنند، خب نکنند. می بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست».
 
ضرورت برخورد با رفتارهای غیرقانونی
 
تداوم چنين رفتارهای غيرقانونی هم امنيت و نظم عمومي جامعه را زير سؤال مي‌برد و هم به نوعی اين تلقي را ايجاد مي‌كند كه اين گروه‌هاي خودسر با وجود رفتار غير‌قانوني‌شان از حمايت و پشتوانه نامشخصي برخوردارند که موجب بي‌اعتمادي در جامعه و شكاف بين اقشار مختلف خواهد شد.
 
محمدرضا قربان زاده
captcha