گشایش نمایشگاه «مشق عشق» در موزه ملی قرآن
کد خبر: 3838841
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵

گشایش نمایشگاه «مشق عشق» در موزه ملی قرآن

گروه هنر ــ نمایشگاه «مشق عشق» با معرفی آثار عاشورایی ام سلمه و زین العابدین اصفهانی در موزه ملی قرآن کریم افتتاح می‌شود.

گشایش نمایشگاه «مشق عشق» با معرفی آثار عاشورایی در موزه ملی قرآنبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی موزه ملی قرآن؛ به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم، «نمایشگاه مشق عشق» با معرفی آثار عاشورایی در موزه ملی قرآن کریم به مدت یک ماه گشایش می‌یابد. 

حلقه طوماری زیارت عاشورا و دعای علقمه نوشته «ام سلمه» دختر فتحعلی شاه قاجار یکی از آثار نفیس این نمایشگاه است. این نسخه به خط نسخ جلی و منقوش به گل و برگ ختایی اسلیمی در سال ۱۲۳۸ در ابعاد ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر نگارش یافته است.

ام سلمه از بانوان هنرمند و خوشنویس دوره قاجاری بوده و خالق آثاری، چون قرآن نیم ورقی جلد روغنی، تعقیبات نماز نیم ربعی جلد روغنی، سور و ادعیه نیم ربعی، دعای کمیل وزیری و ... به شمار می‌رود.

حلقه طوماری زیارت عاشورای «زین العابدین اصفهانی» دیگر اثر نفیس در این نمایشگاه است. این حلقه به خط نسخ درشت با ترجمه فارسی نستعلیق به ابعاد ۴ متر و ۹۵ میلی‌متر در عرض ۱۱۵ نگارش شده است. وی با لقب اشرف الملک از جمله هنرمندان مطرح خوشنویسی در ایران بوده و استاد ام سلمه نیز به شمار می‌رود.

قرآن وزیری جلد روغنی، ادعیه نیم ربعی و قرآن نیم رقعی و ... از دیگر آثار این خوشنویس شهیر محسوب می‌شود.

سرعلم فلزی با نقش واژگون صورت انسانی به عنوان نماد مبارزه و مقاومت (تداوم عاشورا در بستر زمان) سومین اثر نمایشگاه مشق عشق است که متعلق به دوران صفوی بوده و در هیئت‌های عزاداری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به موزه ملی قرآن کریم واقع در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و ولیعصر (عج) مراجعه و برای هماهنگی بازدید‌های گروهی با شماره ۶۶۴۹۰۸۶۳ داخلی ۱۱۲ تماس برقرار کنند.

انتهای پیام

captcha